Volkswagen ponúka pre niektoré modely adaptívny tempomat ACC, ktorý dokáže automaticky udržiavať odstup od auta vpredu. Ako to funguje?

ACC je skvelý vynález. Funguje ako klasický tempomat, ktorý automatickým ovládaním škrtiacej klapky (a aj prevodovky, ak je automatická) udržuje konštantnú, vodičom zvolenú rýchlosť. Na dlhých trasách si teda vodičova pravá noha môže oddýchnuť a on sa nemusí neustále sústrediť na to, aby nešiel príliš rýchlo, alebo pomaly. Keď sa však priblížite k pomalšiemu, pred vami idúcemu autu, systém sám pribrzdí a s určitým odstupom nasleduje pred vami idúce auto, pričom si udržuje jeho rýchlosť. Keď toto auto zmizne z dráhy, systém ACC opäť zrýchli na stanovenú rýchlosť.

Volkswagen ACC 001

Ako to dokáže? Autá vybavené ACC totiž za chladičom ukrývajú radar (áno, taký, ako používajú aj lietadlá), ktorý vysiela dopredu radarové vlny. Tie sa odrážajú od okolitých objektov a áut. Systém dokáže autá rozpoznať aj vďaka tomu, že sa pohybujú a aj vďaka tomu, že radar spolupracuje aj s kamerou ukrytou za spätným zrkadielkom. Tá vyhodnocuje aj to, v akom pruhu jednotlivé autá jazdia. Citlivá elektronika dokáže zmerať čas, ktorý vlna potrebuje, aby sa odrazila od objektu. Tým dokáže určiť vzdialenosť objektu pred sebou. Pomocou ďalšej vlny zas zmeria, či je objekt bližšie, alebo ďalej, než pred tým, a tak ďalej. Takto dokáže systém ACC vyhodnotiť rýchlosť objektu (auta), ako aj rýchlosť, akou sa vzďaluje alebo približuje.

Volkswagen ACC 003

Pri zapnutí systému ACC si vodič zvolí požadovanú rýchlosť, ako aj minimálny odstup od auta pred ním. Ten sa meria nie v metroch, ale v sekundách, aby bol bezpečný odstup dodržaný nezávisle od rýchlosti (v meste pri rýchlosti 50 km/h stačí, aby bol odstup od áut menší, na diaľnici je potrebný väčší odstup). Ak sa vodič priblíži k autu v jeho jazdnom pruhu, systém ACC jemne aktivuje brzdy, až kým nedosiahne rýchlosť auta pred ním a požadovaný odstup.

Volkswagen ACC 004

Luxusnejšie autá s automatickou prevodovkou môžu byť vybavené aj systémom, ktorý dokáže (napríklad v mestskej premávke) auto úplne zastaviť a následne do pár sekúnd zas samostatne rozbehnúť. Ak by bol hraničný čas prekročený, môže dať vodič autu pokyn na rozbeh jedmným ťuknutím do plynového pedála, alebo stlačením tlačidla „zrýchliť“ na ovládaní tempomatu.

Adaptívny tempomat ACC najlepšie vynikne v spojení s asistentom jazdy v jazdných pruhoch „Lane Assist“, či „Emergency Assist“. O tých si povieme niekedy nabudúce.

Mimochodom, našli sme vtipnú reklamu na „udržiavanie odstupu“ od Volkswagenu 😀 Jednoduché a zároveň geniálne.

Volkswagen ACC 007 Volkswagen ACC 008

Tak ako, viete si predstaviť jazdiť s adaptívnym tempomatom? Cheli by ste mať taký aj vo vašom aute? 🙂 Radi si prečítame vaše odpovede v komentároch! 🙂

Komentáre