Testy, Golf / 6. február 2021 / 8 minút ČÍTANIA

Dvojtest: Volkswagen Golf 1.5 TSI

Manuál alebo automat? Adaptívny podvozok alebo klasický? Mild hybrid alebo nie? Volkswagen Golf ponúka mnoho tvárí a my sme si vyskúšali dve naraz!

Po prvom medzinárodnom teste sme boli na Golf veľmi zvedaví. Ako sa ukáže v domácich podmienkach a na našich cestách? Ako fungujú jeho Matrix LED svetlá a ako jazdí s klasickým podvozkom? Na test sme si zobrali dva nové Golfy. Oba s motorom 1.5 TSI pod kapotou. Žltý mal obuté 17-palcové kolesá a štandardný podvozok, pričom bol vybavený sedemstupňovou prevodovkou DSG a mild-hybridným pohonom. Preto sa jeho pohon označuje 1.5 eTSI. Sivý Golf mal väčšie 18-palcové kolesá, adaptívny podvozok DCC a mal pod kapotou konvenčný motor spojený s manuálnou prevodovkou. Takto nakombinované autá ponúkajú dosť odpovedí. Poďme teda klásť otázky.

Jazda

Aký je Golf s obyčajným podvozkom? Niektorí z vás boli nespokojní s tým, že na prvej jazde v Portugalsku sme mali na test plne vybavené auto s adaptívnym pružením, ktoré si kúpi menšia časť zákazníkov. Tak teda začnime rovno s pasívnym podvozkom. Prepracované nápravy s tuhšími silentblokmi a rýchlejším riadením dávajú aj štandardnému Golfu vysoko nadpriemerné jazdné vlastnosti. Dokonca je to vec, ku ktorej sme sa myšlienkami vracali počas celého testu. Možno to znie ako klišé, ale Golf nie je mäkký, tvrdý, plavný ani tuhý. Je skrátka dobrý. Podvozok je v meste maximálne príjemný na dlhých aj krátkych nerovnostiach, je fantasticky odhlučnený a necítiť v ňom žiadnu gumenú vôľu. Avšak keď sme sa ocitli na kľukatých cestičkách v okolí malebnej dedinky Čičmany alebo na náročných asfaltkách Záhoria, Golf ukázal maximálnu stabilitu a veľmi vyvážené jazdné vlastnosti. Ozaj sme nevedeli prísť na nič, čo by sme základnému podvozku Golfu vytkli.

Adaptívny podvozok DCC dokáže Golfu pridať ešte plavnejší pocit z jazdy najmä na diaľniciach, kde vďaka pomalším pohybom karosérie nadobudnete dojem, že šoférujete podstatne väčšie auto. Atraktívnejšie 18-palcové kolesá si však už vyberajú daň na horších cestách a prenášajú viac hluku do kabíny. Adaptívny podvozok robí, čo môže, ale najmä na krátkych nerovnostiach v komfortnom režime pohyby kolies neskrotí až tak dokonale a paradoxne je lepší v režime Normal. Komfortné spektrum tuhosti podvozka najlepšie využijete na diaľnici a dobrých cestách. Plynulo nastaviteľný podvozok je pozoruhodný aj v športovom režime, kde Golfu prepožičiava okamžité reakcie na volant a maximálnu presnosť riadenia. Priznáme sa však, že rovnako dobre sa nám jazdilo „tempo“ aj s klasickým podvozkom. Môžu za to jeho mimoriadne lineárne reakcie a krásne predvídateľné a dobre kontrolované pohyby karosérie.

Motor

„Prirodzená“ forma motora 1.5 TSI s výkonom 110 kW (150 k) a krútiacim momentom 250 Nm je veľmi príjemná. Manuálna šesťstupňová prevodovka má síce trochu dlhšie sprevodovanie, ale lineárny záťah motora od nízkych otáčok sa postará o to, aby vás v prípade potreby dostatočne zatlačilo do sedadla. Treba však poriadne stlačiť plynový pedál. Horná časť jeho chodu je nastavená ekologicky, pričom sa myslelo najmä na plynulú a úspornú jazdu. Tretí prevodový stupeň vyrieši väčšinu „životných situácii“ na ceste, dvojka je už vhodná na ozaj svižné predbiehanie.

