Lifestyle, Štúdie a koncepty / 27. október 2023 / 5 minút ČÍTANIA

Najodvážnejšie modely z dielne VW!

Volkswagen, to nie sú iba praktické autá pre každého. Z času na čas sa pod touto značkou objavia aj skutočne nevšedné modely. Vybrali sme tie najzaujímavejšie.

To, že názov Volkswagen sa prekladá ako „ľudové vozidlo“, neznamená, že občas netreba aj trochu experimentovať. Koniec-koncov, Ferdinand Piech, ktorý dlho stál na čele tejto značky, bol inžinier a často túžil po mechanickej dokonalosti. Aj bežní zákazníci musia koniec koncov vedieť snívať a sú to často práve nedosiahnuteľné autá, cez ktoré sa buduje rešpekt a láska k značke. Prinášame vám či už produkčné alebo koncepčné vozidlá, ktoré svedčia o tom, že Volkswagen má aj zmysel pre humor. Poradie je náhodné.

Volkswagen Beetle RSi

Znovuzrodený New Beetle mal byť štýlovým autom pre ženy a mladých ľudí. S overenou technikou, ale novým, chutným retro dizajnom. Najčastejšou motorizáciou boli benzínové motory s objemom 1,4 litra a výkonom hlboko pod 100 koní. Najskôr na jednom z tých lepších firemných večierkov partičke inžinierov napadlo, že Nový Beetle by bol ozaj skvelý s trochu väčším motorom.

A tak pod jeho zaoblenú prednú kapotu v roku 2001 napchali 3,2-litrový šesťvalec VR6 s výkonom 165 kW (224 k), ktorý poháňal pre lepšiu trakciu všetky štyri kolesá. Vyššiemu výkonu zodpovedal aj športový bodykit s rozšírenými prahmi a veľkým krídlom. Samozrejme, úpravy podstúpil aj podvozok a brzdy. Športový výfukový systém dodala firmu Remus. Vzniklo iba 250 exemplárov modelu Beetle RSi.

Volkswagen Phaeton W12 LWB

Vlajková loď všetkých vlajkových lodí – Volkswagen Phaeton vznikol v roku 2002 ako dôkaz, že aj Volkswagen dokáže vyrobiť špičkovú limuzínu. Phaeton bol doslova nabitý najmodernejšími technológiami. Zadanie pre inžinierov smerovalo z toho najvyššieho miesta. Ferdinand Piech chel k odchodu na dôchodok postaviť auto, ktoré by bolo „najlepšie na svete“.

Zadanie obsahovalo aj stať, podľa ktorej musí auto vydržať ustálené tempo 300 km/h pri vonkajšej teplote 50°C, pričom klimatizácia musí vedieť udržať teplotu vnútri na úrovni 22°C. K spomínanej rýchlostnej méte pomáhal autu šesťlitrový dvanásťvalec W12 s výkonom 309 kW (420 k), ktorý vznikol spojením dvoch motorov VR6.

Volkswagen Nardo W12 Coupe Concept

Spomínaný motor sa dovtedy v portfóliu značky nenachádzal. Svoju neoficiálnu premiéru si odkrútil v sérii konceptov Nardo, kde sa motor W12 objavil prvýkrát v roku 1997. Novinka dostala pohon všetkých kolies Syncro a v jej strede trónil benzínový motor 5,6 48V W12 naladený na 309 kW (420 k) a 530 Nm. Auto malo pohotovostnú hmotnosť len 1300 kg a dokázalo sa rozbehnúť na vtedy neuveriteľných 350 km/h. Neskôr výkon motora stúpal až na 600 koní, pričom jeho kapacita narástla na finálnych 6 litrov. Modifikovaný koncept s aerodynamicky predĺženou karosériou nakoniec pokoril niekoľko rekordom na talianskom vysokorýchlostnom okruhu Nardó. Cieľom bolo pokoriť 10 rýchlostných rekordov. To sa podarilo.

