Lifestyle, Golf / 29. jún 2015 / 7 minút ČÍTANIA

Nájdite pre seba ideálny Golf - 2.diel

Ako sme si napísali v prvom článku - Golf ako jeden z tradičných pilierov značky Volkswagen v minulom roku oslávil štyridsiatku, no pretože sa vyrába už v siedmej generácii, je stále mladícky svieži.

Vybojovať si status svetového bestsellera z počtom vyše 30 miliónov predaných kusov by nebolo možné, ak by zostal modelový program obmedzený na dve verzie karosérie, dva motory a dve verzie vybavenia, ako to bolo pri spustení výroby v roku 1974. Okrem rozširovania ponuky motorov v priebehu generácií prichádzali nové verzie karosérie. Už v prvej generácii to bol kabriolet, v tretej pribudlo kombi. Dnes má Golf vyše 160 rozličných verzií, v ktorých si každý zákazník nájde pre seba tú ideálnu. Pozrime sa tentokrát bližšie na tie špeciálne verzie :).

Golf Cabriolet
Kabriolety na báze Golfa, ktoré sa začali vyrábať od roku 1979, mali vždy dlhšiu životnosť ako limuzíny, spravidla presahovali dve generácie. Na druhej strane v určitom období dokonca klasický kabriolet s plátennou strechou v modelovom rade Golf takmer 10 rokov absentoval. Aktuálny Golf Cabrio konštrukčne vychádza ešte z predchádzajúcej, šiestej generácie. Preto má kratší rázvor 2,58 m a je typizovaný iba ako štvorsedadlový. Plátenná strecha má elektrické ovládanie a skladá sa do priestoru za zadné sedadlá za 10 sekúnd, a to aj počas jazdy do rýchlosti 30 km/h. Batožinový priestor má objem 250 dm3. Ochranu posádky pri prevrátení zabezpečuje vystužený rám predného okna spolu s automaticky výsuvnými ochrannými oblúkmi za zadnými sedadlami. Portfólio motorov obsahuje tri benzínové štvorvalce TSI s výkonmi od 77 kW (105 k) do 155 kW (211 k) a dva turbodiesle TDI s výkonmi 77 a 103 kW (105 a 140 k). Od roku 2013 sa vyrába aj verzia Golf Cabriolet R, ktorá má na rozdiel od modelov s uzavretou karosériou motor 2.0 TSI s menším výkonom 195 kW (265 k) a poháňané iba predné kolesá.

Volkswagen Golf Cabriolet

Golf GTI
Prvý športový Golf mal premiéru na jeseň roku 1975 a odvtedy pri nijakej generácii nechýba v modelovom programe. Kedysi najvýkonnejší model postupne prekonali iné verzie ale ako synonymum športového kompaktného modelu Volkswagen má Golf GTI stále pevný okruh fanúšikov. Aktuálnu verziu poháňa benzínový štvorvalec 2.0 TSI s výkonom 162 kW (220 k), resp. 169 kW (230 k) pri verzii Performance, ktorá dosahuje symbolický rýchlostný limit 250 km/h. Ako alternatíva k sériovej 6-stupňovej manuálnej prevodovke sa montuje 6-stupňová prevodovka DSG s dvoma spojkami. Špeciálne nárazníky a maska chladiča, 17-palcové kolesá s osobitným dizajnom, dva výfuky, decentné červené prvky na karosérii a sedadlá potiahnuté kombináciou kože a tradičnou károvanej látky vytvárajú nezameniteľný vzhľad.

Volkswagen Golf GTI

Golf GTE
Prvý Golf s hybridným pohonom má označenie GTE, u značky Volkswagen symbolizujúce systém pohonu Plug-In-Hybrid, pri ktorom sa batéria dá nabíjať z vonkajšieho zdroja. Päťdverový automobil poháňa benzínový štvorvalec 1.4 TSI s výkonom 110 kW (150 k), doplnený elektromotorom s výkonom 75 kW (v prepočte 105 k). Motory môžu prostredníctvom 6-stupňovej prevodovky DSG poháňať predné kolesá samostatne aj spoločne. Pri využití plného systémového výkonu hybridného agregátu Golf GTE akceleruje z 0 na 100 km/h za 7,6 sekundy, s benzínovým motorom dosiahne maximálnu rýchlosť 217 km/h. Batéria s kapacitou 8,7 kWh umožňuje jazdu výlučne s elektrickým pohonom úplne bez emisií do vzdialenosti 50 km, čo je výhodné napríklad v mestských centrách.

Volkswagen Golf GTE

Golf GTD
Písmená GTD v modelovom programe Golf od roku 1982 symbolizujú kombináciu energického turbodiesla a športového vybavenia na úrovni benzínového modelu GTI. Tým vznikol automobil so športovým charakterom a vysokou prevádzkovou úspornosťou. Aktuálny model poháňa motor 2.0 TDI s výkonom 135 kW (184 k) v kombinácii so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Na želanie sa montuje 6-stupňová prevodovka DSG. Svojim maximálnym krútiacim momentom 380 Nm je turbodiesel rovnocenný s motorom 2.0 TSI špičkovej verzie Golf R. Výsledkom je zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy a maximálna rýchlosť 230 km/h. Od tohto roka sa vyrába aj verzia kombi Golf GTD Variant.

