23. jún 2023 / 8 minút ČÍTANIA

Passat oslavuje 50 rokov a tento rok príde jeho 9. generácia. Aký bol ale prvý Passat? (1/8)

Patrí do prvej päťky najpredávanejších áut na svete. Stretávate ho denne na cestách v hojnom počte kusov a je veľmi pravdepodobné, že ste v ňom už niekedy sedeli, prípadne vám stojí zaparkované pred domom. Reč je o aute, o ktorom sa príliš nehovorí, no je to celosvetový hit a tento rok oslavuje 50. narodeniny. Je to, ako ste sa už možno dovtípili, Volkswagen Passat.

Volkswagen má v prvej desiatke najpredávanejších áut sveta hneď niekoľko modelov. Najväčšou hviezdou je bezpochyby Volkswagen Chrobák. Jeho púť však skončila už v roku 2003, posledným kusom vyrobeným v Mexiku. V tom čase už Európe kraľoval Volkswagen Golf. Často sa však na Volkswagen Passat v tomto kontexte zabúda a môže za to jeden veľmi jednoduchý fakt.

Menej strojov, viac rúk. To boli 70-te roky v automobilovom priemysle.
Zdroj: passatklub.hu

Kým sa Chrobák predával pod rôznymi variáciami názvu...“Chrobák“ v rôznych jazykoch a Golf bol väčšinou, na pár výnimiek, len Golf, Passat sa už 50 rokov predáva pod rôznymi názvami. Dasher, Quantum, Santana, Carat alebo Magotan. V Južnej a Severnej Amerike, v Číne či v Európe sa jeho názov a často aj dizajn odlišoval. Nič to však nemení na fakte, že ide o legendu.

Podpis Giorgetta Giugiara je na Passate B1 zjavný. Hlavne, jeho dizajnom nápadne podobným VW Golf prvej generácie. Išlo však o auto vyššej triedy.

Je teda celkom vhodné tomuto autu, ktoré rozhýbalo strednú vrstvu po celom svete, vzdať hold dedikovaným seriálom. Do premiéry očakávanej 9. generácie modelu Passat vám predstavíme všetkých 8 generácií, ktoré jej predchádzali a samozrejme, pokúsime sa priniesť čo najzaujímavejšie fakty, ktoré sprevádzali Passat počas 50 rokov jeho existencie.

Genezis

Všetko to začalo v roku 1973, konkrétne, 14. mája 1973. Kým už s určitou presnosťou vieme, že nadchádzajúca 9. generácia modelu Passat bude k dispozícii už len ako kombi (Variant), Passat B1 ste si mohli v 70. rokoch zaobstarať ako 2 a 4-dverový fastback. K týmto karosériám sa o dva roky pridali 3 a 5-dverový hatchback. V súčte ste mali na výber zo štyroch karosárskych prevedení, čo si už dnes predstavujeme pomerne ťažko.

Hovorte si, čo len chcete, no Passat má množstvo ľudí zafixovaný ako "TO KOMBI", ktoré je doslova všade. A presne pri VW Passat B1 Variant táto sága začala.

Krivky a tvary Passatu B1 nakreslil legendárny Giorgetto Giugiaro a techniku zdieľal len s o jeden rok mladším Audi 80. A nešlo len o techniku ale kompletnú platformu, vrátane takého detailu, že Passat, podobne ako Audi 80, mal pozdĺžne uložený motor. Všetky motorizácie prenášali výkon výhradne na predné kolesá skrz 4-stupňovú manuálnu alebo príplatkovú 3-stupňovú automatickú prevodovku.

Do roku 1979 jediný z ponúkaných motorov generácie B1 nepresahoval výkon 100 koní. Dnes nemysliteľné. Až v roku 1979 prišiel variant s motorom 1.6 GLI, ktorý využíval aj Golf GTI MK1.

Ponuka motorizácií bola pomerne bohatá a štartovala na 1,3-litrovom štvorvalci s ventilovým rozvodom OHC. Ten produkoval výkon len 40 kW/55 koní. Zákazníkovi však pri výbere vždy ochotne priešiel na pomoc 1,5-litrový štvorvalec s výkonom 55 kW/75 koní, respektíve 63 kW/84 koní. Necelé 2 roky po premiére prišiel do ponuky 1,6-litrový benzínový štvorvalec.

„Auf Dieseldorf“

Na dnešné pomery veľmi skromné údaje doplnil v roku 1978 naftový variant. V dobách, kedy sa nafta automaticky skloňovala s dymom a sadzami bol jeho výkon 37 kW/50 koní vidinou úsporných a „zelenších“ zajtrajškov. Pri týchto údajoch je ale dôležité poznamenať, že hmotnosť Passatu sa pohybovala od 880 do 995 kilogramov. Pod jednu tonu sa vmestil dokonca aj model s ťažkým oceľovým blokom naftového motora pod kapotou. To len tak pre kontext.

