Testy, Passat / 16. november 2016 / 6 minút ČÍTANIA
Exkluzívny test: Volkswagen Passat Variant GTE
Volkswagen Passat Variant GTE nie je žiaden kompromis. Je to to najlepšie z oboch svetov. Plug-in hybrid od Volkswagenu sa mimoriadne podaril.
Teória plug-in hybridu sa počúva veľmi dobre. Máte auto s relatívne veľkým akumulátorom, ktorý si cez noc dobijete z bežnej zásuvky za zvýhodnené ceny "večerného prúdu" a ktorý vám poskytne dostatočný dojazd na to, aby ste sa dostali do práce (kde si auto opäť dobijete) a prípadne aj z nej. Spaľovací motor tak využijete iba v prípade, keď potrebujete v nejakej situácii vysoký výkon, inak zostáva vypnutý. Teoreticky tak môžete do práce jazdiť iba za cenu elektriny a motor sa dostane k slovu iba pri dlhších cestách. Realita však býva taká, že dojazd na akumulátory je malý, spotreba po ich vybití veľmi vysoká, nabíjajú sa dlho a občas navyše zaberajú miesto niekde v batožinovom priestore. Čo z tohoto platí pre Volkswagen Passat Variant GTE?
Papierové parametre vyzerajú fajn: 9,9 kWh akumulátor poskytuje autu čisto elektrický dojazd 50 kilometrov. V elektrickom režime má auto výkon postačujúcich 85 kW (115 k) a prekvapivo silných 330 Nm krútiaceho momentu. Vybitý akumulátor pritom nabijete iba za 2 hodiny 15 minút, ak používate wallbox. Z bežnej zásuvky to ale trvá stále príjemné 3 hodiny 45 minút. Ako záloha je k dispozícii benzínový motor 1,4 TSI s výkonom 115 kW (156 koní) a krútiacim momentom 250 Nm. Lenže ako to funguje v praxi?
Záleží na tom, aký režim si vyberiete. K dispozícii sú štyri: E-Mode, Hybrid, Battery Charge a ten najzaujímavejší, GTE.
E-Mode hovorí sám za seba. Auto v ňom štartuje (ak nerátame extrémne podmienky ako teplota pod mínus 10°C, vybitý akumulátor a podobne) a pohybuje sa nehlučne až do rýchlosti 130 km/h. Je to fantastický pocit, keď počujete iba jemné svišťanie vetra naokolo a nič iné – ani vrčanie motora, ani vibrácie s tým spojené.
Veľmi nás prekvapilo, ako je v tomto móde Passat Variant GTE využiteľný. Vďaka veľkému krútiacemu momentu nerobia elektromotoru problém ani predbiehacie manévre. GTE pritom zrýchľuje podobne, ako keby bol pod kapotou silný diesel a ak nerátame rýchlu jazdu po diaľnici, naozaj s ním môžete jazdiť ako s akýmkoľvek iným autom. Vyskúšali sme si aj reálny dojazd a z deklarovaných 50 kilometrov sa nám podarilo pri nie extrémne opatrnej jazde vydolovať 45 kilometrov. Slušné! To mnohým stačí na cestu do práce a späť, pričom si zvládnu odbočiť aj na nejaké nákupy. Pre maximalizáciu dojazdu dokáže GTE šetriť energiu tak, že spustí klimatizáciu iba pre vodiča, alebo vodičovi naznačí, ktoré spotrebiče míňajú energiu z akumulátora. Vodič zas môže využívať špeciálny režim rekuperácie (režim "B"), kde začne auto zhromažďovať energiu brzdením, len čo vodič povolí plynový pedál.To je tiež super, lebo auto sa vtedy dá ovládať akoby "jednou nohou".
V hybridnom režime využíva Passat Variant GTE obidva motory. Pri akcelerácii z miesta alebo tam, kde by sa benzínový motor zbytočne trápil, sa prihlási k slovu elektrický motor.
