Technológie, Lifestyle, Golf / 21. marec 2024 / 2 minúty ČÍTANIA

Volkswagen Golf prinášal inovácie pre ľudí! (1. časť)

Vždy inovatívny! Volkswagen Golf od svojho úplného počiatku demokratizoval prvky, ktoré boli bežne dostupné iba v drahších autách. Pozrime si tie najzaujímavejšie inovácie.

Šetrenie paliva

E ako ekonomický. V roku 1980 sa svetu predstavil koncept „Formula E“ (v tomto príklade je ho lepšie prekladať ako „recept E“) a uviedol sa do sériovej produkcie. Ponúkal potenciál ušetriť 1 až 2 litre paliva na 100 kilometrov. Napríklad model Golf mk.1 bol dostupný vo verzii Formula E v rokoch 1981 až 1983. Mal aerodynamicky upravené a vyhladené rôzne časti karosérie vrátane líšt okolo A-stĺpikov plus dodatočné spojlery, pneumatiky s nižším valivým odporom a dlhšiu štvorstupňovú prevodovku s koncepciou 3+E. To znamená tri normálne prevodové stupne plus jeden extra dlhý, ktorý drží otáčky nižšie pri vyšších rýchlostiach. Vo výbave bol taktiež indikátor preradenia prevodového stupňa. Formula E bol predchodcom neskorších systémov štart-stop alebo funkcie plachtenia.

Golf mk.2 eco-diesel sa používal vo flotilových testoch v roku 1989 a dosahoval spotrebu iba 5,5 l nafty na 100 km. Od roku 1993 bola táto technológia štandardnou výbavou v modeli Golf mk.3 Ecomatic, ktorý predchádzal technológii BlueMotion. Od roku 2007 sa zákazníkom predstavil Golf mk.5 vo verzii BlueMotion s priemernou spotrebou iba 4,5l nafty na 100 km.

Štvorventilová technológia

Viac radosti z jazdy poskytne motor, ktorý má živší charakter. Vďaka štyrom ventilom na valec a dvom vačkovým hriadeľom v hlave valcov mal motor v modeli Golf mk.2 GTI 16V veľa chuti do života a výkon až 102 kW (139 k). Viac ventilov znamená lepšiu tvorbu zmesi a čistejšie spaľovanie. Kým prvé verzie legendárneho motora 827 boli stále dvojventilové, v roku 1986 sa v Golfe predstavila štvorventilová technika. Tá už bola overená z motoršportu, napríklad v Golfe mk.1 GTI Rheila.

Pohon všetkých štyroch kolies

Zapoj všetky štyri kolesá a dostaneš sa ďalej! V roku 1986 sa verejnosti predtsavil prvý kompaktný Volkswagen s pohonom 4 × 4 – v podobe modelu Golf mk.2 syncro. Podobne ako v modeloch T3 a Passat, aj v prípade Golfu sa používala viskózna medzinápravová spojka. S príchodom modelu Golf syncro sa pohon 4 × 4 konečne dostal k dispozícii masám. Off-roadovo upravený model Golf Country z rokov 1990 a 1991, postavený na Golfe syncro, zohrával špeciálnu úlohu. V roku 1998 ho nasledoval Golf mk.4, ktorý už používal elektronicky ovládaný pohon všetkých kolies cez spojku na zadnej náprave, ktorá sa pôvodne používala v motoristickom športe. Odvtedy sa pohon všetkých kolies modelov Volkswagen volá 4MOTION.

Súvisiace články

Lifestyle, Štúdie a koncepty, Golf

Giugiaro: Takto sa kreslil prvý Golf!

Lifestyle, Štúdie a koncepty, Golf

50 rokov VW Golf: Ako to celé začalo?

Lifestyle, Golf

Zrod legendy! Príbeh ôsmich generácií Volkwagenu Golf

Súvisiace články

Lifestyle, Štúdie a koncepty, Golf

Giugiaro: Takto sa kreslil prvý Golf!

Lifestyle, Štúdie a koncepty, Golf

50 rokov VW Golf: Ako to celé začalo?

Lifestyle, Golf

Zrod legendy! Príbeh ôsmich generácií Volkwagenu Golf