Turbo je schopné zatlačiť už od 2 000 otáčok, avšak na vyvinutie plného tlaku v nízkych otáčkach si vypýta istý čas. Vo vyšších otáčkach sú reakcie na plyn rýchlejšie. Pri radení tiež treba počítať s jemnou turbodierou, ale podľa nás to motoru dodáva charakter. Mimochodom, v otáčkach má celkom pekný zvuk a ťahá až do obmedzovača.

Chod prevodovej páky v kulise je veľmi presvedčivý. S príjemne tuhým a presným chodom páky je radenie radosť. Spojka je ľahká a má dlhý chod, čo môže niekomu vyhovovať.

Verzia eTSI s prevodovkou DSG je však podľa nás ešte zaujímavejšia. Sedem prevodových stupňov znamená lepšie rozloženie síl motora. Nové, rýchlejšie dátové zbernice a riadiace jednotky sa zas postarali o to, že zmena prevodových stupňov prebieha ešte rýchlejšie než v predchádzajúcej generácii VW Golf. Cítiť to najmä v manuálnom režime radenia. Na páčky pod volantom reaguje prevodovka okamžite a doslova nadšene. Za zmienku stojí aj dobrá kalibrácia prevodovky, ktorá motor nepodtáča.

Výhoda DSG sa prejavuje aj vo vyhladení charakteristiky motora. To znamená, že turbo sa pri akcelerácii „nafúkne“ iba raz a pri radení nestráca tlak. Akcelerácia je teda úplne plynulá.

Mild-hybridný štartér-generátor tu tiež zohráva svoju úlohu. V nízkych otáčkach a v momentoch, keď turbo ešte nedosahuje požadovaný plniaci tlak, totiž motoru „pomôže“ dodaním dodatočného krútiaceho momentu cez remeň. Reakcie na plyn sú teda rýchlejšie a Golf s automatom sa lepšie zbiera z nízkych otáčok.

Ďalšou výhodou mild-hybridného pohonu je schopnosť auta plachtiť s vypnutým motorom. Golf na to ide veľmi inteligentne a plachtí len vtedy, keď je to vhodné. To znamená, že keď sa blížite do dediny alebo doháňate pomalšie auto, uprednostní pri ubratí plynu brzdenie motorom a rekuperáciu energie. Plachtí a vypína motor len vtedy, keď nepotrebujete brzdiť motorom. Vypínanie a štartovanie motora je okamžité a nehlučné, takže si to vôbec nevšimnete. Systém štart-stop je taktiež na úplne inej úrovni, keďže nevyužíva klasický štartér, ale roztáča ho akoby alternátor (správne štartér-generátor).

Na záver porovnanie spotreby. Manuálny Golf si vypýtal v priemere o 0,2 – 0,7 l/100 viac benzínu ako automatický. Nejaké deci isto padlo aj na úkor väčších diskov kolies, ale niet pochýb, že mild-hybrid a automat robia svoju robotu dobre. Výsledná spotreba 6,4 l/100 km pri manuálnom modeli je však aj tak fantastická, najmä s ohľadom na fakt, že sme sa s autom práve nemaznali. Skvelá aerodynamika, o ktorej svedčí aj maximálna rýchlosť až 224 km/h napriek výkonu „iba“ 150 k, a systém odpájania valcov robia svoje. Žltý Golf však mal na konci testu priemernú spotrebu iba 5,9 l/100 km, pričom na palubnom počítači nám počas jedného medzimestského presunu zasvietil aj údaj 4,1 l/100 km!

Ovládanie a postrehy

Aké je dlhodobejšie spolunažívanie s novým Golfom? Na nový infotainment sme si zvykli celkom rýchlo a nemali sme problém v ňom nájsť to, čo sme hľadali. Takže nebojte sa – prvotný kultúrny šok v porovnaní s predchádzajúcou generáciou po pár dňoch prekonáte a potom vám ovládanie multimediálneho systému príde prirodzené.

