26. júl 2022 / 7 minút ČÍTANIA

Viete, ako dostali meno Passat, Scirocco či Tiguan? Zistite pôvod názvov modelov Volkswagen.

Prísť s novým názvom auta, ktoré sa predáva po celom svete, je prekvapivo náročná úloha. Nesmie sa vám stať, že svoje auto spustíte do predaja v 100 krajinách sveta bez toho, aby ste neprebádali všetky jazykové bariéry.

Vrátiac sa ešte na malý moment k úvodu. Predstavte si, že pracujete na vývoji nového auta, ktorý stojí miliardy eur a milióny "človekohodín" vašich inžinierov a dizajnérov.

Zaplatíte ohromné peniaze do reklamy, eventov, webovových stránok, začnete školiť predajcov...až po niekoľkých týždňoch zistíte, že vaše auto nesie na Filipínach názov po niečom nelichotivom. No, za to by vás dozorná rada určite nepochválila.

Arteon

Štvordverové kupé, ktoré v roku 201X nahradilo Passat CC, prakticky prebralo úlohu vlajkovej lode značky Volkswagen podľa klasického učenia "Vlajková loď značky môže byť jedine sedan!". Jeho meno je však odvodené z latinského jazyka.

Ako ste si už možno všimli, názov Arteon obsahuje slovko "art", čiže umenie. Toto anglické slovo má pôvod v latinskom výraze "artem" a jeho úlohou je zvýrazniť tiahle, až umelecké línie karosérie typu kupé so štvoricou dverí. Smerovky zakomponované do línií prednej masky či bezrámové okná robia z dizajnu Arteonu niečo výnimočné. Až umelecké.

Chrobák

Toto zviera nie je zrovna tým s čím by ste radi zdielali domácnosť. Pre prvý Volkswagen v histórii to však znamenalo skutočne šťastný výber mena. Volkswagen Type 1 známy tiež ako Chrobák sa stal fenoménom a môže za to vďačiť z časti aj svojmu menu.

Pôvodný názov Käfer, čo znamená po nemecky "Chrobák", utrpel veľmi príjemný preklad do angličtiny, čím sa z neho stal "Beetle" a v Slovenčine znie tiež veľmi príjemne. Síce dostal množstvo prezívok po celom svete. Vo Francúzsku ho ľudia volali "lienka" (coccinelle) či "korytnačie auto" (รถเต่า) v Thajsku.

Corrado

Kupé Corrado bolo pre Volkswagen malým zázrakom. Famózny dizajn, síce navrhnutý interne, no do veľkej miery inšpirovaný Talianmi, jeden z najcharizmatickejších nemeckých motorov histórie a vášnivé meno, evokujúce španielskeho žrebca.

V skutočnosti je však Corrado vymyslené slovo, ktoré do istej miery pochádza zo španielskeho výrazu "correr", čo v preklade znamená "bežať". Išlo však o prvý model Volkswagen, ktorý svojho času porušil tradíciu v tom, po čom sú pomenované naše modely.

Eos

Po vymyslených slovách prichádza jedna z dvoch najzásadnejších etáp v histórii pomenovávania modelov Volkswagen.

Konkrétne Eos totiž dostal meno z radu bohov Antickej mytológie. Eos je grécka bohyňa úsvitu, čo je samozrejme vhodnou referenciou pre model s otvorenou strechou.

Golf

Skalní fanúšikovia vedia, no vy ostatní budete možno prekvapení. Náš legendárny model Golf totiž nedostal meno po športe. Jeden faktor však mätie historické fakty.

"Golf" je v nemčine označenie pre "Golfský prúd". Ide o prúd v Atlantickom oceáne, ktorý nosí teplú vodu z Karibiku do okolia Britských ostrovov a Škandinávie, vďaka ktorému máme v Európe tak príjemné počasie.

Zhodou okolností však pri výbere mena sedel pri stole jeden z manažérov, ktorého kôň sa volal Golf. A je veľmi pravdepodobné, že práve vďaka tomuto koňovi dostal náš legendárny model svoje meno.

Jetta

V našich končinách už síce tento model neponúkame, no jeho zastúpenie je veľmi silné napríklad na trhoch v Severnej Amerike. Jetta je príkladom modelu pomenovanom po vetre, čo je jeden z najsilnejších nosných motívov pomenovávania našich modelov.

Jetta je totiž nemecký preklad pre silný atmosférický vietor, ktorému na Slovensku hovoríme dýzové prúdenie, no skôr ho môžete poznať pod názvom "jet stream". Pre množstvo Američanov išlo toti o dostupný a rýchly prostriedok pre dochádzanie do práce, vďaka čomu sa mohli vyhnúť katastrofálne neefektívnej hromadnej doprave.

