Lifestyle, Tipy / 30. december 2022 / 6 minút ČÍTANIA

Ako vplýva alkohol na vodiča? Spýtali sme sa dopravného psychológa

V rámci projektu Slováci za VWolantom sme vyspovedali aj dopravného psychológa Jozefa Gallika. Ako vplýva alkohol na človeka a na našu schopnosť šoférovať? A čo robiť, aby bolo opilcov na cestách menej?

Najmä po oslavách Silvestra je veľké riziko, že človek precení svoje schopnosti a považuje sa za triezveho skôr, než sa ním skutočne stane. Inak povedané, že sadne za volant so zvyškovým alkoholom v krvi. Prečo je to stále nebezpečné a celkovo o tom, čo robí alkohol s naším telom, sme sa rozprávali s dopravným psychológom Jozefom Gallikom, ktorý sa zúčastnil na našom experimente, v ktorom dobrovoľníci pod vplyvom alkoholu absolvovali za volantom rôzne šoférske disciplíny s cieľom zistiť, ako sa alkohol u vodičov prejavuje v praxi. Samozrejme, všetko prebiehalo v bezpečnom prostredí. Celú reportáž nájdete tu. Prejdime však na samotný rozhovor, ktorý vznikol v ten istý deň.

Prečo narastá počet opitých ľudí za volantom?

Nemyslím si, že narastá. Štatistika to síce hovorí, ale zároveň máme viac hliadok, ktoré alkohol kontrolujú. Problém s alkoholom tu bol vždy a my teraz akoby objavujeme teplú vodu.

Čo sa vlastne deje, keď si dáme pohárik?

Keď vypijete alkohol, ide cez ústnu dutinu do žalúdka a odtiaľ do telesných tekutín. Aj mozog je obalený v telesnej tekutine a predstavme si ho ako špongiu. Ako prvú napadne alkohol mozgovú kôru (z vonkajšej strany mozgu), ktorá zodpovedá za myslenie a oddeľuje nás takpovediac od zvieratiek. Ako pijeme ďalej, dostáva sa alkohol hlbšie, do limbického systému, ktorý riadi našu pamäť, prežívanie, pocity, emócie. Človek sa začne preceňovať, „to zvládnem, to nie je ďaleko, ja som dobrý šofér.“ Juraj, vy ste boli počas experimentu zasiahnutý najmä v limbickom systéme, Milan už mal zasiahnutý aj mozoček, ktorý reguluje rovnováhu. Človek vtedy začne robiť aj mimovoľné pohyby, chybné úkony. Posledným bodom je mozgový kmeň. Po jeho zásahu alkoholom už dochádza k celkovému útlmu. Nastáva ospalosť, pri vyšších dávkach aj strata vedomia či zvracanie.

Myslíte si, že by u nás mohla platiť tolerancia 0,5 promile ako v zahraničí?

Nie. Vzhľadom na mentalitu slovenských vodičov je ťažké odhadnúť, čo je to pol promile. Nemáme sebareflexiu, neustále by sme pokúšali hranice, vymýšľali by sme.

Prečo vodiči pijú za volantom?

Výhovoriek je veľa. Ale akonáhle stratíme zábrany, už sa preceňujeme. A ľudia, ktorí by aj išli taxíkom, ale nevedia zrazu do taxislužby dovolať, si pod vplyvom alkoholu povedia „Kašlem na to, nejako to zvládnem.“ To je v meste. V dedinách však alternatívna doprava nie je často vôbec dostupná. Ľudia si nerobia plán, nepremýšľajú dopredu, čo spravia s autom ak na ňom idú do krčmy a potom keď potrebujú, skrátka sadnú za volant. Často je však príčinou samotná spoločnosť, ktorá šoféra dotlačí do toho, aby si vypil tiež, aj keď pôvodne nemal také plány.

Ako prebieha sedenie u dopravného psychológa, čo sa tam hriešnici dozvedia?

