30. december 2021 / 3 minúty ČÍTANIA

Zbavte sa týchto zlozvykov a ušetríte peniaze za palivo či váš čas na nabíjačkách

Moderné autá sú už od výroby pripravené na optimálne úspornú jazdu, no viete im dopomôcť. Či tým naftovým, benzínovým alebo aj elektrickým. Pozrime sa na niekoľko jednoduchých pravidiel, ktoré vám môžu ušetriť kopec času a peňazí.

Pneumatiky

Pri testoch pneumatík je jednotlivým modelom udeľované skóre a medzi hodnotené parametre patrí aj spotreba. Neodporúčame však tento údaj pri výbere obutia zbytočne prioritizovať.

Čas od času si skontrolujte tlak v pneumatikách. Nízke či nerovnomerné tlaky vzduchu v kolesách môžu spôsobiť nielen nárast spotreby ale aj nepredvídateľné reakcie podvozku.

Pokiaľ sa niektorá z gúm spustí časom skôr než ostatné, pocítite to na trasení volantu. Pneumatiky s nízkym tlakom zvyšujú spotrebu a skôr sa opotrebujú.

Odpor vzduchu

Odpor vzduchu je roky veľkou témou pri SUVčkach. Vzduch okolo nich síce preteká každým rokom stále lepšie, no aj tak si dokážu oproti sedanom a kombi cucnúť viac paliva práve kvôli svojej konštrukcii.

Ak ste so svojim SUV zmierení, tak mu aspoň ponôžte k šetrnejšej jazde. Strešné truhly či priečky nosičov sú síce aerodynamické, no vo vyšších rýchlostiach vedia zvýšiť spotrebu. Ak ich nevyužívate, zmontujte ich a ušetríte.

Nosiče na bicykle využívajúce ťažné zariadenie sú aerodynamicky efektívnejšie ako tie strešné. Tiež vás neobmedzujú v maximálnej rýchlosti.

To ma privádza k jednému malému tipu. Pokiaľ často prenášate bicykle, ak je to možné, zvoľte radšej nosič na ťažné zariadenie.

Odpor zotrvačnosti

Auto spotrebúva množstvo paliva na to, aby sa mohlo rozbehnúť z pokoja. Bohužiaľ, premávke a dopravnému značeniu rozkazovať nemôžeme a kedy sme nútení zastaviť nie je v našej moci.

Pokiaľ je to možné, nenoste v kufri zbytočne ťažký náklad.

Aby ste však svojmu autu pomohli, nenoste v kufri zbytočne ťažké predmety, pokiaľ to nie je nutné. Kilá navyše sa totiž počas roka premietnu na eurá navyše, na vašich účtoch z tankovania.

Stúpanie

Niekedy je tomu ťažké odolať, no kopec paliva míňame zbytočným zrýchľovaním do kopca. Je fajn pocit stlačiť pedál na podlahu, no kým sa nejdete vyslovene baviť, je to zbytočné.

V stúpaní udržujte konštantnú rýchlosť. Zbytočné zrýchľovanie do kopca vie narobiť so spotrebou peknú paseku.

Pri jazde do kopca udržujte konštantnú rýchlosť. Ak je to možné, nespomaľujte a nechajte auto do zákrut dobrzdiť svojou vlastnou hmotnosťou. Ak žijete v horách, určite tento tip oceníte.

Je jazda na spotrebu iná v elektromobile?

Všetky tieto pravidlá platia samozrejme aj pre eleltkromobily. S tým rozdielom, že im práveže dynamické mestské prostredie vyhovuje viac, než benzínovým a naftovým autám. Modely Volkswagen ID. sú však špecifické a rozmýšľajú za vás, ako jazdiť čo najúspornejšie, pričom, ich prioritou je plachtenie. Čiže, prakticky, jazda na neutrál.

Do preťaženia štvrť Gé je využívaný generátor, ktorý vracia energiu zo spomalenia späť do batérie. Konkrétne 0,25 G je hodnota typická pre väčšinu denných brzdných manévrov. Nad touto hranicou sa aktivujú brzdy na kolesách. Celý tento orchester je však dokonale plynulý a skutočne nemáte šancu uhádnuť, že kedy nastupujú do služby klasické brzdy.

A aký režim zvoliť? Netrápte sa s tým a jednoducho jazdite. Modely ID. vám dokonca podľa navigácie vedia odporučiť, kde máte brzdiť a kde nemusíte.

VB