Technológie / 30. jún 2022 / 4 minúty ČÍTANIA

Platforma MQB má 10 rokov! „Je to jedna z najlepších vecí, akú sme spravili“

Pred desiatimi rokmi uzrel svetlo sveta Volkswagen Golf 7. generácie. Bol to prvý model VW, ktorý stál na platforme MQB. Tá dnes stojí za obrovskými úspechmi celého koncernu.

Economy of scale, alebo úspory z rozsahu. To je hlavnou pointou platforiem. Väčšie množstvo unifikovaných dielcov znamená nižšie náklady na ich výrobu, pričom aj cena vývoja sa rozpočíta medzi väčšie množstvo vyrobených komponentov. Navrhnúť dobrú platformu nie je ľahké a nie je to ani lacné. Je obrovské množstvo vecí, na ktoré musia inžinieri myslieť dopredu – často predbiehajú čas aj o desaťročia. Keď sa však návrh spraví dobre, investícia sa vráti niekoľkonásobne. A to je aj prípad platformy MQB – modulárnej platformy pre priečne uložené motory.

Volkswagen MQB

32 miliónov

Od roku 2012 sa vyrobilo vyše 32 miliónov vozidiel postavených na platforme MQB – sem počítame všetky značky Skupiny VW. Samotnej značke Volkswagen z toho pripadlo vyše 20 miliónov vozidiel – od malého Pola až po Atlas (pre americký trh) a Teramont (pre čínsky trh).

Ralf Brandstätter, Vykonný riaditeľ pre osobné autá Volkswagenu, hovorí o uvedení platformy MQV ako o „kriticky dôležitom kroku“, ktorý je „nielen technologickým základom všetkých spaľovacích modelov s priečne uloženým motorom, je to aj chrbtica našich ekonomických výsledkov a odolnosti, keďže vozidlá postavené na platforme MQB sa výrazne podieľajú na financovaní stratégie ACCELERATE, ktorá zahŕňa aj elektrickú mobilitu, digitalizáciu, nové modely podnikania a autonómnu jazdu.“

Prvou lastovičkou Volkswagenu  na novej platforme bol VW Golf 7. generácie. Bol vyrobený v októbri 2012 a okamžite demonštroval potenciál MQB: sofistikované technológie, nízku hmotnosť a dynamický dizajn vďaka krátkym previsom karosérie. Pre úplnosť – úplne prvým modelom na platforme MQB bolo Audi A3, ktoré sa predstavilo iba pár mesiacov pred Golfom.

Volkswagen Golf mk.7

Platforma MQB umožnila vysokú mieru štandardizácie v rôznych oblastiach, čoho výsledkom bola väčšia flexibilita pri návrhu áut ale aj nižšie náklady na vývoj nielen modelov Volkswagenu, ale celého koncernu. Mottom bola nová diverzita cez inteligentné vytváranie synergií.

Platforma však nie je iba o plechoch. Tvorí základ aj pre použitie bezpečnostných a asistenčných systémov, ktoré sú tým pádom lacnejšie a dostupnejšie pre väčší počet zákazníkov. Preto je Volkswagen medzi prvými, ktorý nové technológie prináša do nižších segmentov a demokratizuje tak bezpečnosť.

Veľká flexibilita

Parametre ako rozchod, rázvor, veľkosť kolies, pozícia sedadla a volantu sa dajú individuálne prispôsobovať. Množstvo komponentov je vyrobených z vysokopevnostnej ocele rôznych hrúbok. To umožnilo znížiť hmotnosť modelov s MQB platformou o 50 kilogramov. V prípade Golfu VII to bolo dokonca až 100 kg!

Štandardizované uloženie motorov ukladá pohonnú jednotku priečne, s náklonom dozadu o 12 stupňov a sacím traktom vpredu. Výfuková časť je vzadu. Aj to je dôvod, prečo je hlava valcov motora EA 211 oproti EA 111 otočená o 180 stupňov. MQB prijíma rôzne pohonné jednotky – benzín, diesel, CNG, pričom dokonca po výraznejšej úprave akceptovala aj plne elektrický pohon v modeli e-Golf. Výkon motorov dosahuje od 48 kW (66 k) až po 294 kW (400 k).

MQB scaling
Ukážka flexibility platformy MQB

Štandardizácia priniesla aj menšie množstvo komponentov. Rozhranie medzi motorom a prevodovkou sa zjednotilo pre lepšiu kombinovateľnosť. Počet variantov motorov a prevodoviek vďaka tomu klesol na polovicu. A napríklad chladenie a kúrenie, čo je veľký komponent v prednej časti auta, vyžadovalo kedysi 102 rôznych verzií. Teraz je to 28. Asi nemusíme pripomínať, aký drastický vplyv to má na výrobnú cenu auta.

MQB je však aj o výrobe. Keď v roku 2019 prišiel na trh nový Golf, fabrika vo Wolfsburgu mohla stále používať až 80 % z existujúcej výrobnej linky. Práve vďaka MQB je možné na jednej montážnej linke vyrábať autá s rôznym rozchodom kolies a dokonca aj s rôznym rázvorom.

Budúcnosť

Platforma MQB podstupuje neustály vývoj, aby držala krok s novými štandardmi a vyvíjajúcimi sa technológiami.

Ďalším krokom bude platforma SSP (Scalable Systems Platform), ktorá predstavuje celkom novú dimenziu. Je to mechatronická platforma budúcnosti určená pre elektrické autá, ale aj športové či luxusné vozidlá. Bude obsahovať najmodernejšiu elektroniku a softvér. V roku 2026 by na nej mal Volkswagen predstaviť svoj prvý model s projektom Trinity.

Trinity

Súvisiace články

Testy, Golf

Dvojtest: Volkswagen Golf 1.5 TSI

Novinky, Golf

Toto je nový Volkswagen Golf Variant. Dostal niečo, čo doteraz nikdy!

Technológie, Golf

Golf bude vďaka technológii Car2X komunikovať s premávkou a infraštruktúrou. Už v základnej výbave

Súvisiace články

Testy, Golf

Dvojtest: Volkswagen Golf 1.5 TSI

Novinky, Golf

Toto je nový Volkswagen Golf Variant. Dostal niečo, čo doteraz nikdy!

Technológie, Golf

Golf bude vďaka technológii Car2X komunikovať s premávkou a infraštruktúrou. Už v základnej výbave