Passat

Volkswagen Passat bol našim prvým modelom v takzvanej modernej ére. Predstavený v roku 1973, prvá generácia modelu Passat prišla až so štvoricou rôznych karosárskych úprav. Dvojdverovú, trojdverovú, verziu sedan a aj Variant malo na svedomí taliansky dizajnérsky génius s jeho tímom, menom Giorgetto Giugiaro.

Passatwinde alebo po slovensky Pasát je ďalší z vetrov, ktorý dal meno modelu Volkswagen. V tomto prípade však ide o zložitý systém atmosférického prúdenia, ktorý presahuje moria a hlavne kontinenty. Nepripomína vám to niečo?

Phaeton

Ďalšie z mien späté s modelom Volkswagen, pochádzajúce z gréckej mytológie. Pheaton je meno boha, ktorý skoro stratil kontrolu nad vozom, ktorý niesol po oblohe Slnko. V 19. storočí bol názov Pheaton určený pre špeciálny voz postavený, aby dosahoval čo najvyššiu rýchlosť. Mal veľké kolesá a otvorenú kabínu.

V raných rokoch automobilového priemyslu zdedili označenie Phaeton vozidlá bez strechy a silným motorom. Aj keď síce Phaeton nebol nikdy postavený ako kabriolet, s rýchlosťou problémy nemal. Bez akýchkoľvek rečí dokázal pokoriť hranicu 300 km/h. Samozrejme, kebyže nie je elektronicky limitovaný na 250 km/h.

Scirocco

Športové kupé z našej dielne je ďalším z modelov pomenovaných po silných vetroch. Sirocco je vietor známy svojim ťahom zo Sahary na európsku stranu stredozemného mora.

Horúci a silný vietor je krásnym synonymom pre jeden z našich najpríťažlivejších športových modelov. Taliansky dizajn a temperamentné jazdené vlastnosti sú presne tým, čo robia Scirocco Sciroccom.

Tiguan

Príbeh mena modelu Tiguan je obdobne špeciálny ako model sám. Pred oficiálnym predstavením modelu v roku 2009 prebehla v nemeckom automagazíne anketa, z ktorej malo vzísť meno nového SUV. Samozrejme, čitatelia si vyberali z predvybraných mien.

Na stole boli názvy ako Namib, Rockton, Samun, Nanuk či Tiguan. Vyhral to Tiguan a ide o spojenie mien dvoch zvierat, "tiger" a "iguana". Názvy modelov Volkswagen vyplývajúce z mien zvieracích neboli ani v roku 2009 žiadna novinka. Poznáme modely Fox či americkú verziu GOlfu s menom Rabbit (zajac po anglicky).

Touareg

Išlo o jednu z najväčších výziev pre ideamakerov a manažérov pri pomenovaní modelu Volkswagen. Touareg dostal svoje meno po tuarégoch. Komunitách obývajúcich púšte severnej Afriky, ktoré sú známe svojim pohodlným životom v extrémne náročných podmienkach severnej Afriky.

Tento africký kmeň je známy svojou brilantnou navigáciou, znalosťou púštneho prostredia a často sú tuarégovia označovaní aj za "kráľov púšte". Volkswagen Touareg si viac než obhájil svoje meno, keď ho cestovateľ Rainer Zietlow odšoféroval z fabriky v Devínskej Novej Vsi až na jeho premiéru na autosalón do Pekingu.

Netreba ani len dodávať, že dostať sa po súši zo Slovenska do Číny je pomerne náročné pre akékoľvek auto. Dokonca aj upravené off-roady môžu dostať na takejto trase pekne za uši a treba dodať, že Touareg túto cestu zvládol v maskovanom polepe a absolútne sériovej podobe, v ktorej bol neskôr vystavený na pekingskom autosalóne. Pre lepšiu predstavu, cesta trvala 21 dní a merala 16 500 km.

up!

Na záver nesmieme opomenúť najmenšieho z rodiny modelov Volkswagen. Ide o prvé sériové auto, ktoré má v názve výkričník a jeho názov tvoria malé písmená. Názov "up!" vzdáva holt svojmu predchodcovi, najmenšiemu modelu Volkswagen z rokov 2000-cich.

Písmená "u" a "p" sú totiž prostrednou časťou slova Lupo. Tento názov je zároveň latinským prekladom slova "vlk", ktorý je odkazom na domovské mesto značky Volkswagen. Volfsburg je totiž v preklade "vlčí hrad".