Novinky, Technológie / 26. apríl 2022 / 3 minúty ČÍTANIA

Volkswagen vám pomôže vyhnúť sa pokute za rýchlosť, do výbavy pribudne nová funkcia

ISA (Intelligent speed assistance) bude súčasťou štandardnej výbavy všetkých nových modelov Volkswagen. Spoločne s ďalšími asistenčnými systémami má pomôcť zvýšiť bezpečnosť na cestách.

Podľa štatistík z roku 2019 prišlo v Európe o život takmer 23 000 ľudí, pričom vysoká alebo neprimeraná rýchlosť jazdy patrila k hlavným príčinám vzniku nehôd. Odhaduje sa, že 15 % všetkých udalostí na ceste a až 30 % všetkých smrteľných nehôd vzniká v dôsledku porušovania rýchlostných limitov. Technické riešenia, ktoré vodičom pri znižovaní rýchlosti pomáhajú, môžu mať výrazný vplyv na zmiernení vážnosti nehôd a prípadných zranení.

Systém inteligentného prispôsobenia rýchlosti sa objaví v nových modeloch už v lete, a to od 6. júla 2022. Skôr predstavené modely získajú nové funkcie postupne v rámci modernizácií, najneskôr do 7. júla 2024. Fanúšikovia a majitelia vozidiel Volkswagen však nepochybne poznajú podobnú funkciu, ktorá pred niekoľkými rokmi debutovala v rámci systému rozpoznávania dopravných značiek. Čítanie maximálnych povolených rýchlostí tak nie je pre Volkswagen žiadna novinka. V prípade komfortnej funkcie Travel Assist dokážu novšie modely už dnes prispôsobovať svoju maximálnu rýchlosť na základe značiek a mapových podkladov. Európska legislatíva však mení povahu tohto systému. Kým doteraz išlo o voliteľnú komfortnú funkciu, ktorú ste si mohli aktivovať napríklad na diaľnici, po novom sa systém inteligentného prispôsobenia rýchlosti (ISA) aktivuje vždy po každom naštartovaní automobilu.

Ako to bude fungovať? Funkcia inteligentného prispôsobenie rýchlosti (ISA) sa samočinne aktivuje po každom naštartovaní vozidla. Na základe kamery snímajúcej dopravné značky, alebo informácií z mapových podkladov navigácie, ISA upozorní vodiča pri prekročení maximálnej povolenej rýchlosti na ceste. Spätná väzba by mala byť primeraná a natoľko účinná, aby vodiča motivovala spomaliť pod stanovený rýchlostný limit na ceste.

Spätná väzba, upozorňujúca vodiča na prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti, môže mať viacero podôb. Okrem vizuálneho zobrazenia na displeji v aute si výrobcovia budú musieť dodatočne vybrať jednu zo štyroch schválených metodík spätnej väzby. K tým menej rušivým môžeme zaradiť haptickú odozvu alebo vibrovanie pedálu. Alternatívou môže byť kaskádové zvukové upozornenie či dokonca obmedzenie výkonu samotného motora.

Vodič bude môcť asistenčný systém ISA kedykoľvek vypnúť. Okrem toho nesmie byť ovplyvnená možnosť vodiča prekročiť rýchlosť vozidla nastavenú systémom. V prípade chybovosti systému alebo inej nepredvídanej situácie na ceste musí ISA povoliť vodičovi prekročiť stanovený limit. Systémy ISA môžu byť konfrontované s nejednoznačnými informáciami týkajúcimi sa povolenej rýchlosti v dôsledku chýbajúcich, úmyselne poškodených, manipulovaných alebo inak poškodených značiek, ich chybného umiestnenia, nepriaznivých poveternostných podmienok alebo komplikovaných obmedzení rýchlosti. Preto bude vodič aj naďalej zodpovedný za dodržiavanie príslušných pravidiel cestnej premávky.

Súvisiace články

Technológie, ID

Húfová inteligencia verzus neznačené cesty

Technológie, Polo

Prvé vo svojej triede! Nové Polo prichádza s poloautonómnym riadením IQ.DRIVE Travel Assist

Vynovený Volkswagen Passat spoza volantu: Update +VIDEO

Súvisiace články

Technológie, ID

Húfová inteligencia verzus neznačené cesty

Technológie, Polo

Prvé vo svojej triede! Nové Polo prichádza s poloautonómnym riadením IQ.DRIVE Travel Assist

Vynovený Volkswagen Passat spoza volantu: Update +VIDEO