Technológie, Štúdie a koncepty, ID, Elektrické vozidlá, Verzie R / 15. jún 2018 / 4 minúty ČÍTANIA

VW I.D. R Pikes Peak: Na ceste k oblakom

Čas do pretekov na Pikes Peak sa nezadržateľne kráti. Volkswagen I.D. R prešiel obrovským vývojom len za 13 mesiacov.

Málokedy spôsobí 20-kilometrový úsek cesty taký rozruch. V prípade legendárnej trate na Pikes Peak je však rozruch oprávnený. Nijaké iné preteky nepracujú s tak premenlivými podmienkami a s tak premenlivým profilom trate. A to dnes tvorí celú trasu asfalt. Kedysi tvoril iba polovicu. Zvyšná časť bola len obyčajná prašná cesta.

Výzva č.1: Aerodynamika

Už začiatok pretekov je nezvyčajne vysoko; štartová čiara leží vo výške až 2 862 metrov. Po necelých 20 kilometroch cesty usporiadanej do 156 zákrut dorazia jazdci do cieľa vo výške 4 302 metrov. Vzduch je tu taký riedky, že človek už pociťuje nedostatok kyslíka. Ten istý nedostatok pociťujú aj spaľovacie motory, ktorým sa s pribúdajúcimi metrami nad morom drasticky znižuje výkon. Našťastie, Volkswagen I.D. R Pikes Peak poháňajú elektromotory, ktoré kyslík k svojmu fungovaniu nepotrebujú a tak podávajú konštantný maximálny výkon 500 kW (680 koní) a 650 Nm pozdĺž celej dráhy. Potrebujú iba vzduch na chladenie, takže nasávacie otvory, nepriaznivé pre aerodynamiku auta, môžu byť relatívne malé.

Úzka a kľukatá cesta dovoľuje iba relatívne "nízku" maximálnu rýchlosť 240 km/h. To znamená, že aerodynamika auta musí byť nastavená veľmi agresívne. Ak je však vzduch riedky, krídla sa nemajú poriadne o čo "oprieť". Riešenie? Použitie väčších krídel. VW I.D. R je vybavené masívnym zadným spojlerom, ktorý je širší, než celé auto. Aj napriek tomu, že vzduch je na Pikes Peak redší v priemere o 35% v porovnaní s výškou pri hladine mora, dokáže sústava spojlerov a difúzora vygenerovať prítlak prevyšujúci hmotnosť samotného auta. To znamená, že I.D. R by vedelo pri dostatočnej rýchlosti jazdiť aj dole hlavou.

Na vývoj aerodynamických komponentov použili inžinieri model v mierke 1:2.Ten ladili vo veternom tuneli technologického a vývojového centra Porsche vo Weissachu. V priebehu testovania robili veľmi rýchle úpravy, ktoré rovno testovali na modeli. Nové dielce vyrábali pomocou 3D tlačiarne. Takto vytlačili vyše 2 000 dielcov. Finálne naladenie však muselo prebehnúť pomocou počítačových simulácii. Veterný tunel totiž nedokáže nasimulovať menšiu hustotu vzduchu.

Výzva č.2: Hmotnosť

Každý gram sa počíta. Vývojoví inžinieri mali na zostrojenie I.D. R dosť málo času, takže nemohli vyrobiť niekoľko pokusných modelov. Museli postaviť to "správne" auto na prvý raz. Preto použili počítačové simulácie, aby našli to, čo hľadali. V prípade elektromobilu totiž riešili zásadnú dilemu: aký pomer výkonu a hmotnosti zvoliť?

Výkon sa z elektromotorov žmýka relatívne ľahko, avšak treba ich vedieť nakŕmiť dostatkom elektrickej energie. To ovplyvňuje veľkosť a teda aj hmotnosť batérií. Čím vyšší výkon, tým ťažšie batérie. Keďže I.D. R bojuje o titul v "neobmedzenej" triede, výkon bol potrebný. Inžinieri teda začali boj o každý jeden ušetrený gram. Pomocou počítačových simulácií navrhli komponenty z ultraľahkého karbónu tak, aby boli v potrebných smeroch dostatočne pevné, avšak aby mali minimálnu hmotnosť. Zvyšok auta sa však zaobišiel bez ultradrahých materiálov ako napríklad titán. Šasi, podvozok a bezpečnostné prvky sú z hliníka a ocele. Výsledná hmotnosť 1 100 kg vrátane vodiča je teda veľmi priaznivá a nízka v porovnaní s inými elektromobilmi, ktoré sa už pokúsili o rekord. Relatívne "skromný" výkon I.D. R umožnil inžinierom použiť kompaktné batérie, ktoré sa zmestia vedľa vodiča a za neho. Pripomeňme, že I.D. R má dva elektromotory – jeden vpredu a druhý vzadu. Spolu s batériami uloženými pri strede auta zaručujú dokonalé rozloženie hmotnosti medzi nápravami.

"Pikoška" na záver: extrémne odľahčovanie sa prejavilo aj na výbave jazdca. Romain Dumas dostal od OMP ultraľahkú nehorľavú pretekársku kombinézu, tapacíre sedadla a odľahčené bezpečnostné pásy. Logá na jeho kombinéze sú dokonca vytlačené a nie vyšité, aby ušetrili hmotnosť nite. Veľký emblém Pikes Peak však organizátori vytlačiť nedovolili. Niť použitá na jeho vyšitie nakoniec váži takmer toľko, čo celý overal.

Pokračovanie nabudúce. Zatiaľ si pozrite, ako dopadla prvá testovacia jazdca Romaina Dumasa v novom aute :-D .

Volkswagen I.D. R Pikes Peak 006
Volkswagen I.D. R Pikes Peak 003
Volkswagen I.D. R Pikes Peak 001
Volkswagen I.D. R Pikes Peak 013
Volkswagen I.D. R Pikes Peak 002
Volkswagen I.D. R Pikes Peak 015

Súvisiace články

Technológie, Štúdie a koncepty, Eventy, ID, Elektrické vozidlá, Verzie R

Volkswagen I.D. R Pikes Peak je reálny!

Lifestyle, Eventy, Elektrické vozidlá

Pozor, pripútajte sa: elektrický Volkswagen na Pikes Peak

Lifestyle, Štúdie a koncepty, Eventy, Elektrické vozidlá

Keď elektrina stúpa do oblakov: Ideme na Pikes Peak

Súvisiace články

Technológie, Štúdie a koncepty, Eventy, ID, Elektrické vozidlá, Verzie R

Volkswagen I.D. R Pikes Peak je reálny!

Lifestyle, Eventy, Elektrické vozidlá

Pozor, pripútajte sa: elektrický Volkswagen na Pikes Peak

Lifestyle, Štúdie a koncepty, Eventy, Elektrické vozidlá

Keď elektrina stúpa do oblakov: Ideme na Pikes Peak