Lifestyle, Golf / 30. január 2024 / 7 minút ČÍTANIA

Zrod legendy! Príbeh ôsmich generácií Volkwagenu Golf

Spomíname na najdôležitejšie miľníky Volkswagenu Golf - od prvého Mk1, ktorý nahradil legendárny Volkswagen Beetle, až po najnovší Golf Mk8 s jasnou predstavou o budúcnosti mobility.

Golf I – 1974 až 1983

Nástupca modelu Beetle. Prvý sériovo vyrábaný Golf schádzal z výrobnej linky vo Wolfsburgu od konca marca 1974. Golf znamenal začiatok novej éry – hatchback s motorom umiestneným vpredu s pohonom predných kolies predstavoval, v porovnaní s legendárnym Chrobákom, úplne novú koncepciu. Ako nástupca modelu Chrobák (Beetle), ktorého sa vyrobilo viac ako 21,5 milióna kusov, boli na Golf I kladené vysoké očakávania, ako pokračovateľa príbehu dovtedy najúspešnejšieho automobilu na svete. Veľmi rýchlo sa ukázalo, že moderná a bezpečná koncepcia predného pohonu v kombinácii s flexibilitou, ktorú ponúkalo zadné veko a sklopné operadlo zadných sedadiel, na verejnosť zapôsobila a už v októbri 1976 Volkswagen oslavoval miliónty Golf. Celkovo sa na celom svete predalo 6,9 milióna kusov prvej generácie Golfu - vrátane všetkých derivátov a (v tom čase) konštrukčne identickej Jetty.

Golf II – 1983 až 1991

Prvá evolučná fáza. Bol to práve Golf druhej generácie, na ktorom sa učila šoférovať generácia „búmerov“ narodená v 60. rokoch. Nemecký autor Florian Illies o nich napísal aj román s príznačným názvom „Generácia Golf“. A bol to práve tento Golf, ktorý skutočne sprístupnil pokrok masám – s technológiami vrátane lambda-sondou riadeného katalyzátora, protiblokovacieho brzdového systému alebo prvého pohonu všetkých kolies v produktovej rade. Okrem iného sa Volkswagenu podarilo na nástupcu preniesť DNA prvej generácie, čím odštartoval legendárny príbeh vlastného ikonického dizajnového jazyka, ktorý je dodnes identifikovateľný v akejkoľvek generácii. Po 6,3 milióna vyrobených vozidiel sa druhá generácia Golfu v lete 1991 zaslúžene vybrala na dôchodok.

Golf III – 1991 až 1997

Bezpečnosť nadovšetko. V auguste 1991 odštartoval Volkswagen s Golfom tretej generácie novú éru bezpečnosti. Golf III sa stal prvým exemplárom produktového radu, ktorý je od roku 1992 k dispozícii s prednými airbagmi, a veľký pokrok v oblasti konštrukcie karosérie viedol aj k výraznému zlepšeniu pasívnej ochrany pri náraze. S Golfom tretej generácie sa spája niekoľko ďalších míľnikov: prvý šesťvalcový motor (VR6), tempomat, prvý oxidačný katalyzátor pre dieselové motory, prvý motor s priamym vstrekovaním nafty a prvé bočné airbagy. V roku 1997 sa po 4,8 miliónoch vyrobených vozidiel ukončila výroba tretej generácie.  

Golf IV – 1997 až 2003

Ikona. Dnes je Golf štvrtej generácie medzi fanúšikmi považovaný za ikonu - nepochybne je to aj vďaka tomu, že plynulo preniesol vzhľad a charakter pôvodného modelu z roku 1974 do modernej éry. S modelom Golf IV predstavil Volkswagen v rámci segmentu úplne nový štandard bezpečnosti a kvality. Príkladom môže byť debut systému ESP, ktorý prispel k demokratizácii bezpečnosti v kompaktnej triede. Dnes veľmi vyhľadávaný klasický Golf GTI s výkonom 132 kW/180 k bol uvedený na trh v roku 2001 pri príležitosti 25. výročia modelu GTI. V roku 2002 nasledoval prvý Golf s motorom s priamym vstrekovaním benzínu (FSI). V roku 2002 Volkswagen predstavil aj doteraz najšportovejší Golf: R32 s rýchlosťou 250 km/h, pôvodnú verziu dnešného Golfu R. V roku 2003 bol tento Golf R32 prvýkrát k dispozícii s dvojspojkovou prevodovkou (DSG). Po 4,9 milióna vyrobených kusov uvoľnil Golf IV v tom istom roku miesto na výrobných linkách pre Golf piatej generácie.

Golf V – 2003 až 2008

Odstraňovanie triednych rozdielov. Bola to piata generácia Golfu, ktorá ponúkla komfort a dynamiku nad bežné možnosti mnohých konkurentov. To isté platilo aj pre kvalitu, ktorú sa pri výrobe podarilo dosiahnuť pomocou laserom zváranej karosérie. Nové technológie sa podpísali aj pod zvýšenie tuhosti karosérie až o 35 percent. Do výbavy voliteľne pribudli aj bočné airbagy vzadu - v kombinácii so šiestimi štandardnými airbagmi (predné, bočné vpredu, hlavové) to znamenalo, že na palube vozidla bolo až osem nafukovacích vankúšov. Golf V získaval skvelú spätnú väzbu aj vďaka novej štvorprvkovej zadnej náprave, novej sedemstupňovej prevodovke DSG, bixenónovým svetlometom, debutu prvého preplňovaného motora s priamym vstrekovaním benzínu v modeli Golf GTI, ako aj prvému dvojlitru na svete s turbodúchadlom a preplňovaním. Keď bol Golf VI v roku 2008 predstavený, vyrobilo sa 3,4 milióna kusov všetkých variantov piatej generácie.