Volkswagen Golf GTD

Golf R
Rolu najvýkonnejšieho modelu z radu Golf už štyri generácie zastáva Golf R. Predstavuje koncentrát vysoko výkonnej techniky, ktorá kompaktnému automobilu dodáva dynamiku čistokrvného športového vozidla. Benzínový štvorvalec 2.0 TSI je vyladený na výkon 221 kW (300 k) a poháňa všetky štyri kolesá (4Motion). Na výber je 6-stupňová manuálna prevodovka alebo 6-stupňová prevodovka DSG s dvoma spojkami, s ktorou vozidlo akceleruje z 0 na 100 km/h za iba 4,9 sekundy. Maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaná na 250 km/h. Navonok sa najvýkonnejší Golf líši špeciálnymi nárazníkmi, 18-palcovými kolesami a dvoma dvojitými výfukmi v difúzore zadného nárazníka. Od začiatku tohto roka sa po prvý raz Golf R vyrába aj s karosériou kombi ako Golf R Variant.

Volkswagen Golf R

Golf BlueMotion
Najúspornejšie verzie vo všetkých modelových radoch Volkswagen majú tradične označenie BlueMotion. Golf BlueMotion sa vyrába so štvorvalcovým turbodieslom 1.6 TDI s výkonom 81 kW (110 k) a od tohto roka k nemu pribudol nový benzínový trojvalec 1.0 TSI s výkonom 85 kW (115 k). Komplex konštrukčných opatrení BlueMotion na zníženie spotreby zahŕňa napríklad zmenšenú svetlú výšku o 15 mm, pneumatiky s nízkym valivým odporom, optimalizovanú aerodynamiku a odlišné sprevodovanie 6-stupňovej manuálnej prevodovky. Napriek úspornému charakteru je maximálna rýchlosť s každým z motorov najmenej 200 km/h. K dispozícii sú dve verzie vybavenia Trendline a Comfortline aj niektoré príplatkové prvky. S priemernou normovanou potrebou paliva 3,2 l/100 km (TDI) a 4,1 l/100 km (TSI) patrí Golf BlueMotion k najúspornejším automobilom so spaľovacím motorom.

Volkswagen Golf TDI BlueMotion

e-Golf
Pred dvoma rokmi Volkswagen zahájil éru elektromobility modelom e-up! a krátko po ňom nasledoval e-Golf – prvý veľkosériovo vyrábaný Golf s elektrickým pohonom. Predáva sa výlučne s 5-dverovou karosériou, zdrojom elektrickej energie je lítiovo-iónová akumulátorová batéria, uložená v stredovom tuneli a pod zadnými sedadlami. Na pohon slúži synchrónny elektromotor s výkonom 85 kW (v prepočte 115 k), poháňajúci predné kolesá priamo cez redukčný prevod. Elektromotor s veľkým krútiacom momentom 270 Nm umožňuje elektromobilu s pohotovostnou hmotnosťou cca 1500 kg svižnú akceleráciu z 0 na 100 km/h za 10,4 sekundy. Maximálna rýchlosť je kvôli dojazdu limitovaná na 140 km/h. Kapacita batérie 24,2 kWh umožňuje dojazd 190 km. Batéria sa dá úplne nabiť z bežnej elektrickej zásuvky v domácnosti za 13 hodín, z domácej nabíjacej stanice z 8 hodín a zo špeciálnych nabíjacích staníc za ešte výrazne kratší čas.

Volkswagen e-Golf

Golf TGI
Volkswagen venuje pozornosť aj alternatívnym palivám, z ktorých favorizuje stlačený zemný plyn CNG. Je lacnejší ako benzín alebo nafta a pri jeho spaľovaní vzniká menej emisií. Motor 1.4 TGI je prepĺňaný benzínový štvorvalec, ktorý môže spaľovať benzín aj CNG. Dosahuje výkon 81 kW (110 k) a dá sa kombinovať so 6-tupňovou manuálnou prevodovkou alebo 7-stupňovou prevodovkou DSG. Stlačený plyn je uložený v dvoch tlakových nádržiach pod podlahou batožinového priestoru. Pri spotrebe CNG 3,5 kg/100 km sú náklady na palivo približne polovičné oproti benzínu. Zásoba plynu umožňuje dojazd 440 km, pretože vozidlo má aj palivovú nádrž na benzín s objemom 50 litrov, celkový dojazd je až 1400 km. Golf TGI je štandardne vybavený technickým kompletom BlueMotion a vyrába sa aj ako kombi Variant. Jazdné výkony ako maximálna rýchlosť 194 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 10,9 sekundy sú prakticky na úrovni benzínovej verzie 1.4 TSI.

Volkswagen Golf TGI BlueMotion

Súvisiace články

Eventy, Golf, Verzie GTI

IAA 2015 naživo: vidieť tu môžete aj VW Golf GTI Clubsport

Lifestyle, Golf

Nájdite pre seba ideálny Golf

Lifestyle, Golf

Ach... to famózne ticho: e-Golf

Súvisiace články

Eventy, Golf, Verzie GTI

IAA 2015 naživo: vidieť tu môžete aj VW Golf GTI Clubsport

Lifestyle, Golf

Nájdite pre seba ideálny Golf

Lifestyle, Golf

Ach... to famózne ticho: e-Golf