Trochu horšie už dopadol test dotykovej plochy pod displejom. Cez deň sa s ním hlasitosť, teplota aj vyhrievanie sedadiel (priložením dvoch prstov) ovládajú bezproblémovo. V noci je to však horšie, pretože dotyková plocha nie je podsvietená. Našťastie sa všetko dá ovládať aj cez menu, ale to je zas trochu zdĺhavejšie. Ostáva nám dúfať, že facelift to vyrieši.

Z ďalších postrehov spomeňme vynikajúce sedadlá. Aj štandardné sedačky sú tvarované veľmi dobre. Posed v aute je prekvapivo nízky, samozrejme nižší vodiči si môžu sedadlo nastaviť tak vysoko, ako len potrebujú.

Odkladacie priestory v kabíne sú navrhnuté dobre, sú využiteľné a dobre dostupné. Nič iné sme ani neočakávali.

Na záver spomeňme Matrix LED svetlá IQ.Light. Tie prinášajú do tejto triedy ozaj revolúciu. Jedno z testovaných áut malo výkonnejšie neadaptívne LED Plus svetlá a už aj tie svietili veľmi slušne. Svetlomety IQ. Light sú však ešte lepšie a jazda s nimi je v noci ozaj podstatne menej stresujúca. Určite odporúčame si za ne priplatiť!

Volkswagen Golf ukázal svoju všestrannosť a aj to, že si nemusíte zvoliť najdrahšiu verziu, aby predviedol ozaj prvotriednu jazdu.

TECHNICKÉ ÚDAJE  
Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG (1.5 TSI MT6)
Motor Preplňovaný benzínový R4, 1 498 cm3
Výkon 110 kW (150 k) pri 5 000 – 6 000 ot./min.
Krútiaci moment 250 Nm pri 1 500 – 3 500 ot./min.
Pohon a podvozok: 7-st. automatická prevodovka (6-st. manuál), pohon predných kolies, vpredu McPherson, vzadu multilink. Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Pneu. 225/45 R17 (225/40 R18).
Batožinový priestor 381/1 237 dm³
Rozmery: 4 284 × 1 789 × 1 491 mm, rázvor 2 619 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 1 380/1 880 (1 340/1 840) kg, objem nádrže 50 l.
Najvyššia rýchlosť 224 km/h
Zrýchlenie 0 - 100 km/h 8,5 s
Spotreba (WLTP) 5,9 (5,7) l/100 km
Emisie CO₂ 134 (128)
Cena/testované auto 26 090/32 290 (28 520) €
VW Golf 1.5 eTSI DSG 001.jpg
VW Golf 1.5 eTSI DSG 002.jpg
VW Golf 1.5 eTSI DSG 003.jpg
VW Golf 1.5 eTSI DSG 004.jpg
VW Golf 1.5 eTSI DSG 005.jpg
VW Golf 1.5 eTSI DSG 006.jpg
VW Golf 1.5 eTSI DSG 007.jpg
VW Golf 1.5 eTSI DSG 008.jpg
VW Golf 1.5 eTSI DSG 009.jpg
VW Golf 1.5 eTSI DSG 010.jpg
VW Golf 1.5 eTSI DSG 011.jpg
VW Golf 1.5 eTSI DSG 012.jpg
VW Golf 1.5 eTSI DSG 013.jpg
VW Golf 1.5 eTSI DSG 014.jpg
VW Golf 1.5 eTSI DSG 015.jpg
VW Golf 1.5 eTSI DSG 016.jpg
VW Golf 1.5 eTSI DSG 017.jpg
VW Golf 1.5 eTSI DSG 018.jpg
VW Golf 1.5 eTSI DSG 019.jpg
VW Golf 1.5 eTSI DSG 020.jpg
VW Golf 1.5 eTSI DSG 021.jpg
VW Golf 1.5 eTSI DSG 022.jpg
VW Golf 1.5 eTSI DSG 023.jpg
VW Golf 1.5 eTSI DSG 024.jpg
VW Golf 1.5 eTSI DSG 025.jpg
VW Golf 1.5 eTSI DSG 026.jpg
VW Golf 1.5 eTSI DSG 027.jpg
VW Golf 1.5 eTSI DSG 028.jpg
VW Golf 1.5 eTSI DSG 029.jpg