Passat B1 vyzerá na dobových propagačných materiáloch skutočne "chic". Hlavne, vďaka talianskemu dizajnu.

Passat nám taktiež ukazuje počiatky takzvaných korporátnych tvarov a dizajnérskej identity značiek v rámci jedného automobilového gigantu. V lete roku 1977 bol predstavený facelift modelového radu Passat a na jeho úvode dostali inžinieri a dizajnéri zadanie. Tým bolo vypracovať exteriér a interiér do podoby, ktorá na sebe nedá poznať prítomnosť techniky Audi 80. A tak odštartovala éra automobilového biznisu, ktorá zamestnáva dizajnérov a inžinierov značky Volkswagen už skoro 50 rokov.

Scestovaný, no nie svetoobčan.

Passat sa už rovno v prvej generácii začal predávať na troch kontinentoch a na množstve trhoch. Na severoamerický trh zavítal v roku 1974 vo verzii hatchback s 3 a 5-dverovou konfiguráciou a ako Variant. Na začiatku predaja bol k dispozícii len jediný motor a to 1,5-litrový benzínový štvorvalec s karburátormi a výkonom 56 kW/75 koní. Motor so vstrekovaním paliva prišiel do ponuky až v roku 1976.

Krásny sparťanský interiér odhaľuje mnoho elegantných detailov, akým je napríklad erb mesta Wolfsburg na volante s tenučkým vencom.

Naftový model v severoamerickom prevedení dosahoval výkon len 35 kW/48 koní a pokiaľ ste mali radi adrenalín, nebola to zrovna verzia pre vás. Z 0 na 100 km/h za 19,4 sekundy a maximálka 141 km/h. V Austrálii sa opäť z rôznych dobových dôvodov odlišovala ponuka motorizácií od zvyšku sveta. Zaujímavosťou je, že Passat v Austrálii okamžite prevalcoval Chrobáka v predajoch, no Transporter T2 sa dokázal predávať vo viac kusoch, než koľko ich dokázala predať celá osobná divízia značky Volkswagen.

Aj toto je Passat B1, no po facelifte prvej generácie, z druhej polovice 70-tych rokov. Rozdiely sú zjavné.

Ďalším špecifikom nám vzdialeného trhu je facelift Passatu B1 pre trh v Južnej Amerika. Tam obdržal modernizovaný Passat prednú masku a pár dvojitých okrúhlych svetlometov, ktorý ho len veľmi obtiažne odlišoval od dobového modelu Audi 80. B1 pre brazílsky trh mal taktiež svoje špecifiká a to isté platilo aj pre trh v Južnej Afrike. Brazílsky závod dokonca potiahol výrobu generácie B1 až do roku 1988 z dôvodu výroby 170 000 kusov vozidiel výhradne určených na vývoz na iracký trh.

Nie, toto nie je Audi 80 s vymeneným logom na maske. Ide o Passat B1, ktorý po modernizácii na juhoamerickom trhu dostal s Audi 80 totožnú prednú maske a svetlomety.

Ako by si aj jeden mohol myslieť, Irak ani v časoch mieru nebol krajina, kde by bolo úplne jednoduché žiť. A ak by toto tvrdenie neplatilo pre ľudí, pre autá teda bez debaty áno. Passat B1 pre iracký trh dostal ochranu motora od podvozka v podobe oceľového plátu, výkonnejší chladič a klimatizácia bola v základenej výbave. Na konci výroby tohto vývozového variantu zostalo množstvo kusov týchto Passatov nepredaných sedieť doma v Brazílii. Aj napriek slabšiemu motoru a úprave pre drsné púštne prostredie sa po nich v Brazílii...ehm...zaprášilo.

Koniec prvého dejstva

A, predsa, malá čerešnička na záver. Jedným z mnohých bláznivých a žiadúcich prototypov značky Volkswagen bol nezpochyby aj Passat B1 GTI. Tento model sa síce nedostal do produkcie, no jeho uvažoval nad zvezením sa na vlne úspechu Golfu GTI. Okrem iného, využítím 1,6-litrového motora s výkonom 81 kW/110 koní s priamym vstrekovaní BOSCH.

Práve iracké exportné verzie generácie B1 udržali prvý Passat vo výrobe až do roku 1988, kým už však v roku 1981 začala svoju púť druhá generácia. Volkswagen nikde neuvádza skutočný počet predaných kusov „béjednotky“, no je nutné uznať, že toto auto odštartovalo veľmi dlhý a úspešný príbeh. Jeden z mnohých, ktorý udržal značku Volkswagen dodnes na výslní.

V ďalšom dieli si vezmeme na mušku Passat B2. :)

Autor: Viktor Baláž