Eventy, Tiguan, Verzie R / 2. október 2020 / 5 minút ČÍTANIA
Exkluzívna prvá jazda: Volkswagen Tiguan R
Omladený Volkswagen Tiguan prináša nové technológie a nové verzie. My sme na jeho medzinárodnom predstavení siahli rovno po modeli Tiguan R a dobre sme urobili.
Dobré veci niekedy bývajú aj tam, kde ich nehľadáte. Nie, že by sme podceňovali konštruktérov Volkswagenu, ale od športovej verzie rodinného SUV sme očakávali isté kompromisy, ktorých sme sa nakoniec nedočkali.
V plnej sile
Od auta s výkonom 235 kW (320 k) a krútiacim momentom 420 Nm očakávame perfektné zrýchlenie a pružnosť. Najnovšia generácia motora 2.0 TSI sa v Tiguane predvádza v perfektnom svetle. O udusení ekonormami nemôže byť ani reči. Je mimoriadne životaschopný a dokáže toto praktické SUV s veľkým kufrom (520 l) vystreliť na stovku len za 4,9 s pomocou funkcie Launch Control a pohonu všetkých kolies 4Motion.
O adekvátnu zvukovú kulisu sa nám staral príplatkový výfuk od renomovanej firmy Akrapovič. Je vyrobený z titánu a váži o 7 kg menej, než sériová verzia. Má na sebe dve elektronicky ovládané klapky, pomocou ktorých reguluje intenzitu zvuku podľa štýlu jazdy alebo zvoleného režimu. Jeho zvuk si môžete ponovom vychutnať aj bez prifarbenia.
V Tiguane R debutuje zvukový režim Pure. Ten naplno otvára klapky výfuku a zároveň vypína akékoľvek elektronické zosilňovanie zvuku motora. Keďže Tiguan je veľmi dobre odhlučnený, v kabíne výfuk nepočuť tak výrazne, ako by ste predpokladali na základe zvuku zvonku, ktorý je brutálny. Keď však v správny moment podradíte alebo uvoľníte plyn pri dynamickej jazde, ozve sa niekedy z výfuku taká salva a praskot, až sa nám to nechcelo veriť. Parádna show!
To nás privádza k prevodovke. Výrobca o žiadnych zmenách nehovorí, my sme na prvý pohľad postreli iba pekné veľké pádla na radenie pod volantom. Avšak stačí chvíľku jazdiť v manuálnom režime a zistíte, že softvér prevodovky má úplne inú kalibráciu a neskutočne ochotne poslúcha pokyny vodiča. Tri podradenia za sebou v priebehu pár sekúnd? Prevodovka tam nižšie stupne naseká okamžite, bez reptania a so štipľavými medziplynmi. Síce stále radí sama po dosiahnutí obmedzovača, ale to pri takomto aute nie je vážna výčitka.
Nová dimenzia
Ak nás však niečo vyslovene šokovalo, bol to podvozok Tiguanu R a jeho schopnosti. Strávili sme dlhé minúty rozhovorom s vývojovým jazdcom (a pretekárom v seriáli WTCR) Benjamino Leuchterom, ktorý nám potvrdil naše prvé dojmy. Napriek tomu, že Tiguan R môže obúvať až 21-palcové disky, je neuveriteľne komfortný, a to dokonca aj v prostrednom, športovom režime podvozka (je tu ešte režim Comfort a Race). Jazdné režimy možno prepínať aj tlačidlom R na volante, jeho silným stlačením sa dostanete rovno do režimu Race. Dobrá správa pre tých, čo sa radi šantia v snehu: ESP sa dá na Tiguane R vypnúť! Znovu sa aktivuje len vtedy, keď hrozí prevrátenie vozidla.
Krásne hltá cestu a tlmí nerovnosti. So zaviazanými očami by sme nikdy nepovedali, že sa vezieme v športovom modeli. Avšak zoznámte Tiguan R s pár zákrutami a objavíte skvelý grip, vyváženosť a výbornú oporu, vďaka ktorej sa môžete o podvozok v zákrutách riadne zaprieť. Pohyby auta sú veľmi lineárne a dobre čitateľné. To isté platí o dynamickom riadení. Presnosť auta vyplýva aj z vyššej tuhosti karosérie, ktorú má na svedomí nová hliníková predná nápravnica.
Úplne transformatívny charakter má nový zadný diferenciál. Vlastne je to rozvodovka s elektronicky ovládanou spojkou pre každé koleso. Tiguan je vďaka tomuto systému schopný poslať výkon na jedno koleso a pomôcť tak autu zatáčať pod plynom tým, že presmeruje výkon na vonkajšie zadné koleso. Funguje to aj pri brzdení motorom, keď sa zase do hry zapojí vnútorné zadné koleso. Tiguan R je tak mimoriadne agilný, hravý a s trochou presviedčania sa s ním dajú vyberať zákruty pod plynom aj s vybočenou zadnou časťou! Plnohodnotným driftovaním to zatiaľ nenazveme, lebo sme si to nemali kde poriadne vyskúšať, ale ak sa nám dostane Tiguan R do rúk na domácej pôde, môžete si byť istí, že ho podrobíme riadnemu skúmaniu :).
Ďalšie novinky
Na test boli k dispozícii aj iné verzie VW Tiguan. Väčšinu noviniek sme opísali už v tomto článku. Takže iba v skratke: Je tu nový infotainment na báze MIB3, dotykový panel klimatizácie, nový digitálny prístrojový štít a ambientné osvetlenie.
Matrix LED svetlá sú pre Tiguan taktiež novinka. Oproti Golfu, v ktorom majú po 22 LED, má Tiguan 24 LED. Pribudla funkcia „off-road“ svietenia, s extrémne širokým a silným lúčom svetla.
Nové asistenčné systémy už poznáme z iných modelov, takže si pripomeňme, prečo je Tiguan zaujímavý. Ponúka skvelú variabilitu vďaka posuvným a nastaviteľným zadným sedadlám, a štedrej ponuke odkladacích priestorov. Je to celosvetovo najpredávanejší a najobľúbenejší model Volkswagenu.
Mimochodom, v krátkosti sme si vyskúšali aj Tiguan eHybrid. Je príjemný, tichý a v prípade potreby aj svižný. Veď jeho kombinovaný výkon je až 176 kW (240 k) a 400 Nm. O ňom si však napíšeme zvlášť článok.
Tak ako, dali by ste sa zlákať na jazdu v Tiguane R? ;)
Facebook Mail | |
Volkswagen VW Tiguan Tiguan R Golf R SUV crossover 4Motion drift prezentacia uvedenie prva jazda Tiguan cena novy Tiguan |