Videli sme nový Touareg! Ešte vám ho síce nemôžeme ukázať, ale môžeme vám povedať, na aké vychytávky sa môžete tešiť. Volkswagen Touareg bude vlajkovou loďou našej značky, takže toho bude celkom veľa. 🙂

Nový Touareg je naozaj krásne auto. Zatiaľ to síce nemôžeme podložiť fotkami, ale musíte nám veriť. Zúčastnili sme sa na tajnej predpremiére vo filmových štúdiách v Hamburgu, s prísnym zákazom fotiť čokoľvek za dverami. Nemôžeme vám teda ukázať ani koláčik na privítanie, ani šatne. Nič. Aby ste si nemysleli, že si vymýšľame, takto vyzeral vstup do ateliéru s Touaregom:

Zatiaľ krátky opis: dizajnovo sa nejedná o revolúciu, ale príjemnú, progresívnu evolúciu. Pod kabátom je to však kompletne nové auto. A keďže nám nikto nezakázal písať, poďme sa pozrieť, čo sa pod tým kabátom skrýva.

Od základov

Nový Touareg je postavený na modulárnej pozdĺžnej platforme MLB. Je trochu dlhší a širší, než jeho predchodca, avšak pre dynamickejšiu siluetu má nižšiu strechu. Výsledné rozmery sú teda dĺžka 4878 mm  (+77 mm), šírka 1984 mm (+44 mm) a výška 1702 mm (- 7 mm). Vďaka dizajnovému jazyku príbuznému s modelom Arteon pôsobí Touareg dynamicky a zároveň elegantne. Celkový look dopĺňa výber diskov, ktorých rozmer sa začína na 18-tich palcoch a končí pri priemere až 21 palcov. Napriek väčšej karosérii s o 113 litrov väčším batožinovým priestorom (teraz 810 litrov) podstúpil Touareg výraznú diétu. Karoséria auta váži až o 106 kg menej vďaka použitiu hliníka (podiel 48 percent) a vysokopevnostných ocelí (podiel 52 percent).

Revolučný kokpit

Teraz nás najviac mrzí, že vám nemôžeme ukázať detailnejšie fotky interiéru. Ten je totiž absolútne jedinečný. Podobný nenájdete v žiadnom inom SUV. Nemá totiž takmer žiadne fyzické tlačidlá. Tvorcovia ho nazvali Innovision Cockpit a pozostáva z ladných, plynúcich tvarov zdobených rôznymi dekormi (v ponuke je aj drevo s otvorenými pórmi) a 12-palcového digitálneho prístrojového štítu Active Info Display, ku ktorému je v jednej línii priradený hlavný displej kabíny. Ak si zvolíte najvyššiu špecifikáciu informačno-zábavného systému Discover Premium, displej má uhlopriečku až neuveriteľných 15 palcov (v základe je 9,2-palcový displej). Ponúka neskutočne krásnu grafiku, plynulé animácie a veľké virtuálne tlačidlá, takže si myslíme, že s jeho ovládaním nebude problém ani pri jazde po hrboľatej ceste. Navyše sa inžinierom podarilo skombinovať nové prostredie s už známou logikou ovládania, takže tým, čo systémy Volkswagenu poznajú, nebude Discover Premium cudzí. Perfektnou vychytávkou sú prispôsobiteľné domáce obrazovky s rýchlym prístupom k vašim obľúbeným položkám.

Aby displejov nebolo málo, nový Volkswagen Touareg ponúka aj poriadny, vstavaný, plne farebný Head-up displej s rozmermi 217 x 88 mm. Keď sme pri interiéri, nedá nám nespomenúť úžasný príplatkový audiosystém Dynaudio. Ten využíva 7.1-kanálový zosilňovač Dolby s výkonom až 730 wattov a sústavu 14 reproduktorov, aby reprodukoval krištáľovo čistý zvuk bez skreslení aj pri vysokom zaťažení. Všetko je to zasadené do jemného priameho aj nepriameho ambientného osvetlenia, ktorého intenzitu a farbu si môžete ľubovoľne regulovať. Pridajte k tomu výborné masážne sedadlá vpredu a nebudete sa nám čudovať, že sa nám nechcelo vystúpiť ani zo staticky vystavených Touaregov.

 

Poriadne motory

Pohonný reťazec Touaregu zodpovedá jeho statusu vlajkovej lode. Na pohon teda slúžia minimálne trojlitrové preplňované šesťvalce TDI a TSI. Základný V6 diesel bude mať výkon 170 kW (231 koní) a 500 Nm, jeho výkonnejší variant dosiahne 210 kW (286 koní) a 600 Nm. Benzínový trojliter je vyladený až na výkon 250 kW (340 koní) a 450 Nm. Vrcholom ponuky bude 4,0-litrový dieselový motor V8 s výkonom 310 kW (421 koní) a krútiacim momentom až 900 Nm! Do európskej ponuky sa možno neskôr dostane aj plug-in hybrid s výkonom 270 kW (376 koní), ktorý bude najprv dostupný len v Číne, ktorá je pre Touareg hlavným trhom.

Všetky motory Touaregu sú spojené s permanentným pohonom všetkých kolies 4MOTION a osemstupňovým automatom s shift-by-wire voličom prevodovky. Spomínaný automat dokáže preniesť krútiaci moment až 1000 Nm, takže o jeho robustnosti netreba pochybovať. Pohon 4×4 má elektronikou kontrolované variabilné rozdelenie krútiaceho momentu, pričom na prednú nápravu dokáže preniesť až 70% a na zadnú 80%. Namiesto redukcie je tu skrátený prvý prevodový stupeň a mechanické uzávierky diferenciálov nahrádza precízna elektronika. Vďaka kombinácii silných motorov, robustnej prevodovky a pohonu 4×4 dokáže Volkswagen Touareg bez problémov utiahnuť brzdený príves o hmotnosti 3,5 tony až do 8-percentného stúpania!

