Neďaleko Salzburgu sme si vyskúšali novú vlajkovú loď našej značky. Môžeme potvrdiť, že tento titul modelu Volkswagen Touareg patrí právom. Je to fakt perfektné auto.

Ešte pred tým, než Volkswagen Touareg precestoval pol zemegule, aby došiel z rodnej Bratislavy až na svoju výstavnú premiéru v Pekingu, sme boli na predpremiére, kde sme sa dozvedeli všetko o nových technológiách, ktoré Touareg ponúka. Veríme, že naše výstupy z týchto akcií ste si prečítali a že viete, čo od Touaregu v tomto smere čakať. Čo však doteraz nikto nevedel je, ako toto kráľovské SUV jazdí. My to už vieme. Strávili sme s Touaregom dva zoznamovacie dni a môžeme vám povedať, že Touareg nesklamal. Ak nič iné, dokonca sa mu podarilo predčiť naše už aj tak dosť vysoké očakávania.

Wow faktor

Na letisku v Salzburgu sme prvý krát otvorili veľké dvere na jednom z mnohých testovacích Touaregov, ktoré nás tam čakali. Vybrali sme si verziu Elegance. K dispozícii boli aj verzie R-Line, avšak základný dizajn auta je taký podarený, že verzia Elegance vyzerá rovnako dobre. Po usadnutí do pohodlných masážnych sedadiel s odvetrávaním sa pred nami rozprestrel nádherný Innovision Cockpit pozostávajúci z veľkého digitálneho prístrojového štítu prepojeného na obrovskú, 15-palcovú hlavnú obrazovku. Nad nimi je ešte veľký, grafický Head-up displej. Jemne sme privreli dvere, ktoré si následne Touareg jemne pritiahol až do zámku. Uvítala nás krásna grafická animácia. Rozlíšenie a čitateľnosť displejov sú neuveriteľné. To je super, keďže hlavný displej budete používať dosť často. Skrývajú sa v ňom aj funkcie klimatizácie. Možno sa v tomto momente bojíte nevkusne „zacapkanej“ obrazovky od odtlačkov prstov. Našťastie sa nemusíte, pretože displej je potiahnutý špeciálnym materiálom, na ktorom odtlačky od prstov nezostávajú. A nie je to len marketing. Ani po celom dni používania Touaregu a skúmania jeho nespočetných funkcií zostal displej takmer úplne čistý. Výborne! Na všetky možnosti a funkcie hlavného displeja sa pozrieme v domácom teste, ale teraz už naozaj chceme zistiť, ako nový Volkswagen Touareg jazdí!

Na vzduchu

Pripomeňme si, že nový Touareg jazdí na vzduchovom podvozku, má natáčanie zadnej nápravy, adaptívne tlmiče a aktívne stabilizátory. S týmto vedomím sme naštartovali motor 3,0 V6 TDI a vybrali sa do hôr zisťovať, ako si nový Volkswagen Touareg poradí s diaľnicami, horskými priechodmi, spomaľovačmi, ale aj šotolinovými cestičkami. Pomaly sme sa vyplazili z hangára, šesťvalcový trojliter TDI s výkonom 210 kW (286 koní) a krútiacim momentom 600 Nm  sa iba lenivo prevaľoval v okolí voľnobehu. Jeho činnosť nebolo takmer vôbec počuť a o nejakých vibráciách nemôže byť ani reči. Stačí jemne pohladkať plynový pedál, zvuk motora trochu zhrubne a auto po jemnej pauze jemne, no razantne vyrazí vpred, pričom osemstupňový automat radí prevody tak, ako keby mal v sebe namiesto prevodového oleja čerstvý med. Vychádzame na diaľnicu a prvý krát poriadne šliapeme na plyn. Chvíľku trvá, než sa turbá nadýchnu, avšak vzápätí vyrazíme vpred, kapota smeruje nahor a Touareg zrýchľuje takmer ako športové auto. A to bude neskôr k dispozícii ešte aj s motorom V8 :-O . Osemstupňový automat je ozaj perfektný, aj na povely pádlami pod volantom reaguje rýchlo. Ďalšia vec, ktorú sme si všimli, bolo ticho. Neraz sa nám stalo, že sme sa (na nemeckej diaľnici) pristihli, že letíme rýchlosťou 160 km/h, avšak spoza volantu sa nám to vôbec nezdalo. Môže za to výborné odhlučnenie auta. Náš Touareg bol navyše vybavený dvojitými sklami. A čo jazda? Tá v sebe spája snáď to najlepšie zo všetkých svetov. V meste je Touareg vďaka natáčaniu zadnej nápravy veľmi agilný. Jeho priemer otáčania je iba 11,2 metra. Pre porovnanie, Golf má priemer otáčania 11 metrov a nemá kufor s objemom 810 litrov.