Ten však rýchlo a nehlučne vykoná svoju prácu a potom sa už nehlási. Všetku prácu totiž odvádza spaľovací motor. Výhodou Passatu Variant GTE však je, že aj keď elektrický motor nepracuje, dosahuje veľmi dobrú spotrebu, takže nehrozí, že vás auto na dlhej ceste po vybití akumulátorov zruinuje. Motory 1,4 TSI sú už raz také a nám sa podarila v hybridnom režime dosiahnuť spotreba pod 5 l/100 km, pričom sme sa vôbec nešetrili a z elektrického dojazdu nám neušiel ani jeden kilometer. Motor tiež využíva rekuperáciu aj plachtenie. To v praxi vyzerá tak, že vám zhasne motor, keď povolíte plyn.
Režim Battery Charge môžete využiť pri potrebe nabiť akumulátory. Tento šľachetný zámer je však vykúpený oveľa vyššou spotrebou motora.
Je tu však ešte jeden režim: GTE. A ten je zo všetkých najzaujímavejší. Po stlačení magického tlačidla s týmto nápisom, ktoré sa nachádza naľavo od voliča prevodovky, sa celé auto prepne do športového režimu.
Podvozok stuhne, vo volante je zrazu ešte väčší cit a reakcie na plyn sú ostrejšie. Dokonca aj zvuk motora sa zmení z takmer nepočuteľného na dravý, športový. Najväčšia zmena však nastane v pohonnom reťazci. Elektromotor a spaľovací motor totiž teraz pracujú spoločne na tom, aby vás čo najrýchlejšie vystrelili smerom k horizontu. Volkswagen Passat Variant GTE tak má zrazu výkon 160 kW (218 koní) a krútiaci moment až 400 Nm! Ten je navyše dostupný takmer z nulových otáčok.
V praxi sa zdá, že je Passat GTE oveľa výkonnejší, než naznačujú údaje. Reakcie na plyn sú vďaka elektromotoru úplne bleskové a záťah motora aj od nízkych otáčok je fakt impozantný. Predbiehanie v tomto režime je hračka. Čo sa týka jazdných vlastností, tie bývajú pri hybridoch dosť výrazne poznačené veľkou hmotnosťou akumulátorov. Testovaný Volkswagen Passat Variant GTE však váži rozumných 1 735 kg To je približne na úrovni dieselovej verzie s pohonom 4Motion. V skutočnosti má však tak dobre vyladený podvozok, že tú hmotnosť nie je extra cítiť a na Passat sa môžete spoľahnúť aj v zákrutách. Jedine s trakciou na mokrých cestách má občas problém – práve vďaka obrovskému krútiacemu momentu. Tu však stačí trošku jemnejšie narábať s plynom, alebo použiť obyčajný režim "Hybrid" a všetko bude zase OK.
Keď sa potom prestanete zabávať s motormi, môžete si užívať fakt, že Volkswagen Passat Variant GTE je v prvom rade famózne manažérske reprezentatívne, či rodinné auto. Vie byť také tiché, že v ňom zaspí aj to najneposednejšie dieťa. Je pohodlné, pretože podvozok DCC si viete nastaviť podľa aktuálnej situácie.
Jeho batožinový priestor postačuje aj na veľkú dovolenku či lyžovačku (zadné sedadlá sú individuálne sklopné), má kopec miesta na všetkých sedadlách...
...vďaka najrôznejším asistenčným a bezpečnostným systémom je bezpečné a najmä: je naozaj úsporné. Štát vám naň ponovom dá dokonca aj dotáciu. Prečo to nevyužiť?
Plug-in hybridy, ktoré nijako neobmedzujú každodenný komfort a používanie auta (tých pár litrov pod podlahou batožinového priestoru vám reálne nebude chýbať), ale iba zlepšujú jeho vlastnosti, sú celkom príjemná vyhliadka do budúcnosti. Určite vám odporúčame dohodnúť si na Passate GTE testovaciu jazdu! Garantujeme vám, že to bude veľmi príjemný zážitok :)
Facebook Mail | |
GTE hybrid test Passat Variant Volkswagen Passat Variant GTE VW Passat plug-in hybrid |