Dve riadené nápravy

Poďme sa pozrieť na podvozok Touaregu. Ten obsahuje veľkú novinku pre Volkswagen – riadenú zadnú nápravu. Do rýchlosti 37 km/h sa zadné kolesá natáčajú v opačnom smere, než tie predné. To výrazne zvyšuje manévrovateľnosť Touaregu. Vo výsledku je jeho priemer otáčania o meter menší – iba 11,9 metra. To je porovnateľné s modelom Golf. Pri rýchlosti nad 37 km/h sa zadné kolesá natáčajú v smere s prednými kolesami, čo virtuálne predlžuje rázvor auta a teda zvyšuje jeho stabilitu vo vysokých rýchlostiach.

O dobré jazdné vlastnosti Touaregu sa však stará omnoho viac systémov. Príplatkový vzduchový podvozok automaticky reguluje svoju výšku v závislosti od rýchlosti a jazdného režimu, pričom na jeho ovládanie slúži otočný ovládač systému 4MOTION Active Control na stredovej konzole. Bežná svetlá výška Touaregu je 230 mm. Režim Off-road zdvihne podvozok o 25 milimetrov, pričom režim Special off-road ju zdvihne až o 70 mm. Pri rýchlosti nad 120 km/h sa zas Touareg spustí o 25-35 mm, aby dosiahol lepšiu aerodynamiku, a teda aj lepšiu spotrebu. Za zmienku stojí aj komfortná poloha „Loading“, teda nakladacia, ktorá zníži celé auto až o 40 mm. Tá slúži na zjednodušenie nakladania batožiny do kufra.

O kontrolu pohybu kolies sa starajú adaptívne tlmiče, pričou úplnou novinkou sú elektromechanicky nastaviteľné stabilizátory (eAWS), ktoré potláčajú náklony auta v zákrutách a zároveň umožňujú lepšiu artikuláciu náprav v extrémnych terénnych situáciách. Celý jazdný zážitok sa ovláda dvoma ovládačmi – jedným s on-road jazdnými režimami (Eco, Comfort, Normal, Sport a Individual) a druhý s off-road režimami (Snow, Off-road Auto, Sand, Gravel, Off-road Expert).

Pre naozajstných nadšencov je k dispozícii aj Off-road paket. Ten pozostáva z dvoch ťažných ôk, väčšej, chránenej palivovej nádrže (90 litrov namiesto sériových 75), ochrany podvozka s chráničom chladičov, ochrany akumulátora, robustných aerodynamických ochranných líšt a ochrane pred kamienkami.

Najinteligentnejšie svetlá

Nový Volkswagen Touareg prichádza s novými LED Matrix svetlami IQ.Light. Fungujú na známom princípe matice LED diód, ktoré sa zažínajú a zhasínajú podľa potreby. V každom svetlomete ich je až 128. Tlmené svetlá pozostávajú zo 48 LEDiek, diaľkové z 27. K tomu je tu ešte LED pás slúžiaci na osvetlenie blízkosti vozidla, smerovky a denné svietenie. Dokopy vydávajú tieto svetlá neuveriteľne jasné svetlo, pričom majú funkciu „zatienenia“ okolitej premávky, takže si môžete užívať ich plný výkon a maximálne osvetlenie bez toho, aby ste oslňovali ostatných. V bežnom režime ponúkajú svetlá IQ.Light až o 100 metrov väčší dosvit, než aj tak veľmi slušné xenónové svetlá v predchádzajúcej generácii Touaregu.

Supervýkonné LED svetlá však majú jednu nevýhodu: veľmi sa odrážajú od informačných tabúľ pri ceste. Touareg našťastie myslel aj na to: dokáže tieto tabule rozpoznať a stlmiť tie elementy, ktoré ich osvetľujú. Z vlastnej skúsenosti môžeme povedať, že to je fantastická funkcia. Ak by vám predsa-len nestačil výkon svetiel, Touareg ponúka aj systém nočného videnia. Ten využíva infrakameru v prednej maske a obraz z nej premieta na Active Info Display pred vami. V prípade, že rozpozná osobu alebo zviera, zvýrazní ju žltou farbou. Ak hrozí zrážka, „označí“  ohrozených ostrým blikajúcim lúčom svetla, varuje vodiča a pripraví posilňovač bŕzd na maximálny účinok. Dokopy poznajú svetlá IQ.Light až 10 rôznych režimov, medzi ktorými sa samé inteligentne prepínajú.

Asistenčné systémy

Nový Volkswagen Touareg je až po strechu naprataný najmodernejšími asistenčnými systémami. Z tých zaujímavých spomeňme Front Cross Traffic Assist, teda podobný systém, ktorý vás varuje pred premávkou zboku pri cúvaní z parkovacieho miesta, akurát funkčný aj pri pohybe dopredu pri zníženej viditeľnosti do križovatky. Touareg vás nielen varuje, ale aj sám zabrzdí, ak by hrozila zrážka s priečne sa blížiacim autom. Ďalej je tu asistent jazdy v dopravnej zápche, ktorý podporuje aj jazdu v konštrukčných zónach, asistent cúvania s prívesom a mnoho, mnoho ďalšieho.

Viac sa dozviete, keď sa nám nový Volkswagen Touareg dostane do rúk 😉