Je najvyšší čas prezuť váš Volkswagen na zimné pneumatiky. Otázka znie, či ostať pri rovnakom rozmere aký používate v lete alebo prejsť na menšie a užšie?

Zima je špecifická nielen romantickou atmosférou na horách, keď sa konáre ihličnanov prehýbajú pod  ťarchou bielej periny a keď to pod čižmami praská, ale aj tým, že motoristom vytvára absolútne protirečivé podmienky.

Niekedy je teplota vysoko nad bodom mrazu, inokedy hlboko pod ním, raz je sucho a slnečno, inokedy sychravo a vlhko, na ceste je sneh (tu je dokonca rozdiel, či je ten sneh čerstvý, hlboký alebo ujazdený), ľad, čľapkanica…Každému triezvo uvažujúcemu človeku z toho musí byť jasné, že nemôžu existovať univerzálne zimné pneumatiky, ktoré by sa hodili do všetkých týchto podmienok. Poďme si to však rozmeniť na drobné.

Priemer

Najprv sa pozrime na priemer pneumatiky, táto otázka je totiž jednoduchšia: Prejsť na menší priemer sa oplatí – bez ohľadu od podmienok, v ktorých prevažne jazdíte. Pri menšom priemere totiž môžete siahnuť po pneumatikách s vyššou bočnicou a tá lepšie tlmí nerovnosti, plus ponúka trochu lepšiu priľnavosť na klzkom povrchu. Získate tak na komforte, ale zároveň si ušetríte podvozok (čapy, tlmiče, ramená) od silných rázov. Nielen od obvyklých výtlkov, ktoré sú na ceste aj v lete, ale aj od jám v ujazdenom snehu, či na zľadovatenej ceste, resp. od roliet, ktoré často ostávajú na ujazdenom snehu po snežnom pluhu. Menšie kolesá vám zároveň umožnia používať snehové reťaze. Vzhľadom na malú medzeru medzi blatníkom a pneumatikou, sa to pri veľkých kolesách často vylučuje.

Pozor však, použitie pneumatiky s menším nominálnym, resp. osadzovacím priemerom (napríklad R17 namiesto R18) a s vyššou bočnicou ešte nemusí zákonite znamenať, že získate dostatok priestoru pod blatníkom. Vonkajší priemer pneumatiky totiž môže byť v súčte menšieho nominálneho priemeru (= priemer disku) a vyššej bočnice len o málo menší alebo dokonca totožný ako mala pôvodná pneumatika. Overte si, aký priemer pneumatík je pre montáž snehových reťazí na vaše auto kritický.

Dodajme, že výšku bočnice definuje tzv. profilové číslo (druhé číslo v označení rozmeru pneumatiky), ktoré vyjadruje pomer výšky bočnice ku šírke pneumatiky (prvé číslo v označení veľkosti pneumatiky). Pneumatika 225/50 R17 má vyššiu bočnicu ako pneumatika 225/40 R18. Číslo 50 ani 40 však nevyjadruje výšku bočnice v milimetroch, pri spomínaných pneumatikách je výška bočnice 112,5, resp. 90 mm.

Šírka

Pri šírke pneumatiky je situácia už oveľa komplikovanejšia a rovno poviem, že v podstate neexistuje univerzálna odpoveď.

Suchá cesta

Na suché cesty si ešte môžeme povedať, že širšie pneumatiky budú fungovať lepšie ako užšie. Majú totiž väčšiu styčnú plochu s vozovkou, vedia teda preniesť na cestu viac sily, a to v každom smere. V priečnom pri zabáčaní, v pozdĺžnom pri akcelerácii a čo je dôležité, aj pri brzdení. Skrátka, keď jazdíte prevažne na suchej vozovke, oplatí ostať pri pôvodnej šírke pneumatík.

