Motorový olej je hádam najdôležitejšia kvapalina vo vašom Volkswagene. Preto je dobré vedieť, čo znamená číselné označenie so záhadným W na jeho obale.

O výmenu oleja by sa mal starať váš autorizovaný servis Volkswagen, ktorý vie, aký olej je pre ktorý model predpísaný. Avšak najmä majitelia starších áut, ktorí chodia k rôznym garážmajstrom, alebo zákazníci, ktorí autá využívajú trochu neštandardne, možno skôr či neskôr začnú rozmýšľať nad rôznymi alternatívami. Vtedy narazia na nespočetné množstvo značiek, noriem a označení, ktoré môžu byť mätúce. V užívateľskej príručke alebo v servisnej knižke nájdete aj návod, aký olej v aute použiť. V prvom rade sa musíte držať normy, ktorú vyžaduje výrobca. Tá má označenie napríklad VW 506.00 alebo VW 504.00/507.00. Je to veľmi dôležité, pretože tak neohrozíte svoj katalyzátor, či filter pevných častíc. Potom však nasleduje viskozita a je pravdepodobné, že sa v manuáli stretnete s tabuľkou podobnou tejto:

A čo to má spoločné s označením 5W30? Najprv si vysvetlime, čo je to viskozita. Laicky povedané, viskozita je „hustota“ kvapaliny, resp. jej súdržnosť. Jeden príklad za všetky: med je viskóznejší, než voda. Med tečie pomaly, jeho kvapky sú dlhé a len tak ho nezotriete z povrchu.  Miešať med lyžičkou v nádobe tiež vyžaduje určitú silu. S vodou je to presne naopak: je úplne tekutá, ľahko ju utriete aj premiešate.

Oleje majú rôznu viskozitu preto, lebo každý motor má iné požiadavky na mazanie a iné konštrukčné tolerancie. Kým supermoderné motory môžu vyžadovať „tenký“ alebo „riedky“ olej, ktorý kladie v motore malý odpor pre zlepšenie spotreby paliva, staršie alebo vysokovýkonné motory môžu požadovať „hrubší“ alebo „hustejší“ olej.

Viskozita oleja sa však mení s jeho teplotou – čím je motor teplejší, tým je olej menej viskózny. Preto je pre motor nanajvýš nezdravé, keď ho vytáčate za studena. Jeho olej vtedy ešte nemá tú správnu viskozitu, je príliš hustý a nestíha mazať všetky zákutia motora.

Konečne sa dostávame k podstate veci: oleje môžu mať označenie od 0W10, cez 5W30 až po 20W60. Rozlúsknutie tohto kódu je vskutku jednoduché: prvé číslo označuje viskozitu oleja za studena (preto písmenko W – Winter) a druhé zas viskozitu pri 100°C. To býva približná bežná prevádzková teplota oleja v dôkladne zohriatom motore. Tabuľka na začiatku článku popisuje, v akých klimatických podmienkach by ste mali používať konkrétny olej. Prirodzene, že v horúcom prostredí sa oleje zohrievajú viac. Avšak vhodná viskozita závisí aj od toho, akým spôsobom využívate svoje auto. Oleje typu 0Wx  (napr. 0W10 alebo 0W20) sú veľmi riedke aj za studena, poskytujú teda autám najmä v zime dobré schopnosti štartovať a zamedzujú opotrebovaniu motora pri krátkych trasách, keď auto permanentne jazdí so „studeným“ olejom. Takéto oleje sú často predpísané pre hybridy. Jeden z najbežnejších olejov je 5W30. Ten je výborným kompromisom, ktorý poslúži drvivej väčšine áut. Ak však radi jazdíte športovo, oplatí sa zvážiť hustejší olej. Pri ostrej jazde totiž teplota oleja dosahuje aj 120-130°C. Vtedy je viskozita riedkych olejov až príliš nízka a môže sa stať, že sa olejová vrstva „pretrhne“, čo spôsobí nadmerné opotrebovanie komponentov motora. Hustejší olej je voči tomuto fenoménu odolnejší. Pri bežnej jazde síce spôsobuje väčšiu spotrebu paliva, lebo má väčší hydrodynamický odpor, ale pri „paľbe“ vo vysokých teplotách je stále schopný ochrániť motor. Podľa dĺžky a intenzity záťaže vám môže postačovať aj olej 5W40, avšak okruhové autá alebo extrémne namáhané motory často používajú aj oleje 10W50 či 10W60. To už je samozrejme extrém, ktorý v bežnej premávke ledva dostanete na pracovnú teplotu. Možno sa pýtate, či by nebol najlepším kompromisom olej 0W60? Nuž, v niektorých prípadoch by aj teoreticky bol, keby existoval 🙂 . Vyrobiť olej, ktorý by mal takú stabilnú viskozitu naprieč tak širokým teplotným pásmom, totiž zatiaľ nie je možné.

 

Avšak vyššia „studená“ viskozita má aj svoje výhody, najmä pri starších autách. Staršie motory majú často problémy s tesnosťou. Preto sa tu často používa olej 15W alebo aj 20W. Vďaka jeho vysokej hustote za studena vám z motora tak ľahko nevytečie 🙂

Zhrnuté a podčiarknuté: dbajte na normu oleja predpísanú výrobcom, dajte si poradiť v servise, dodržujte predpísaný interval výmeny oleja (ideálne aspoň raz do roka, nezávisle od počtu najazdených kilometrov. Motor sa vám len poďakuje). Tenký olej je vhodnejší na kratšie trasy alebo do ultramoderných motorov, skôr po studenom štarte môžete využívať plný potenciál motora, avšak nie tak dlho. S hustejším olejom si dajte pozor na poriadne zahriatie motora pred tým, než začnete využívať jeho plný potenciál, ale potom sa môžete jašiť dlhšie 🙂 .

Komentáre