Iba málo áut vyvoláva také všeobecné sympatie, ako práve Volkswagen Beetle. Pri príležitosti blízkeho ukončenia jeho výroby sme sa pozreli, čím si moderný Beetle za 21 rokov svojej existencie prešiel.

Aj keď ste si ho možno nechceli kúpiť, určite ste sa pri pohľade naňho aspoň usmiali. Volkswagen Beetle, ľudovo prezývaný „Chrobák,“ nikdy nebol autom pre elity, či superbohatých ľudí. Oslovoval tých, ktorí si radi užívajú všetky krásy života a tešia sa z každého dňa.

Znovuzrodenie

Volkswagen New Beetle vnzikol v hlavách amerických dizajnérov, ktorí hľadali ikonický vzhľad pre auto s alternatívnym pohonom. V Amerike bol vtedy ešte aj pôvodný Beetle považovaný za stelesnenie Volkswagenu. Dizajnéri Freeman Thomas a J. Carrol Mays teda siahli po jeho dizajnových líniách a ich tradície preplietli so vtedajším moderným dizajnom. Toto auto nazvali opatrne – Volkswagen Concept One – a predstavili ho na autosalóne v Detroite v roku 1994. Verejnosť toto auto prijala veľmi dobre a tak Volkswagen predstavil Concept One (tentokrát však ako kabriolet) v Ženeve a neskôr v Tokyu. Na ďalší rok v Ženeve už svetlo sveta uzrel Volkswagen New Beetle s elektricky otvárateľnou presklenou strechou. Odtiaľ to už išlo relatívne rýchlo. Konceptu obrúsili hrany, popracovali na bezpečnosti, homologizácii a všetkých potrebných „papierovačkách“ a v roku 1998 si ho zákazníci mohli kúpiť v Amerike aj v Európe.

Naladený na život

Nový Chrobák perfektne zapadol do spoločnosti, v ktorej bol stvorený. Neskoré 90-te roky priniesli internet a lacné aerolinky, ktoré začali spájať svet. Do módy sa dostáva hudobný žáner techno, ale aj grunge. V Amerike vládne Bill Clinton, v Nemecku Gerhard Schröder a v televízii sa sledujú seriály ako Ally McBealová a Sex v meste miesto inšpektora Derricka.


Nový Beetle perfektne zapadá do tejto optimisticky naladenej spoločnosti. Je symbolom dynamického životného štýlu a nenúteného sebavedomia. Je to auto, ktoré je rovnako emocionálne, ako aj praktické. Ľuďom sa páči spôsob, akým Nový Beetle kombinuje dojem tradície s vyslovene moderným dizajnovým jazykom. Nový Beetle skrátka naštartoval modernú retro vlnu.

Skrátka Volkswagen

Nový Beetle bol postavený na technickom základe obľúbeného Golfu IV. generácie. Od svojho duchovného predchodcu sa teda líši uložením motora. Už nie je vzadu pozdĺž, ale vpredu naprieč, poháňajúci predné kolesá. Na začiatku bol k dispozícii benzínový dvojliter s výkonom  85 kW (115 koní) alebo 1,9-litrový motor TDI. Neskôr pribudlo viac motorizácií a variantov, pokrývajúcich všetko možné od pohodové auto až po zaujímavé športové náradie. Beetle bol magnet na pozornosť a tak vzniklo aj pár vyslovene zaujímavých verzií, ako verzia RSi s 3,2-litrovým motorom VR6 z Golfu R32. V roku 2003 pribudol do ponuky kabriolet.

Americký sen

Úlohou modelu New Beetle bolo okrem iného aj podporiť predaj VW v Spojených štátoch. A to sa aj podarilo. Vďaka tomuto modelu sa zdvihli predaje VW v roku 1998 až o 55%. V roku 1999 predal Volkswagen Group v USA až 380 000 áut, čo bol najlepší výsledok v dovtedajšej histórii. Než sa svetu predstavil nový model Beetle v roku 2011, predalo sa dokopy 1,2 milióna Chrobákov, pričom viac ako polovica sa usídlila práve v USA.

Nie pre tento svet

Rok 2011 prináša nový Volkswagen Beetle, tento raz bez prívlastku „New“. Aj tak ho už všetci poznajú a dosiahol kultový status. Nový model je výrazne dlhší, má kvalitnejšie vypracovaný interiér, je elegantnejší a ponúka modernejšie motory a technológie. Nie je tu však núdza o retro prvky, ktoré si zákazníci tak veľmi obľúbili. Žiaľ, napriek kultovému statusu auta sa jeho predaje výrazne znižujú. Všetci Beetle milujú, ale sami si radšej kúpia SUV. Volkswagen sa snažil Beetle udržať pri živote všemožnými spôsobmi. Beetle účinkoval vo filmoch a dokonca aj súťažil v rallycrosse s Tannerom Foustom za volantom. Tento špičkový jazdec je celosvetovo známy aj vďaka svojmu pôsobeniu v americkej verzii relácie Top Gear. Žiaľ, ani to nestačilo a ako sme už spomínali, s Beetlom sa lúčime. Bude nám chýbať.