Technológie / 18. júl 2021 / 5 minút ČÍTANIA

Ako fungujú adaptívne tlmiče DCC?

Dynamic Chassis Control (DCC) – tak vo Volkswagene nazývame adaptívne tlmiče. Na čo sú dobré, čo robia a ako vlastne fungujú?

Úlohou tlmiča je ovládať pohyby karosérie, ale aj tlmiť energiu, ktorá sa nahromadí v pružinách pri prejazde nerovností a uvoľniť ju postupne tak, aby koleso nestratilo kontakt s vozovkou. Princíp fungovania tlmiča je jednoduchý. Zjednodušene: piest sa hýbe v piestnici naplnenej hydraulickou kvapalinou, ktorá mu kladie odpor. V tlmiči sú precízne ventily, ktoré určujú, ako ľahko je možné kvapalinu pretláčať a tým ovplyvňujú jeho „tuhosť“. Tlmič premieňa kinetickú energiu na tepelnú.

Práca tlmiča sa rozdeľuje na dve časti: tlmenie pri kompresii, teda stlačení tlmiča, a tlmenie pri rozťahu, teda odskoku. Ďalej sa tieto pohyby rozdeľujú podľa toho, či sú rýchle (pri prejazde nerovností) alebo pomalé (jazda auta v zákrutách, akcelerácia, brzdenie).

Zaujímavosť: tlmič vykonáva väčšinu svojej práce (až dve tretiny) práve pri tlmení odskoku. Pri kompresii sa totiž o zastavenie pohybu kolesa smerujúceho nahor stará aj pružina, avšak cestou nadol musí tlmič absorbovať aj energiu, ktorá sa v pružine pri pohybe nahor nazhromaždila.

Tlmenie pri pomalej kompresii primárne určuje, ako sa karoséria správa v nájazde do zákrut, pri akcelerácii a brzdení. Tuhší tlmič autu nedovolí sa príliš nakláňať a prepožičiava mu sebaistejšie jazdné vlastnosti.

Tlmenie pri rýchlej kompresii sa zas stará o to, aby mali kolesá pri prejazde nerovností čo najlepší kontakt s vozovkou. Predstavte si, že pri prezúvaní pustíte nafúkané koleso auta na zem. Má tendenciu vyskočiť späť ako lopta. Úlohou tlmiča (spolu s pružinou) je zabrániť kolesu odlepiť sa od zeme.

Tlmenie pri pomalom odskoku ovplyvňuje jazdné vlastnosti podobne ako pomalá kompresia. Tu nebudeme zachádzať do priveľkých detailov.

Tlmenie pri rýchlom odskoku zas reguluje uvoľňovanie energie nahromadenej v pružine. Keď auto prejde cez nerovnosť, táto „zarazí“ koleso do karosérie, pričom sa stlačí pružina. Tá má tendenciu sa okamžite vrátiť do svojej pôvodnej polohy. Úlohou tlmiča je spomaliť spätný ráz tak, aby to posádka čo najmenej cítila.

Úloha tlmiča

Asi je jasné, že tlmič musí dokázať zvládnuť niekoľko úloh naraz, ktoré si často môžu protirečiť. Druhy rázov, ktoré musí absorbovať, sa menia v závislosti od rýchlosti auta, veľkosti nerovností ale aj zaťaženia.

Druhým podstatným faktorom sú jazdné vlastnosti. Pre maximálny komfort je vhodné naladiť tlmiče tak, aby poskytovali iba slabé tlmenie dlhých nerovností, avšak potom veľmi trpia jazdné vlastnosti auta v zákrutách a najmä v prechodových stavoch.

Výsledné naladenie tlmiča je teda vždy kompromis medzi komfortom a požadovanými jazdnými vlastnosťami.

Zázračný tlmič

Možnosť dynamicky ovládať tuhosť tlmiča je niečo, čo umožňuje čiastočne sa vyhnúť kompromisným riešeniam. V závislosti od jazdného režimu, ktorý si zvolí užívateľ, dokáže totiž elektronika meniť nastavenia vnútorných ventilov tlmiča a meniť tak jeho charakteristiku.

V športovom režime je tlmič tuhší pre precíznejšie kontrolované pohyby karosérie, ktoré umožňujú vodičovi prudšie meniť smer a minimalizujú náklony auta v zákrutách.

V komfortnom je zas tlmič mäkší. Auto na ceste viac pláva a posádka si užíva pocit komfortu, aj keď na úkor jazdných vlastností v zákrutách.

Systém DCC je však ešte sofistikovanejší. Miesto toho, aby každému jazdnému režimu pridelil konkrétne nastavenie tlmičov, priraďuje im interval nastavenia. To znamená, že v rámci daného režimu auto neustále mení tuhosť tlmičov v istom intervale. Skutočná tuhosť tlmičov sa potom v rámci neho mení v závislosti od povrchu vozovky, ale aj od jazdnej situácie a vášho štýlu jazdy. Pozor, auto dokáže meniť tuhosť tlmičov úplne individuálne, pričom riadiaca jednotka vykonáva nové kalkulácie a upravuje nastavenia aj niekoľkokrát za sekundu.

Preto sa tieto tlmiče volajú „adaptívne“ – prispôsobujú sa skutočnej situácii na ceste. Aj v športovom režime sa na ceste plnej nerovností trochu zvoľnia. Naopak, v komfortnom režime sa v zákrute zvýši tuhosť vonkajších dvoch tlmičov, aby malo auto lepšiu oporu v zákrutách.

Adaptívne tlmiče reagujú a pomáhajú aj pri vyhýbacích manévroch či núdzovom brzdení.

Zaujímavosť na záver: kedysi ponúkali Volkswageny tri nastavenia tlmičov: Comfort, Normal a Sport. Najnovšie modely vrátane modelov Golf a Passat však majú takmer plynulé nastavenie tuhosti s 15 polohami, navyše so zväčšeným rozsahom nastavenia, siahajúcim za hranice pôvodných režimov Comfort a Sport. To umožňuje vodičovi nastaviť si podvozok naozaj presne podľa vlastných predstáv. S týmto systémom prišiel ako prvý model Volkswagen Arteon.