Technológie, Golf / 11. február 2021 / 3 minúty ČÍTANIA

DSG: Automat, ktorý zmenil svet

Dvojspojková prevodovka DSG priniesla revolúciu v radení. Nie nadarmo ju dnes využívajú aj tí najlepší. Prečo je táto prevodovka výnimočná a ako vlastne funguje?

Na začiatok jedna informácia pre technických začiatočníkov: dvojspojková prevodovka neznamená, že máte dva spojkové pedále. Je to len špeciálny druh automatickej prevodovky. Volkswagen ju vo svojich autách používa už takmer 18 rokov a odvtedy si jej princíp adaptovali aj také značky ako Ferrari, Porsche, Mercedes-Benz, BMW a mnoho ďalších. Volkswagen ju však do sériového auta dostal ako prvý na svete.

Ako sa to začalo

Klasické automaty boli vždy vnímané ako hltače výkonu, zvyšovače spotreby a kaziče radosti z jazdy. Samozrejme, dnes je už situácia iná a aj klasické automaty s hydrodynamickým meničom vedia byť skvelé. Stačí sa previezť v Touaregu.

Volkswagen chcel ponúknuť aj v menších autách automatickú prevodovku, ktorá by neoberala auto o výkon a bola by rovnako úsporná ako manuál. Prevodovka mala mať zároveň športový potenciál, byť ľahká, kompaktná a radiť komfortne. S prevodovkou DSG si inžinieri splnili úlohu na 110 %, pretože to bola prvá automatická prevodovka, s ktorou dosahovali autá nižšiu spotrebu než s manuálom.

Prvým autom s prevodovkou DSG bol VW Golf R32 z roku 2003. Verejnosť aj odborníci jeho prevodovku veľmi chválili, pretože ponúkala okamžité zmeny prevodových stupňov bez prerušenia toku výkonu, skvelé reakcie na plyn, bola úsporná a ako bonbónik bola jazda s ňou dokonca aj zábavná.

Ako funguje DSG?

Tajomstvo prevodovky DSG spočíva v tom, že sú to vlastne dve prevodovky v jednej. Obe principiálne vychádzajú z manuálnej prevodovky, pričom prevodové stupne radí robot.

Prevodovka má dva hriadele, každý so svojou spojkou. Na jednom hriadeli sú nepárne prevodové stupne (1, 3, 5, prípadne 7), na druhom párne (2, 4, 6) a spiatočka. Zaradené sú vždy dva prevodové stupne naraz, ale zopnutá je vždy iba jedna spojka. Pri zmene prevodového stupňa sa len jedna spojka rozpojí presne v tom momente, keď sa druhá spája. Radenie tak prebieha bez prerušenia toku výkonu. Na „voľnom“ hriadeli zatiaľ auto chystá taký prevodový stupeň, aký inteligentné .elektronické riadiace jednotky usúdia, že by ste mohli pri ďalšom radení chcieť.

Radenie je tak otázka pár stotín sekundy, pričom z pohľadu toku výkonu je čas radenia rovný nule. Tak rýchlo nezvládne s manuálom radiť ani ten najepší šofér na svete.

Prevodovka DSG tak spája výhody manuálu a automatu. Je ľahká, kompaktná a efektívna ako manuálna prevodovka, ale radí rovnako hladko ako automat s hydrodynamickým meničom. Pre vás je dôležité to, že ani na jednu zo spomínaných dvoch spojok nemusíte myslieť a auto ovládate iba dvoma pedálmi. O všetko ostatné sa postará elektronika.