Tipy / 30. október 2023 / 3 minúty ČÍTANIA

Ako zvládnuť aquaplaning?

Akvaplaning je veľmi nebezpečný fenomén, ktorý je aktuálny najmä v období intenzívnych alebo dlhotrvajúcich dažďov. Čo to je, ako sa mu vyhnúť a ako ho zvládnuť?

V preklade znamená akvaplaning „plávanie na vode“. V prípade áut hovoríme o momente, keď pneumatiky spod seba už nestíhajú odvádzať vodu. Tá sa následne dostane medzi pneumatiku a vozovku a pneumatika v tom momente úplne stratí kontakt s pevným podkladom. Takpovediac sa zmení na vodnú lyžu. Ak dostanete akvaplaning na všetkých štyroch kolesách, stratíte akúkoľvek kontrolu nad vozidlom.

Zdroj: Uniroyal

Faktory vzniku akvaplaningu

Pri danom stĺpci stojatej vody na ceste (napríklad 5 mm) bude pri dostatočnej rýchlosti eventuálne plávať každé auto. Je niekoľko premenných, ktoré ovplyvňujú, kedy akvaplaning nastane:

  • Výška vodného stĺpca
  • Rýchlosť
  • Hĺbka dezénu
  • Hmotnosť auta
  • Šírka pneumatík

Inak povedané: Čím rýchlejšie idete, tým rastie riziko akvaplaningu. Čím máte viac zjazdené pneumatiky, tým viac klesá rýchlosť, kedy už auto môže začať plávať. Náchylné sú aj autá so širokými pneumatikami v pomere k svojej hmotnosti. Širšia pneumatika skrátka nevyvinie taký tlak, aby spod seba vytlačila vodu. Tieto veci sú však v podstate dané a neviete ich okamžite ovplyvniť, preto je dôležité myslieť iba na nasledovné:

Zdroj: Continental

Strážte si rýchlosť

Riziko akvaplaningu rastie s množstvom vody na ceste a s rýchlosťou. Možno ste si všimli, že pri tomto bode nespomíname pneumatiky. Tie sú síce dôležité, ako sme spomínali vyššie, ale ak pôjdete dostatočne rýchlo, pred akvaplaningom vás neuchránia ani najlepšie pneumatiky na svete. Iba posunú hranicu akvaplaningu do vyššej rýchlosti.

Presná rýchlosť, kedy môže akvaplaning nastať, je extrémne individuálna a merateľná iba v laboratórnych podmienkach. Cesty nie sú dokonalé, hĺbka kaluží v rýchlosti nemerateľná. Je teda potrebné, aby ste na základe všetkých spomínaných faktorov rozumne upravili svoju rýchlosť.

Porovnanie styčnej plochy pneumatiky v závislosti od hĺbky dezénu a rýchlosti.
Zdroj: Nokian Tyres

Preto ak na ceste „stojí“ voda, dávajte si obrovský pozor. Na diaľnici zabudnite na maximálnu povolenú rýchlosť a spomaľte, pokým nebudete mať vo volante konštantný pocit istoty. Výrazné „ťahanie“ za volant, pocit náhleho „ľahkého volantu“,drobné šmyky auta a preblikávajúca kontrolka stabilizácie signalizujú, že idete príliš rýchlo.

Ak už dostanete akvaplaning, pocítite to nielen náhlym odľahčením volantu, ale aj tým, že na chvíľu stratíte akúkoľvek kontrolu nad vozidlom.

Čo vtedy robiť? Nič. Nepokúšajte sa točiť volantom ani brzdiť. Jemne uberte plyn, prípadne stlačte spojku, ak máte auto s manuálnou prevodovkou, a počkajte, kým kolesá znovu získajú priľnavosť. Ak by ste sa pokúšali zatáčať, hrozí, že predné kolesá si zrazu nájdu priľnavosť keď budú ešte jemne vytočené, a to vás môže okamžite poslať do šmyku.

Zdroj: Continental

Radšej nedostať

Akvaplaning teda nie je niečo, čo sa dá vedome zvládnuť alebo kontrolovať. Keď už ho dostanete, stáva sa z vás pasažier a môžete sa iba modliť, aby ste z neho vyšli v poriadku.

Preto je základné pravidlo akvaplaning vôbec nedostať. Sledujte cestu, keď silno prší, spomaľte. Vyhýbajte sa koľajam, viditeľným kalužiam a rýchlosť prispôsobte o to viac, o čo v horšom stave sú vaše pneumatiky.

Súvisiace články

Tipy

Ako brzdiť v krízovej situácii?

Tipy

Nebezpečné mýty o štvorkolkách: verí im väčšina Slovákov!

Tipy

Ako bezpečne jazdiť v daždi?

Súvisiace články

Tipy

Ako brzdiť v krízovej situácii?

Tipy

Nebezpečné mýty o štvorkolkách: verí im väčšina Slovákov!

Tipy

Ako bezpečne jazdiť v daždi?