Technológie, ID, Elektrické vozidlá / 20. apríl 2023 / 2 minúty ČÍTANIA
Pod lupou: Nový elektromotor z dielne Volkswagenu ponúka vyšší výkon a nižšiu spotrebu. Nájdete ho už v ID.7
Volkswagen berie veci do vlastných rúk a elektromotory si bude vyrábať sám, s vlastným know-how. Nové jednotky sú výkonnejšie a úspornejšie.
Možno vás prekvapíme, keď povieme, že nie všetky elektromotory sú si rovné a aj tu je priestor na zníženie spotreby elektrickej energie pri zachovaní výkonu. Vo vysoko konkurenčnom prostredí je navyše dobré mať vlastné know-how. Aj to sú faktory, prečo sa koncern Volkswagen rozhodol zobrať vývoj elektrického pohonu pod vlastné krídla.
APP550
Nový elektromotor určený pre zadnú nápravu sa volá APP550. Využíva menšie množstvo základných surovín a predsa ponúka vyšší výkon. Maximálne až 210 kW (286 k). Krútiaci moment dosahuje maximálnu hodnotu až 550 Nm v závislosti od finálneho sprevodovania daného auta.
Vyšší výkon znamená lepšiu dynamiku v nízkych aj vysokých rýchlostiach. Nový motor APP550 dosahuje vysoký krútiaci moment aj vďaka vylepšenému statoru s vyšším efektívnym počtom vinutí a väčšieho prierezu drôtov. Rotor je zas vybavený výkonnejšími permanentnými magnetmi, ktoré znesú vyššiu záťaž. Zosilnený je celý pohon, aby si s týmto výrazným nárastom krútiaceho momentu poradil.
Invertor (menič) je tiež vylepšený. Na dosiahnutie maximálneho výkonu je totiž jedným z hlavných faktorov prúd. Preto bol invertor vyvinutý tak, aby bol schopný dodávať vysoké prúdy vo fázach pre vyšší výkon a efektivitu. Funguje ako kontrolný „mozog“ pohonnej jednotke, ktorého funkčný softvér zaručuje efektívne systémové procesy. To sa týka napríklad taktu (frekvencie) a modulačných metód napríklad na vytváranie striedavého prúdu pre elektrický motor. Ten dokáže vďaka tomu fungovať efektívnejšie, v závislosti od zaťaženia.
Za účelom zvýšenia efektivity elektrického pohonu optimalizoval Volkswagen niekoľko jeho komponentov vrátane systému tepelného manažmentu. Nový pohon má úsporný chladiaci systém, ktorý funguje bez elektricky poháňanej olejovej pumpy. Tento systém dokáže nezávisle chladiť sám seba cez prevodové kolieska v prevodovka a špeciálne tvarované komponenty pre dodávku a distribúciu oleja. Zohriaty olej sa chladí chladiacim okruhom vozidla, ktorý udržiava pohon v prevádzkovej teplote. Vonkajšia strana statora je vybavená vodným chladením.
Facebook Mail | |
Volkswagen elektromotor VW AP550 invertor technika |