VW Nardo W12 zvládol prejsť tisíc kilometrov priemernou rýchlosťou 311,09 km/h, 5 000 kilometrov s priemerkou 295,44 km/h a 24-hodinový priemer dosiahol hodnotu 295,24 km/h. S tým však neboli vo Volkswagene spokojní, a tak sa na Nardó vybrali ešte raz. Tentokrát padlo 12 svetových rekordov, pričom za 24 hodín prešiel prototyp vzdialenosť 7 740, 576 km priemernou rýchlosťou 322,891 km/h. To už znelo lepšie.

Volkswagen Touareg R50 (V10 TDI) + W12 Sport

Spomínaný motor W12 sa dostal aj do veľmi malého počtu VW Touareg, avšak čisto z filozofického hľadiska je zaujímavejší motor V10 TDI, ktorý sa vo svojej najvýkonnejšej podobe dostal do vrcholnej verzie modelu Touareg z roku 2007 s názvom R50. Auto vzniklo opäť za (v dobrom) megalomanskej éry Ferdinanda Piecha. Mohutný päťlitrový desaťvalec dostal vo verzii R50 upravený softvér a vyšší nasávací tlak, takže maximum výkonu vzrástlo na 258 kW (350 k) a krútiaci moment dosahoval hodnotu až 850 Nm! Z dnešného pohľadu to nie sú až také ohromujúce čísla, no podstatou Touaregu bola robustnosť a výdrž.

Keď chcel Volkswagen predviesť robustnosť svojho nového modelu, zapriahol zaňho Boeing 747 s hmotnosťou 155 ton (!) a nechal ho týmto luxusným SUV potiahnuť na vzdialenosť 150 metrov. Pred tým si to na nečisto vyskúšal s lietadlom vážiacim až 200 ton.

Volkswagen XL1

Presným opakom megalomanského päťlitra je najúspornejšie auto, aké Volkswagen kedy vyrobil: model XL1. Vďaka ultra aerodynamickej karosérii s koeficientom odporu vzduchu cd=0,189, dvojvalcovému motoru TDI s objemom 0,8 litra a 5,5 kWh batérii dokázalo toto plug-in hybridné vozidlo dosiahnuť normovanú spotrebu 0,9 l/100 km! Autíčko malo kombinovaný výkon iba 51 kW (68 k), ale vďaka nízkej hmotnosti iba 795 kg to nebol taký problém.

Auto bolo plné exotických materiálov: už v roku 2013 používalo karbónovú karosériu a dokonca aj kolesá, kostru zo zliatiny horčíka, titánové náboje, keramické ložiská a mnoho ďalšieho. Tomu zodpovedala aj cena, ktorá začínala na 111 000 €.

Viac zaujímavých modelov prinesieme v ďalšej časti.

Zaujimave modely VW 002.jpg
Zaujimave modely VW 003.jpg
Zaujimave modely VW 004.jpg
Zaujimave modely VW 005.jpg
Zaujimave modely VW 007.jpg
Zaujimave modely VW 008.jpg
Zaujimave modely VW 009.jpg
Zaujimave modely VW 011.jpg
Zaujimave modely VW 016.jpg
Zaujimave modely VW 017.jpg
Zaujimave modely VW 018.jpg
Zaujimave modely VW 019.jpg
Zaujimave modely VW 020.jpg
Zaujimave modely VW 021.jpg
Zaujimave modely VW 022.jpg
Zaujimave modely VW 023.jpg

Súvisiace články

Novinky, Štúdie a koncepty, ID

Volkswagen plánuje 10 nových elektrických modelov do roku 2026! Cenovkou sa vyrovnajú spaľovacím autám

Štúdie a koncepty, ID, Elektrické vozidlá

VW ID.5 GTX ako študentský showcar! Pozrite sa na Xcite!

Štúdie a koncepty

Toto je nový Volkswagen Phaeton! Má to však jeden háčik...

Súvisiace články

Novinky, Štúdie a koncepty, ID

Volkswagen plánuje 10 nových elektrických modelov do roku 2026! Cenovkou sa vyrovnajú spaľovacím autám

Štúdie a koncepty, ID, Elektrické vozidlá

VW ID.5 GTX ako študentský showcar! Pozrite sa na Xcite!

Štúdie a koncepty

Toto je nový Volkswagen Phaeton! Má to však jeden háčik...