Technológie, ID / 17. jún 2023 / 3 minúty ČÍTANIA
Volkswagen ID.7 je aerodynamický zázrak. Vďaka týmto riešeniam prejde až 700 km na jedno nabitie!
K dlhému dojazdu modelu ID.7 prispieva okrem novej generácie pohonu aj prepracovaná aerodynamika. Aerodynamicky priaznivý základný tvar, nízky súčiniteľ odporu vzduchu (hodnota Cd) 0,23 a čelná plocha 2,46 m² sú výsledkom úzkej spolupráce oddelení dizajnu a vývoja.
Pri limuzínach ako ID.7 predstavuje tvar karosérie približne 50 % hodnoty Cd. Kolesá a pneumatiky ovplyvňujú približne 30 %, podvozok 10 % a funkčné otvory, cez ktoré prúdi vzduch napríklad k chladičom v prednej časti vozidla, tiež 10 %. Skutočnosť, že nový ID.7 je doteraz najaerodynamickejším modelom ID. je viditeľná už pri pohľade na siluetu vozidla, ktorá je dlhá takmer päť metrov. Dizajnér Volkswagenu Daniel Scharfschwerdt: „Pri navrhovaní ID.7 sa kládol väčší dôraz na aerodynamiku ako pri prakticky akomkoľvek inom modeli. Svedčí o tom nízka predná časť, plynulý prechod do kapoty a rýchle čelné sklo. Tvar strechy pripomínajúci kupé a zužujúca sa zadná časť sú tiež navrhnuté pre ideálne aerodynamické vlastnosti."
Prvé náčrty. Už v počiatočných fázach vývoja sa intenzívne pracovalo na dizajne exteriéru, ako aj na podvozku, kolesách a ďalších drobných detailoch vplývajúcich na aerodynamiku. Predpokladom optimálnych výsledkov je úzka spolupráca medzi vývojármi a dizajnérmi. Stephan Lansmann, projektový inžinier zodpovedný za aerodynamiku ID.7: „O ideálne riešenia sa snažíme v rámci iteračného procesu, ktorý zahŕňa pravidelné konzultácie medzi oddeleniami vývoja a dizajnu. Je tu veľa malých krokov, ktoré sa v konečnom dôsledku oplatia. Súčasťou tohto procesu sú početné počítačové simulácie na výpočet prúdenia doplnené testami v aerodynamickom tuneli."
Model ID.7 má takmer úplne uzavretý podvozok. Dopĺňajú ho novo vyvinuté spojlery na predných kolesách. Tie vedú vzduch pozdĺž kolies pod vozidlom s minimálnymi turbulenciami. Vzduchové clony po stranách predného nárazníka usmerňujú vzduch okolo prednej časti vozidla s minimálnymi stratami. Rozšírené bočné prahy zabraňujú prúdeniu vzduchu do oblasti podvozka a chránia zadné pneumatiky pred priamemu vystaveniu prúdenia vzduchu. „Pri elektrických vozidlách prispievajú kolesá k dobrej aerodynamike vo väčšej miere, a preto sme sa zamerali najmä na ne," hovorí Lansmann. „Pri návrhu ráfikov kolies sme sa zamerali predovšetkým na aerodynamiku, ktorú sme museli prispôsobiť aj požiadavkám na chladenie bŕzd," vysvetľuje odborník. „Výsledné disky kolies sú uzavretejšie, a preto majú mimoriadne dobré aerodynamické vlastnosti." Pri navrhovaní kontúr pneumatík sa použili aj simulácie prúdenia. Vďaka tomu bolo možné už vo fáze konceptu optimalizovať varianty s menej dobrými aerodynamickými vlastnosťami.
V procese komplexného aerodynamického vývoja sa zohľadnili aj ďalšie oblasti. Medzi ne patria napríklad funkčné otvory v prednej časti, cez ktoré prúdi vzduch k chladičom v prednej časti vozidla. V modeli ID.7 je prúdenie vzduchu aktívne riadené roletou chladiča s cieľom znížiť odpor vzduchu. Elektricky ovládaná roleta sa otvára len vtedy, keď je potrebné cielené chladenie pohonných jednotiek a akumulátora. V zadnej časti je aerodynamická účinnosť zabezpečená ideálne tvarovanými zadnými dverami, konštrukciou difúzora a bočných deliacich hrán.
Facebook Mail | |
aerodynamika ID.7 Volkswagen |