V komfortnom režime adaptívnych tlmičov naozaj ukážkovo filtruje nerovnosti na cestách bez toho, aby sa schýlil k hojdaniu na dlhých nerovnostiach. Je to, ako keby niekto (asi naši inžinieri) takmer úplne odizoloval kabínu od cesty pod ňou. A vďaka aktívnym stabilizátorom nemusíte hľadať športový režim, aby sa Volkswagen Touareg v zákrutách nenakláňal. Aktívne stabilizátory sa totiž dokážu „rozpojiť“, ak nie sú potrebné, čo prispieva ku komfortu jazdy a zároveň to zlepšuje jazdné vlastnosti auta v teréne. V zákrutách dokážu naopak aktívne potláčať náklony auta. Sú nastavené tak, aby povolili aspoň nejaké náklony. Šoférovi to totiž dáva spätnú väzbu a jazda je potom prirodzenejšia. Avšak je neuveriteľné, ako sebavedome dokáže Touareg meniť smer aj vo vysokej rýchlosti. Vo výsledku sme teda takmer stále jazdili v komfortnom režime, dokonca aj keď sme si chceli vychutnať svižnú jazdu po horských serpentínach. Samozrejme, režim Sport je na to najlepší, ale vzhľadom na veľkosť a zameranie auta sme iba vyskúšali, či funguje. Inak sme radšej zvolili režim Normal, ktorý sa javí ako perfektný kompromis na všetko. Aby sme iba neospevovali, odhlučnenie odvaľovania pneumatík by mohlo byť ešte o kúsok lepšie a v Touaregu by sa nám páčil aj iný volant. Je možné, že väčšina zákazníkov sa poteší, že ten v Touaregu je takmer rovnaký ako v ostatných Volkswagenoch a že si nemusia zvykať na nič nové, avšak vlajková loď by si podľa nás predsa-len zaslúžila niečo iné aspoň v opcii. Koniec-koncov, je dosť možné, že sa niečoho takého dočkáme a neďalekej budúcnosti.

Nočný program

V noci sme si ešte boli vyskúšať nové matrix LED svetlá IQ.Light. Z tých sme zostali v nemom úžase. Reálne takmer dosvietia ďalej, než dovidí ľudské oko a v spojení s nočným videním s funkciou označovania chodcov a zveri nám neušiel žiaden detail čoho, čo sa dialo pred nami. Veľmi sa nám páčila aj funkcia vytienenia okolitej premávky, ktorá pracovala rýchlo a veľmi presne. Perfektnou novinkou je aj tlmenie odrazov od dopravných značiek. Výkonné LED svetlá sa totiž veľmi odrážajú od dopravného značenia, čo vodiča oslepuje. Touareg značky rozpozná a zníži intenzitu svetelného lúča, ktorý na ne smeruje, tak, aby boli značky stále čitateľné. Perfektný nápad. Najviac nás však dostali off-road svetlá. Touareg v režime off-road aktivuje každú jednu LEDku v predných svetlách, pričom výsledok je svetelný lúč s rozpätím až 180 stupňov! Z pozície vodiča to vyzerá, ako keby Touareg svietil až „za roh“. Škoda, že sme si nevyskúšali naozajstný off-road, ale čo sme nestihli v zahraničí, to vyskúšame v našom domácom teste 🙂 .

Zhrnutie

Volkswagen Touareg patrí medzi najprogresívnejšie SUV na trhu. Je neuveriteľne komfortný, ale výborne drží stopu a je obratný. Jeho podvozok je fakt špičkový. Má interiér, aký nemá na trhu obdobu. Jeho displeje vás vnesú do úplne inej dimenzie, ako keby Touareg ani nepatril medzi súčasné autá. Motor má trochu lenivejší nástup, ale o to intenzívnejší je jeho záťah, keď sa nadýchne. Jeho svetlá takmer nemajú konkurenciu. Asistenčné a bezpečnostné systémy sú vďaka nočnému videniu a svetlám IQ.Light opäť na novej úrovni. A úžitková hodnota? 810 litrový kufor, posuvné zadné sedadlá, schopnosť ťahať 3,5-tonový príves, vzduchový podvozok s variabilnou svetlou výškou, a pohon 4×4 z Touarega robia auto na každú príležitosť.