Golf VI – 2008 až 2012 

High-tech. Golf šiestej generácie sme prvýkrát spoznali v roku 2008 a v priebehu výrobného cyklu zišlo z výrobnej linky vyše 3,6 milióna kusov. Táto generácia zaznamenala významný pokrok najmä v oblasti bezpečnosti, s laserovo zváranou karosériou a ziskom maximálneho počtu hviezdičiek v nárazových testoch Euro NCAP. Súčasťou boli aj nové asistenčné systémy, ako je Light Assist pre dynamické ovládanie diaľkových svetiel, Park Assist pre parkovanie, asistent rozjazdu do kopca či adaptívny podvozok DCC. K technologickým novinkám môžeme tiež zaradiť systém štart/stop a rekuperácia energie, dynamické osvetlenie v zákrutách či LED zadné svetlá.  Nie je preto žiadnym prekvapením, že Golf krátko po uvedení na trhu získal prestížne ocenenie "Svetové auto roka 2009".

Golf VII – 2012 až 2019

Golf na diéte. Volkswagen oslávil 4. septembra 2012 v Berlíne svetovú premiéru siedmej generácie modelu Golf. Len o deň neskôr sa v prvých krajinách spustil predpredaj tohto bestselleru -  v tom čase mal Golf na svojom konte už viac než 29,3 milióna predaných kusov. Inžinieri sa v prípade „sedmičky“ rozhodli zvrátiť trend neustáleho naberania hmotnosti a pri novom Golfe ušetrili viac než 100 kg - v porovnaní s predchodcom bolo možné znížiť spotrebu až o 23 percent. Volkswagen okrem toho uviedol na trh Golf s celým radom nových asistenčných systémov. Patril k nim systém automatického brzdenia po zrážke, proaktívny systém ochrany cestujúcich, ako aj adaptívny tempomat ACC a systém monitorovania priestoru Front Assist vrátane systému núdzového brzdenia. V roku 2014 začal Volkswagen písať svoj príbeh elektrickej mobility s novým batériovým variantom e-Golf. Brány závodu opustilo približne 6,3 milióna kusov modelu Golf VII.

Golf VIII – od 2019

Pokroková moderna. V októbri 2019 Volkswagen predstavil ôsmu generáciu modelu Golf vo svetovej premiére na autosalóne vo Wolfsburgu. Predpredaj sa začal 5. decembra 2019 a prvý Golf VII bol odovzdaný predajcom a zákazníkom začiatkom roka 2020. S novým mild a plug-in hybridným pohonom sa Golf pustil do elektrifikácie kompaktnej triedy. Volkswagen je jedným z prvých výrobcov v segmente, ktorý uľahčuje jazdu prostredníctvom asistenta Travel Assist.

Ďalšou novinkou v modeli Golf bol debut technológie Car2X, ktorá dokáže vopred upozorniť na nebezpečenstvo vzájomnou komunikáciou s okolitými vozidlami. Už základná verzia má na palube moderné prvky ako asistent udržiavania v jazdnom pruhu, autonómne núdzové brzdenie Front Assist, LED svetlomety, LED zadné svetlá, automatickú klimatizáciu a online informačno-zábavný systém. V marci 2020 Volkswagen doplnil ponuku o športové modely Golf GTI, Golf GTE a Golf GTD.

Najmä v spojení s adaptívnym riadením podvozka DCC a systémom Vehicle Dynamics Manager, ktoré sa vo Volkswagene použili po prvý raz, ponúka ôsma generácia v tejto triede nevídané rozpätie komfortu a dynamiky. Nový Golf Variant mal premiéru v septembri 2020. O mesiac neskôr Volkswagen doplnil ponuku o svetové premiéry modelov Golf GTI Clubsport (221 kW/300 k) a Golf R s pohonom všetkých kolies (235 kW/320 k). Doteraz sa predalo viac ako 1,0 milióna kusov ôsmej generácie modelu Golf. Celkovo sa doteraz vyrobilo viac ako 37 miliónov Golfov. 

Súvisiace články

Novinky, Golf

Svetová premiéra: Volkswagen Golf facelift už iba so štvorvalcami!

Golf

Nový Golf sa ukázal rovno ako GTI v pôsobivom maskovaní!

Video, Lifestyle, Golf, Verzie R

Bez komentára: Volkswagen Golf R na ľade. Toto chcete zažiť!

Súvisiace články

Novinky, Golf

Svetová premiéra: Volkswagen Golf facelift už iba so štvorvalcami!

Golf

Nový Golf sa ukázal rovno ako GTI v pôsobivom maskovaní!

Video, Lifestyle, Golf, Verzie R

Bez komentára: Volkswagen Golf R na ľade. Toto chcete zažiť!