Touareg / 24. február 2023 / 7 minút ČÍTANIA
Volkswagen Touareg oslavuje 20 rokov - celý projekt mal však Háčik
Volkswagen Touareg oslavuje 20. výročie a to nám ponúka príležitosť trošku nahliadnuť do jeho histórie. Miesto prehľadu generácií či technologického prierezu históriou modelu sa vráťme ku koreňom. Konkrétne, do fabriky Volkswagen Slovakia v Devínskej Novej Vsi.
Závod v Devínskej Novej Vsi je pre koncern Volkswagen ale aj pre Slovensko významný. Zamestnáva skoro 12 000 ľudí a to nepočítame ľudí zamestnaných v dodávateľských závodoch. V priebehu mája roku 2021 oslávil 30. výročie a patrí k top zamestnávateľom na Slovensku.
Toľko v skratke k dôležitosti závodu pre Slovensko. Pre značku či dokonca koncern Volkswagen ide o ťažiskové zriadenie, ktoré bolo svojho času jediným závodom na svete, ktorý vyrábal vozidlá až piatich rôznych značiek. Dnes sa v závode v Devínskej Vsi vyrábajú vozidlá značiek Porsche, Audi, Volkswagen a Škoda. Do bratislavskej produkcie sa dokonca vráti aj model Passat vo svojej najnovšej generácii. No čo tej Touareg?
Háčik
Všetko sa začalo tajomným projektom s názvom Colorado. Môže to znieť ako miestna country kapelka či trampská reštaurácia, no opak bol pravdou. Koncernu Volkswagen chýbal terénny model. Preto bývalý predseda predstavenstva Volkswagen Slovakia s tímom inžinierov postavili prototyp s menom Háčik.
Je nutné povedať, že nevznikal tajne, ako sa o ňom často povráva. Inžinieri si po práci neodbiehali do tajnej uličky, kde otočili skrytou kľučkou, ktorá ich dostala do utajenej dielne. Podľa slov pána Uhríka, je však pravda, že išlo o nadprácu tímu a šéfstvo vo Wolfsburgu skutočne o jeho vývoji nevedelo. Vynaliezavosť inžinierov bola však úžasná a dopomohla jej aj veľká zásoba rôznych dielov, ktoré mali v roku 1996 v bratislavskom závode k dispozícii.
Štúdia vychádza z Golfu 3. generácie, ktorej produkcia práve prebiehala v bratislavskom závode. Z hľadiska základu karosérie inžinieri skombinovali trojdverový model a model Variant pre zadnú časť vozidla. Predné blatníky sú laminátové a sú napevno spojené s nárazníkom. Dôvodom bola obava že by medzi blatníkom a nárazníkom vznikla nerovnomerná škára a tak ich radšej spojili. Pekná robota, čo poviete…
Nuž, ale malo to svoj...
Háčik mal však zadné tretie dvere neotvárateľné, keďže nebolo možné odklopiť jeho fixne upevnenú rezervu. Podvozok je sériový a obsahoval len dobový príplatkový paket na zlé cesty. Svetlá výška je však vyššia, no len vďaka kolesám s vysokými bočnicami (ľudovo by sme ich mohli tiež nazvať “balónmi”).
O to zaujímavejší bol však pohon. Teda, nešlo o žiadnu špecialitu, no mnohých by táto konfigurácia dnes určite pobavila a zaujala. Pod kapotou sa nachádzal mnohými milovaný naftový motor 1.9 TDI s rotačným čerpadlom, opradený legendami o úžasnej biteľnosti, krútiacom momente a schopnosťou zvládnuť vzdialenosť cesty na Mesiac a späť s minimálnou údržbou. Išlo o verziu s výkonom 66 kW/90 koní.
Toto TDIčko bolo spojené s pohonom Syncro, predchodcom nášho aktuálneho pohonu všetkých kolies 4MOTION. Miesto dnešnej spojky Haldex využíval systém Syncro viskóznu spojku. Je nutné povedať, že kým by bol Háčik svojimi rozmermi dnes akousi výstrednou špecialitou, táto štúdia dala do pohybu jednu z najväčších ér automobilového priemyslu.
Zrod nášho prémiového SUV
Inžiniersky tím ukázal štúdiu Háčik vtedajšiemu predsedovi správnej rady. Sprvu síce veliteľ nereagoval vyslovene pozitívne, no zavolal do závodu v Bratislave vtedajšieho šéfa vývoja koncernu Volkswagen Martina Winterkorna. Ten jedného dňa neohlásene pristál v Bratislave a zamieril do závodu na obhliadku prototypu. Háčik sa mu zapáčil.
