Tipy / 19. január 2019 / 5 minút ČÍTANIA

4 veci, ktoré by ste v zime mali mať v aute (časť 1)

Tohtoročné zimné obdobie dáva zabrať autám aj vodičom. Tieto štyri veci by ste so sebou mali mať stále v aute. Keď sa náhodou dostanete do úzkych, veľmi ich oceníte.

V tomto dvojdielnom seriáli sme si pre vás pripravili štyri najdôležitejšie veci, ktoré by ste mali mať v zimných podmienkach v aute. Pôjdeme od najmenej dôležitej po najdôležitejšiu. Tu sú prvé dve:

4. Štartovacie káble

Ako prvú vec, ktorú by ste v zimnom období mali mať v aute, uvádzame štartovacie káble. Najrizikovejšia je kombinácia dieselového motora a slabšieho akumulátora. To, že nenaštartujete, sa vám však môže stať aj vtedy, keď auto používate na kratšie vzdialenosti.

Ako na to? Najprv napojte jeden štartovací kábel (použite červený, takou farbou sú totiž označené aj plusové kontakty akumulátorov – pomôže vám to pri orientácii) na plusový pól vybitého akumulátora a potom na plusový pól akumulátora pomocného auta. Ako druhé pripájajte "mínusový kábel" – najprv na mínusový pól pomocného akumulátora a nakoniec na kostru (kovovú časť v motorovom priestore, napríklad konzolu uloženia motora) auta s vybitým akumulátorom. Odborníci neodporúčajú pripájať štartovací kábel priamo mínusový pól vybitého akumulátora z dvoch dôvodov. Tým prvým je, že pri pripájaní kábla môže dochádzať k iskreniu a to v motorovom priestore nikdy nie je dobré. Druhým dôvodom sú zvýšené prechodové odpory. Keď má štartovací prúd prechádzať na štartér cez vybitý akumulátor, tak je to menej efektívne ako keď ide cez blok motora priamo na štartér. Aby ste si ľahšie zapamätali postup, tak si pamätajte iba prvý východiskový bod – plusový pól vybitého akumulátora – a to, že z tohto bodu uzatvárate kruh. Pozor, aj počas pripájania káblov majte naštartovaný motor pomocného auta. To preto, aby ho nevyšťavil vybitý akumulátor. Ten z neho totiž okamžite po pripojení káblov začne ťahať energiu. Problém to môže byť vtedy, keď ani pomocný akumulátor nemá dostatok kapacity. Keď ste naštartovali, káble odpájajte v opačnom poradí ako ste ich pripájali. Urobte tak hneď po naštartovaní motora, predídete tak možnému poškodeniu elektrickej siete pomocného auta.

Keď váš štartér netočí dostatočne silno ani s energiou z pomocného auta alebo máte akumulátor natoľko vybitý, že je auto "hluché" a štartér nereaguje vôbec, tak nechajte na 15 – 30 minút pripojený váš akumulátor na pomocné auto s bežiacim motorom, ale vy sám neštartujte. Keď akumulátor nie je vybitý "do mŕtva", mal by sa za ten čas oživiť natoľko, že by mal naštartovať motor. Môžete si pomôcť tým, že zvýšite otáčky na pomocnom aute – v prípade benzínového na cca 2 000, v prípade dieselového na cca 1 500 ot.min-1. Pri vyšších otáčkach totiž dodáva viac energie. Stratégiu dobíjania vybitého akumulátora pred štartovaním použite aj vtedy, keď sa snažíte pomôcť menším motorom väčšiemu – trebárs litrovým trojvalcom trojlitrovému dieselu. Odborníci však neodporúčajú, aby ste s veľmi malým motorom pomáhali veľmi veľkému, keď je jeho akumulátor úplne vybitý. V takejto situácii nech si radšej dotyčný počká na auto s väčším motorom.

Pozor, ani zďaleka nie je jedno aké štartovacie káble máte. Káble s menším prierezom nedokážu preniesť dostatočnú energiu. Ak sa výrobca nehanbí za svoj produkt, tak na balení uvádza aj prierez káblov. Pre benzínové motory so zdvihovým objemom valcov do 2 500 cm3 sa odporúčajú káble s prierezom od 16 mm2, pre väčšie benzínové a všetky dieselové motory odporúčame káble s priemerom najmenej 25 mm2. Pred hliníkovými preferujte medené. Tie totiž majú menší odpor, takže sú schopné preniesť väčší prúd. Aj spomínané prierezy sú mienené na medené káble. Zdôrazňujeme, že tenké káble môžu pod vysokým zaťažením doslova zhorieť – natoľko sa zohrejú, že ich izolácia sa roztaví. Kvalitné medené káble majú solídne svorky so silným zovretím, ktoré poskytujú stabilný elektrický prechod a nezošmyknú sa počas štartovania, resp. nabíjania. Do úvahy berte aj dĺžku štartovacích káblov. Neuspokojte sa bežnými 2,5-metrovými. Pri nich totiž musia autá stáť relatívne blízko seba.

Keď ste mali problém naštartovať, tak sa s autom povozte (aspoň 20 – 40 km, hoci aj bezcieľne), aby ste prirodzeným spôsobom (alternátorom) dobili akumulátor. Pokiaľ vám štartovanie robí starosti pravidelne (a nie je to tým, že auto používate iba na krátke vzdialenosti), vymeňte akumulátor a zároveň si nechajte premerať dobíjanie, resp. elektrickú sústavu. Kontrolou elektrickej sústavy sa uistíte, že je všetko v poriadku a akumulátor len jednoducho zostarol.

3. Teplé oblečenie, deka

Nikdy sa nevydávajte na cestu bez toho, aby ste mali so sebou teplé oblečenie – kabát, topánky, čiapku... Najlepšie urobíte, keď budete mať v aute aj nejakú teplú flisovú deku, s ktorou by ste sa mohli prikryť, keď dôjde k najhoršiemu. Nikdy neviete, či nehavarujete (nemusíte byť na vine vy), či sa vám nepokazí auto alebo z iného dôvodu nebudete môcť kúriť. V mrazivom počasí môže aj vo vykúrenom aute za chvíľu klesnúť teplota na nepríjemnú hodnotu. Navyše, nikdy neviete, či nebudete musieť z nejakého dôvodu istý čas prečkať vonku vydaný napospas prírodným živlom – chladu či dokonca mrazu, vetru, dažďu, sneženiu. Skrátka, aj na cestu s autom si so sebou vždy berte také oblečenie, aké  by ste si brali, keby ste šli pešo. Nemusíte ich oblečené, ale majte ich so sebou.

Pokračovanie už čoskoro ;)

Súvisiace články

Tipy

Doma teplo, v horách zima: 10 tipov ako cestovať na jarnú lyžovačku

Technológie

Ako funguje: Adaptívny tempomat ACC

Lifestyle, Štúdie a koncepty

Ženy parkujú lepšie ako muži.

Súvisiace články

Tipy

Doma teplo, v horách zima: 10 tipov ako cestovať na jarnú lyžovačku

Technológie

Ako funguje: Adaptívny tempomat ACC

Lifestyle, Štúdie a koncepty

Ženy parkujú lepšie ako muži.