Technológie, Golf, ID / 28. júl 2022 / 4 minúty ČÍTANIA
DEGRADÁCIA BATÉRIE: Takto vyzerá dojazd elektrického Volkswagenu e-Golf po 161 000 najazdených kilometroch!
Nórsky vloger porovnal degradáciu troch elektrických Golfov. Výsledky prekvapia nielen odporcov elektrických áut, ale aj konkurenciu. Batérie od Volkswagenu majú oveľa dlhšiu životnosť než ponúkajú kórejské modely.
Batéria = zdroj skepticizmu. Fanúšikovia spaľovacích áut častokrát tvrdia, že akumulátor budete musieť už po niekoľkých rokoch používania vyhodiť. Výmena batérie je najväčším strašiakom najmä z dôvodu vysokej ceny za opravu, originálna náhrada zvyčajne stojí niekoľko tisíc eur. Tieto obavy sú opodstatnené, pretože batériové vozidlá sú pre mnohých stále veľkou neznámou. A keďže na cestách prakticky neexistujú vyslovene staré elektromobily, je veľmi ťažké urobiť si predstavu o tom, ako bude auto na baterky fungovať po desiatich či pätnástich rokoch používania.
Vývoj stále napreduje. Prvogeneračné elektromobily so starším druhom batérií vykazovali znaky predčasného opotrebovania. Nie vždy bolo na vine samotné auto. Majitelia prvých elektromobilov častokrát ani netušili, ako s vozidlom správne zaobchádzať, a to malo nezanedbateľný vplyv na životnosť starších elektrických áut. Na mysli máme predovšetkým taxikárov využívajúcich len rýchlonabíjacie stanice, čo sa negatívne podpísalo na životnosti akumulátorov. Moderné batérie dnes už disponujú ochranou pred šokmi, termomanažmentom a ďalšími technológiami, ktorých cieľom je udržať batériu v čo najlepšom stave. Súčasné akumulátory okrem toho využívajú úplne iné chemické zloženie a technické riešenia, čím sa nielen zvýšila energetická hustota a dojazd, ale tiež zásadne predĺžila životnosť. Porovnávať 10 rokov starý elektromobil so súčasnými generáciami preto nie je na mieste.
Degradácia batérie v modeli e-Golf po 7 rokoch je obdivuhodne nízka. Nórsky vloger Bjørn Nyland odmeral stupeň degradácie troch elektromobilov Volkswagen e-Golf s nájazdom 50 000, 116 000 a 161 000 kilometrov. To už je vzorka, s ktorou sa dá pri odhade životnosti pracovať. Každý e-Golf pri meraní mal približne 6 až 7 rokov, pričom bol majiteľmi nabíjaný predovšetkým domácim wallboxom a občasne aj na rýchlonabíjacej stanici. Pripomeňme, že starší e-Golf nedisponoval žiadnym druhom termomanažmentu (ochrany) a batéria sama o sebe poskytovala kapacitu len 20 kWh (netto).
Meranie degradácie nie je žiadna veda. Po vybití batérie a nameraní priemernej spotreby došlo k samotnému výpočtu reálnej zostatkovej kapacity v prvom e-Golfe s nájazdom 50 000 kilometrov. Nyland prešiel s plne nabitým autom vzdialenosť 120 km so spotrebou 14,8 kWh/100 km, pričom batériu vybil na 5 %. Prostredníctvom jednoduchého výpočtu (120 km x 148 Wh/km / 0,95 = zostatok) dospel k tomu, že z pôvodnej netto kapacity 20 kWh zostalo v batérii po šiestich rokoch ešte 18,7 kWh. To znamená, že celková degradácia dosiahla úroveň 6 %. Alebo inak: po každom roku prevádzky batéria zdegradovala o jedno percento. To je fantastická hodnota!
Ako dopadol e-Golf s nájazdom 161 000 kilometrov? Pochopiteľne, auto s vyšším nájazdom bolo častejšie nabíjané než predchádzajúci prípad. Obzvlášť pri dojazde, ktorý je v porovnaní so súčasnými elektromobilmi prakticky polovičný. Volkswagen e-Golf tak počas 161 000 kilometrov absolvoval až 1 610 nabíjacích cyklov, v modernom elektromobile s vyšším dojazdom by počet cyklov pri rovnakom nájazde bol minimálne o polovicu nižší. Napriek pomerne častým zastávkam pri nabíjačke disponoval e-Golf ešte kapacitou 16,3 kWh z pôvodných 20 kWh. To znamená, že úroveň degradácie v tomto prípade dosahuje 18,5 %. Ak by sme tento pokles dali do pomeru s najazdenými kilometrami, tak prídeme k záveru, že batéria prichádzala o 1 % zo svojej kapacity po každých 9 000 kilometroch.
Volkswagen zahanbil kórejskú konkurenciu. Pri tabuľkovom porovnaní vo videu dosiahol Volkswagen e-Golf až o 70 % pomalšiu úroveň degradácie batérie než populárny crossover od ázijského výrobcu. Zatiaľ čo e-Golf s nájazdom 116 000 kilometrov poklesol len o 15 %, rovnako starý konkurent s nájazdom 111 000 kilometrov zaznamenal zníženie kapacity až o 24,2 %. Kórejský crossover dosiahol výrazne vyššiu mieru degradácie nielen pri menšom nájazde, ale aj pri nižšom počte nabíjacích cyklov (925 vs. 1 160).
A teraz filozofická otázka na záver: Pri pohľade na skvelé výsledky modelu e-Golf, ktorý vo svojej dobe nedisponoval ochranou pri nabíjaní ani termomanažmentom, je vôbec na mieste obávať sa novodobých elektromobilov, za ktorými stojí ďalších 10 rokov technologického vývoja?
-PO-
Facebook Mail | |
Volkswagen Golf Golf e-Golf batérie degradácia batérie jazdený elektromobil jazdenka test Volkswagen e-Golf skúsenosti s elektromobilom Video |