Tipy / 26. apríl 2024 / 6 minút ČÍTANIA
Čas prezúvania! Toto musíte vedieť o letných pneumatikách
Aj keď v apríli sa môže stať čokoľvek, v nižších polohách už na Slovensku sneh asi nenapadne. Je čas prezuť na letné pneumatiky. Toto sú TOP veci, ktoré o nich musíte vedieť!
1.) Rozdiel medzi zimnými a letnými pneumatikami spočíva v tvare dezénu ale aj v zmesi. Dezén zimnej pneumatiky s množstvom maličkých drážok (tzv. lamiel) je navrhnutý tak, aby do seba vedel zachytiť sneh a tým získa na snehu lepšiu trakciu. Nevýhodou príliš členitého dezénu je, že sa viac ohýba, čo spôsobuje menšiu presnosť riadenia a horšiu brzdnú dráhu na suchom povrchu. Letné pneumatiky majú dezén optimalizovaný na odvod vody a majú väčšie a tuhšie bloky dezénu najmä na vonkajších bočniciach. To znamená väčšiu styčnú plochu, menej deformácií dezénu a vyššiu priľnavosť najmä na suchom a mokrom povrchu.
Avšak nesmieme zabudnúť na zmes. Zimné pneumatiky ju majú špeciálne uspôsobenú tak, aby zvládala nižšie teploty a aby sa "lepila" na ľad. Zmes v letných pneumatikách už pod teplotou 7°C stráca svoju pružnosť a prichádzame o priľnavosť. Je pravda, že aj pri nízkych teplotách dosiahne letná pneumatika na suchom a za niektorých podmienok aj na mokrom povrchu kratšiu brzdnú dráhu, avšak podstatná je aj ovládateľnosť, ktorá sa pri letných pneumatikách v nízkych teplotách drasticky zhoršuje. Hranica medzi priľnavosťou a šmykom je veľmi malá a ťažko čitateľná. V konečnom dôsledku sú teda zimné pneumatiky v nízkych teplotách bezpečnejšie.
2.) Zvažujete celoročné pneumatiky? Pre mnohých to môže byť skvelý kompromis, avšak vždy je to práve to - kompromis. Celoročné pneumatiky nie sú v lete také dobré ako letné a v zime nie sú také dobré ako zimné. Alebo naopak - sú lepšie ako zimné v lete alebo letné v zime. Sú však bezpečné za každých podmienok a dosahujú vysoký kilometrový nájazd. Výhodou je, že ich nemusíte s prezúvať so zmenou sezóny. Preto sú vhodné pre ľudí, ktorí buď cestujú napríklad z Bratislavy, kde je na jar už pekne, do Salzburgu, kde môže byť ešte sneh, prípadne pre obyvateľov južných častí Slovenska, kde sneh nebýva problém. Nieže by ho celoročné pneumatiky vďaka dezénu s istým počtom lamiel nezvládali, ale vyslovene do hôr by sme vás na nich neposielali.
3.) Staré nie sú dobré! Guma starne a pneumatiky taktiež vekom strácajú svoje chemické vlastnosti, ktoré im prepožičiavajú želané jazdné vlastnosti. Na suchom asfalte starú pneumatiku odhalíte iba v krízových situáciách, no na mokrom povrchu zistíte veľmi rýchlo, že pneumatika hoc aj s dobrým dezénom proste nemusí vôbec fungovať. Meňte teda pneumatiky ideálne po 5 až 6 rokoch a určite nejazdite na viac ako 10-ročných pneumatikách!
4.) Správny tlak je dôležitý! Pneumatika je takmer ako živý organizmus a jej správanie výrazne ovplyvňuje to, koľko je v nej vzduchu, alebo presnejšie, aký je v nej tlak. Každé auto má svoj predpísaný tlak v pneumatikách - nájdete ho väčšinou na štítku pri dverách vodiča.
Avšak správnym nahustením pneumatík sa kapitola s tlakom nekončí. Vzduch totiž so zmenou teploty mení svoj objem, a tak ak ste prezúvali pneumatiky na jar, keď bolo vonku 10 stupňov, a teraz je leto a vonku je 30, pneumatiky budú mať vyšší tlak, než je požadované. Pri príliš vysokom tlaku sa pneumatika zaokrúhli ako balón, čím sa zmenší jej styčná plocha s vozovkou a níži sa jej priľnavosť. Zároveň sa vám bude výraznejšie opotrebovávať stredná časť dezénu.
Pri nízkom tlaku zas stráca auto stabilitu a opotrebováva si viac bočné časti dezénu. Jazda s nízkym tlakom je obzvlášť nebezpečná, pretože pneumatika sa môže prehriať a poškodiť sa. Preto tlak v pneumatikách kontrolujte pravidelne aspoň raz za mesiac, prípadne vždy po výraznejšej zmene teploty. Tlak upravujte na predpísané hodnoty na rovnej ploche, na nezaťaženom vozidle a "za studena", to znamená nie po dlhšej jazde, počas ktorej sa pneumatiky zohrejú a tlak v nich stúpne. S týmto sa však počíta.
5.) Nešetrite na zlom mieste! Pneumatiky sú tá jediná vec, ktorá drží vaše auto na ceste. Ich kvalita sa priamo podieľa na priľnavosti, schopnostiach a jazdných vlastnostiach vášho auta. Určite kupujte pneumatiky iba od osvedčených výrobcov. Vyvarujte sa pokušeniu ušetriť na super lacných čínskych výrobkoch. Ich kvalita sa prejaví presne vtedy, keď to najmenej budete chcieť: v krízovej situácii.
6.) Každá pneumatika je kompromis! Keď nakupujete nové pneumatiky, vždy najprv zvážte, na aký účel a na akom aute ich budete mať obuté. Každá jedna pneumatika je totiž kompromis. Neexistuje dokonalá pneumatika, ktorá by fungovala najepšie na suchu, na vode, na snehu, v teréne, keď je zima či keď je teplo. Najlepšie pneumatiky na suchý povrch obúva Formula 1, ale tie vydržia iba chvíľu, fungujú iba keď sú doslova horúce a pri prvom náznaku dažďa sa z nich stávajú lyže. Preto sledujte testy pneumatík, zhodnoťte si, aké máte priority a nemusíte nevyhnutne vybrať pneumatiku, ktorá test vyhrala. Väčšinou všetky, ktoré majú hodnotenie "odporúčané" a vyššie, sú úplne v poriadku a bezpečné.
7.) Slovo o kolesách: Nezadá sa to, ale kolesá vedia veľmi ovplyvniť nielen vzhľad auta, ale aj jeho jazdné vlastnosti. Preto za predpokladu, že vyberáte z certifikovaných a schválených diskov pre vaše auto, vyberte si čo najľahšie disky. Neodpružená hmotnosť má výrazný vplyv na komfort jazdy a rotačná hmotnosť zas na spotrebu paliva. Držte sa rozumných priemerov diskov s dostatočnou výškou bočnice pneumatiky na naše cesty a bude to v poriadku.
Facebook Mail | |
Letné pneumatiky prezúvanie rady tipy navody volkswagen VW |