Mokrá cesta

Už za mokra sa však situácia začína zamotávať. Kým je cesta iba mokrá, tak platí, že čím širšie tým lepšie. Opäť z rovnakého dôvodu – širšia pneumatika znamená väčšiu styčnú plochu a teda aj schopnosť preniesť väčšie sily. Pri väčšom množstve vody však do hry vstupuje tzv. akvaplaning. To je jav, pri ktorom už pneumatiky nestíhajú spod sebavytláčať vodu, stratia kontakt s vozovkou, auto začne doslova plávať na ceste a stratí akúkoľvek ovládateľnosť. Čím širšie pneumatiky, tým sú náchylnejšie na akvaplaning. Rovnako platí: čím menšia hĺbka dezénu, tým väčšia náchylnosť k akvaplaningu. Pravda, nie je nič jednoduchšie, než sa vyhnúť akvaplaningu – keď vidíte na ceste veľa vody, jednoducho spomaľte.

Ujazdený sneh

Ešte komplikovanejšia je situácia na snehu. Na ujazdenom snehu sa dá povedať, že širšie zimné pneumatiky sú principiálne výhodnejšie ako užšie. Teraz však kvôli tomu, že pri širších pneumatikách je v kontakte so snehom viac lamiel, ktoré sa zarezávajú do neho. Keď si celú styčnú plochu pneumatiky premietneme do jednej priamky zistíme, že širšie pneumatiky majú dlhšiu záberovú hranu ako užšie. Rovnaké pravidlo platí aj pre priemer – čím väčší priemer pneumatiky, tým viac záberových hrán je v styku so snehom. Zároveň si však treba uvedomiť, že s rastúcou styčnou plochou, teda s rastúcim priemerom a rastúcou šírkou pneumatiky klesá tlak, ktorým sa pneumatika opiera o sneh. Extrémne veľké a extrémne široké zimné pneumatiky preto môžu byť kontraproduktívne.

Hlboký sneh

Keď na ujazdenom snehu bol tlak sekundárnym determinantom, tak v hlbokom sa z neho stáva primárny. Tu potrebujeme, aby tlak pneumatiky na sneh bol čo najvyšší. Vďaka nemu sa totiž pneumatika dokáže cez hlboký sneh prerezať k pevnejšiemu podkladu, kde sa môžu do záberu oprieť lamely. Preto sú v hlbokom snehu výhodnejšie užšie pneumatiky. Aj tu však do hry vstupuje celková dĺžka záberových lamiel. Príliš úzke pneumatiky neposkytujú dostatočný počet, resp. dostatočnú dĺžku záberových hrán pre efektívny záber.

Zľadovatená cesta

Rovnaké pravidlá ako ujazdenom snehu platia aj na ľade, resp. na zľadovatenej ceste. Širšie pneumatiky sú výhodnejšie, pretože na väčšej styčnej ploche je viacej záberových hrán v kontakte s ľadom, no extrémne široké a rovnako aj extréme veľké pneumatiky strácajú potrebný tlak.

Záver

Z uvedeného vyplýva, že neexistuje jednoznačná odpoveď ako veľké a ako široké pneumatiky sú najlepšie. Každý si musí najprv zodpovedať otázku v akých podmienkach prevažnejazdí, resp. aké parametre uprednostňuje – či jazdné vlastnosti na snehu alebo na suchu. Všetci odborníci (a ich názory potvrdzujú aj testy) sa však zhodujú v jednom: rozdiely medzi užšou a širšou pneumatikou sú menšie, než rozdiely medzi novou a ojazdenou (rozumej zimnou pneumatikou s hĺbkou dezénu pod 3 mm) alebo medzi kvalitnou pneumatikou renomovanej značky a nekvalitnou pneumatikou pochybného pôvodu. Pri výbere pneumatík však nezabúdajte, že ich rozmer musí zodpovedať údajom alternatívnych rozmerov zapísaných vo veľkom technickom preukaze vášho auta. Na záver si neodpustím jednu poznámku: Žiadne celoročné pneumatiky nedokážu poskytnúť v skutočných zimných podmienkach také parametre (v prvom rade myslím na brzdnú dráhu) ako zimné. V Bratislave, resp. na južnom Slovensku, kde je sneh zriedkavo (a rýchlo ho upracú alebo posolia) ešte áno, ale naHornom Považí, Kysuciach, Turci, Orave, Liptove, Horehroní, Zamagurí, Hornom Zemplíne či na Spiši rozhodne nie. Tam ešte Perinbaba vie, čo je jej úloha, tam potrebujete poctivé zimné pneumatiky.