Po dvoch týždňoch priniesol slovenský inžiniersky tím svoj prototyp na centrálu do Wolfsburgu, kde zasadal výbor rozdeľujúci náplne práce jednotlivých fabrík pre ďalšie roky. Martin Winterkorn odprezentoval prototyp Háčik pred komisiou, ktorej predsedal vtedajší riaditeľ koncernu Volkswagen Ferdinand Piech.
Najvyššiemu šéfovi koncernu sa Háčik páčil a v tom momente začal vznikal projekt Colorado. Do projektu bola prizvaná koncernová značka Porsche a jeho výsledkom boli postupne Touareg, Porsche Cayenne a neskôr aj Audi Q7. Tieto modely sa do dnešného dňa vyrábajú v bratislavskom závode prakticky bok po boku.
Jedinečná automobilová story
Projekt Colorado síce nepostavil na nohy závod Volkswagen Slovakia ako taký. Fungoval už prakticky dekádu predtým než sa terénne vozidlá Volkswagen začali v Devínskej Novej Vsi vyrábať. V dobe nasadenia modelu Touareg do výroby začala premávať na pozemku fabriky Volkswagen Slovakia unikátna lanovka, ktorá sa už z diaľky stala poznávacím znamením závodu.
Ide o svetový unikát, ktorý nemá do dnešného dňa obdobu a slúžila k preprave veľkého množstva áut z konca výrobnej linky na testovaciu dráhu a naspäť na odstavnú plochu pre nové autá. Ešte predtým než padlo rozhodnutie o výstavbe lanovky, bola na stole možnosť postaviť tunel. V tom období však horel tunel v rakúskom Kaprune a vedenie sa teda priklonilo k názoru postaviť lanovku.
Keďže ide o absolútne unikátny koncept, lanovka vznikala ako prototyp. Je konečná dĺžka vzdušnou čiarou predstavovala 455 metrov jej disponibilita predstavovala až 99,5%, čím sa zaraďovala medzi najvyťaženejšie lanovky sveta. Cesta od základne po druhý koniec trvala 4,5 minúty. Prevýšenie je pre lanovku doslova jedinečné, kedže po ceste prekoná len 4 výškové metre.
Prečo ale hovoríme o lanovke v minulom čase? Dnes je totiž zakonzervovaná, zbavená 2,5 ton ťažkých gondol a už pre ňu aktuálne neexistuje využitie. Stavbou novej výrobnej haly pribudla aj nová testovacia dráha, ktorá sa pri nej nachádza. Nutnosť prepravovať vozidlá naprieč areálom teda odpadla. Vďaka poctivej konzervácii je ju možné kedykoľvek jednoducho rozbehnúť, pokiaľ by boli jej služby opäť potrebné.
Úspešný projekt
Výroba vozidiel s logom Volkswagen v bratislavskom závode započala dňa 14. februára 1992 a po 11 rokoch vyšlo z výrobnej linky auto s poradovým číslom 1 000 000. Zhodou okolností ním bol Volkswagen Touareg 1. generácie, ktorý zostal v malej výstavnej hale kongresového centra závodu ako míľnik.
Pre automobilového nadšenca ide však o dokonalý stroj času. Ide totiž dnes o 20-ročné auto, ktoré má najazdených 26 kilometrov. Človeku sa až pustia sliny pri pohľade na interiér youngtimera a áno, Touareg prvej generácie už do tejto kategórie spadá. Pod kapotou má benzínový motor V8 s objemom 4,2 litra s nepriamym vstrekovaním paliva.
Všimnite si však jeho jednoduché a elegantné línie. Síce ide o SUV, no nemá ochranné plastové lemovanie. Tiež má fabrické strešné nosiče a reálne pochrómované koncovky výfukov, ktoré dnešným autám dizajnéri často falšujú. Najdôležitejšia je však jedna vec a možno vám to za celých 20 rokov ani len neudrelo do očí. Často zvykne verejnosť oslavovať Volkswagen Phaeton ako revolučný luxusný model.
Jeho vplyv na svet luxusných vozidiel bol rozhodne nepopierateľný, no Touareg odštartoval omnoho výraznejšiu éru s omnoho väčším dosahom. Kým Phaeton postavil základ pre otvorenie novej čerstvej kapitoly v histórii Bentley, Touareg nepriamo skrz Cayenne zachránil Porsche pred krachom, postavil základ pre rad modelov Audi Q a o 20 rokov neskôr môžete jeho základnú platformu nájsť v modeloch Bentley Bentayga či Lamborghini Urus. Byť miliónte vozidlo vyrobené v bratislavskom závode je minimálna pocta, ktorú si tento model zaslúži.
Facebook Mail |