Technológie, ID / 13. november 2020 / 2 minúty ČÍTANIA

Šetrilo sa? Prečo má VW ID.3 vzadu bubnové brzdy?

Bubnové brzdy si pamätáme zo slabých a lacných modelov áut. Čo teda robia na modeli VW ID.3?

Kedysi sa nad použitím kotúčových bŕzd na zadnej náprave automobilov uznanlivo prikyvovalo hlavami. Znamenalo to buď, že dané auto bolo drahé, alebo že bolo výkonné a pre lepší brzdný účinok si vyžadovalo použitie kotúčových bŕzd aj na zadnej náprave. „Bubny“ boli vyhradené pre lacnejšie autá.

Kotúče vs. bubny

Výhoda kotúčových bŕzd tkvie v ich účinnosti a tepelnej kapacite. Kotúčové brzdy dokážu skrátka vyvinúť lepší brzdný účinok a dokážu si ho udržať dlhšie. Je to dané konštrukciou, množstvom materiálu ale aj možnosťami odvetrávania a teda chladenia.

Nevýhodou kotúčových bŕzd je ich cena. Je to skrátka drahší systém. Druhou nevýhodou, ktorá však nemusí trápiť bežných užívateľov, je ich vystavenie napospas živlom. Určite ste si všimli, že kotúčové brzdy dokážu po daždivom dni do rána skorodovať. To nie je žiaden problém, pretože ide len o povrchovú hrdzu, ktorá sa pri prvom zabrzdení „vyleští“. Horšie je, ak sa kotúčové brzdy zároveň používajú ako parkovacie. Vtedy sa brzdová doštička cez noc „prilepí“ na kotúč, čo nerobí dobre ani jednej ani druhej strane. Rovnaký problém nastáva v zime, keď doštička o kotúč môže primrznúť.

Preto majú niektoré autá zadné kotúče s integrovaným bubnom, kde sa nachádza parkovacia (ručná) brzda. Do bubnovej brzdy sa totiž vlhkosť dostane oveľa ťažšie, takže netrpí koróziou.

Bubnové brzdy majú však oveľa menšiu účinnosť a tepelnú kapacitu. Prečo ich teda nájdeme na zadnej náprave Volkswagenu ID.3, ktorý má výkon až 150 kW (204 k), nepatrí medzi lacné autá a navyše nie je ani ľahký?

Rekuperácia

Vysvetlenie je jednoduché: rekuperácia. Volkswagen ID.3 má zadný náhon. To znamená, že brzdenie motorom tiež pribrzďuje zadné kolesá. A keďže brzdný efekt elektromotora pri rekuperácii energie dokáže byť vskutku výrazný (v režime B ani nie je potrebné používať brzdový pedál), zadné brzdy sa veľmi nenatrápia.

Nízke používanie bŕzd by viedlo k ich nižšej životnosti pre koróziu. Bubnové brzdy našťastie tento problém netrápi, ako sme si už vysvetlili vyššie. Ďalšia výhoda bubnových bŕzd je, že produkujú menej brzdného prachu, čo ladí s ekologickým zameraním auta. Sú zároveň ľahšie a prakticky bezúdržbové. Na VW ID.3 by mali vydržať počas celej životnosti auta.