Na začiatku je vyšetrenie u psychiatra, ktorý zistí, či je daný človek závislý na alkohole alebo nie. Ak sa ukáže, že vinník nie je závislý, ide k dopravnému psychológovi na 4 skupinové sedenia + 1 individuálne. Tam sa postupne prejde technickými a legislatívnymi záležitosťami, ľudia si navzájom porozprávajú svoje príbehy, naučia sa o vplyve alkoholu na človeka, pozrú si následky reálnych nehôd a búrajú sa mýty. Cieľom nie je to, aby boli abstinenti, ale aby pili rozumne a bezpečne. Všetko sa končí certifikátom, ktorý musí človek predložiť než mu vrátia vodičský preukaz. Stretneme sa, zoznámime, povieme si, prečo sme tu. Riešia sa legislatívne a technické záležitosti. Treba pracovať s odporom. Sedenie trvá 3 hodiny. Na začiatku sa určia pravidlá, ktoré sa dodržiavajú. Druhé stretnutie je zlomové, kde každý hovorí celý svoj príbeh. Niekto je odvážny a hovorí veľa, niekto menej, potom sa ľudia identifikujú a rozrozprávajú sa. Tretie je o tom, ako vplýva alkohol na človeka, vodiča, pozerajú sa ukážky na reálnych nehodách, pracuje sa s číslami. Búrajú sa mýty typu tučný rýchlejšie vytriezvie. Dávam im otvorenú otázku ako čo najrýchlejšie odbúrať alkohol? Robíme brainstorming a na záver dostanú poučenie, ako to v skutočnosti je.Štvrté stretnutie je genéza alkoholového pitia. Ako som začal piť, prečo, s kým, kedy som sa najviac opil, kedy najmenej a záver je: čo by som chcel do budúcna. Cieľom nie je, aby boli abstinenti, ale aby rozumne a bezpečne pili. Na individuálnom stretnutí si už len medzi štyrmi očami rozprávajú o zážitkoch, ako to rieši rodina, ako sa cítia, atď, končí to certifikátom.

Je možné, že sa človek závislý od alkoholu naučí normálne fungovať aj v stave opitosti, tzn. že nepredstavuje hrozbu pre ostatných?

Nie.

Ako by ste osobne riešili problém s alkoholom za volantom?

Edukáciou. Systematickou, nie nárazovou, keď sa niečo stane. Keď niečo učíme na odbornom poradenstve, už je neskoro. Treba začať od žiakov v škole.

Čo okrem alkoholu ešte odvádza pozornosť ľudí od šoférovania?

Myšlienky. Najviac dopravných nehôd sa stane tesne pred tým, než prídete domov. Myšlienkami ste vtedy už niekde doma a nevenujete sa riadeniu vozidla tak, ako by ste sa mali.

Čo spôsobuje ten fenomén, keď si pri telefonovaní za volantom neuvedomujeme hoc aj desiatky kilometrov, ktoré sme popri tom prešli?

Je to pozornosť a reakčný čas, ale aj zameranosť – či sa venujeme plne vedeniu motorového vozidla alebo nie. To sú základné faktory. Ďalším faktorom je rýchlosť. Čím rýchlejšie ideme, tým menej dokážeme vstrebať okolité aspekty okolo nás, keď vedieme motorové vozidlo a nemôžeme mu venovať maximum našej pozornosti.

Súvisiace články

Tipy

Rozhovor s plk. Tomášom Vrábelom o nerestiach slovenských vodičov

Video, Tipy, Eventy, Golf

Prečítajte si reportáž ako sme testovali alkohol za volantom. Nikdy to neskúšajte! +VIDEO

Tipy, Golf, Touareg, ID, Verzie R

10 tipov na bezpečnú jazdu v zime

Súvisiace články

Tipy

Rozhovor s plk. Tomášom Vrábelom o nerestiach slovenských vodičov

Video, Tipy, Eventy, Golf

Prečítajte si reportáž ako sme testovali alkohol za volantom. Nikdy to neskúšajte! +VIDEO

Tipy, Golf, Touareg, ID, Verzie R

10 tipov na bezpečnú jazdu v zime