Čo človek nevidí a auto nezaznamená, tomu je ťažké sa vyhnúť. Jedine, že by ste mali k dispozícii nejakého „špióna“. A presne o tom je Car2X.

Aktuálne prebieha príprava testovacieho úseku vo Wolfsburgu, v rámci ktorého bude desať uzlov so svetelnými signalizačnými zariadeniami cez vysokorýchlostný prenos údajov WLANp (ITS G5) vysielať do svojho okolia fázu zelenej vlny, resp. dĺžku trvania červeného svetla.

Vozidlá s technológiou Car2X, teda s technológiou komunikácie vozidla s okolitou infraštruktúrou, budú tieto informácie spracovávať a informovať vodiča o aktuálnej fáze – o trvaní zeleného, resp. červeného svetla na danej križovatke. Vodiči tak budú môcť upraviť svoju rýchlosť tak, aby prešli križovatku bez zbytočného zrýchľovania alebo brzdenia. To prispeje k väčšej psychickej pohode vodičov, k rovnomernejšej jazde a tiež k väčšej priepustnosti križovatiek.

V konečnom dôsledku sa tak zníži tvorba emisií a spotreba paliva. V ďalšom kroku budú schopné autá využívať spomínané informácie samé. Samé budú schopné prispôsobovať svoju rýchlosť tak, aby prechádzali križovatkami efektívne.

Rozpoznať rizikové objekty

To však nie je všetko. Dopravné zariadenia (kamery a senzory) budú posúvať vozidlám aj také informácie, ktoré sprístupnia nové bezpečnostné funkcie. Tie budú zasahovať v takých situáciách, v ktorých vodič ani vozidlo svojimi senzormi nedokážu spozorovať potenciálne rizikové objekty (chodcov, cyklistov, autá…), resp. ich spozorujú na poslednú chvíľu. Dve križovatky budú vybavené senzorovou technikou na detekciu prítomnosti chodcov a cyklistov s milimetrovou presnosťou.

Volkswageny s technológiou Car2X tak budú vedieť aj o tých chodcoch a cyklistoch, ktorí sa nachádzajú na „čiernych miestach“ križovatky – na miestach, kam nevidí samotný vodič ani senzory auta. Volkswagen uvedie do svojich áut technológiu WLANp, základný kameň pre technológiu Car2X, už na budúci rok.

Spoločný jazyk

Presné údaje o potenciálne rizikových objektoch v okolí auta sú základom pre absolútne spoľahlivú činnosť jeho bezpečnostných systémov a tiež toho, aby nedochádzalo k falošným poplachom či falošným zásahom bezpečnostných systémov. Všetko to však môže efektívne fungovať iba vtedy, keď technické zariadenia na križovatkách a popri cestách a tiež všetky autá budú navzájom komunikovať rovnakým jazykom.

Preto Volkswagen, spolu so spoločnosťou Siemens, so svojim strategickým partnerom v tomto projekte, podporujú zámer Európskej únie nastaviť záväzné štandardy pre zosieťované technológie naprieč celou Európou. A presne toto následne urýchli rast našej rodiny vozidiel I.D. – plne autonómnych elektrických vozidiel.