Route Napoleon. To je prezývka jednej z najkrajších šoférskych ciest, ktorá sa tiahne Francúzskom z alpského mesta Grenoble až do Nice. A práve tam sme si vyskúšali nový Volkswagen T-Roc R. Organizátori dobre vedeli, prečo nás s 300-koňovým T-Rocom zaviedli práve na takúto cestu.

Znie to ako jednoduchý recept. Vezmeme podvozok a pohonný reťazec z Golfu R a dáme ich do modelu T-Roc. Lenže Volkswagen T-Roc má vyššie ťažisko a iné rozmery. Funkcia kopírovať – prilepiť sa tu nedá použiť, najmä ak jedným z cieľov je zachovať maximálnu možnú mieru komfortu pri bežnej jazde a zároveň perfektnú ovládateľnosť, keď chcete prevetrať všetky kone pod kapotou.

Lepší, než káva

Na veľmi skoré vstávanie a málo spánku sme zabudli hneď, ako nám na letiskovom parkovisku ukázali náš testovací T-Roc R. Jeho nenápadná sivá farba vyzerala v kombinácii s čiernymi doplnkami na karosérii a antracitovými 19-palcovými diskami Pretoria zlovestne a nám sa rozbúchali srdcia. Dizajn T-Rocu R je od klasickej verzie odlišný iba v pár detailoch. Predný nárazník prišiel o typické viacuholníkové LED svetlá. Museli sa sem totiž dostať podstatne väčšie otvory na chladenie oleja, stlačeného vzduchu a vody. Blatníky zostali nedotknuté. Koniec koncov aj v sériovej podobe sú pekne nafúknuté. Teraz, keď ich vypĺňajú väčšie a širšie kolesá, vyzerá T-Roc perfektne. Vzadu je väčší strešný spojler a nárazník je vybavený decentným difúzorom. V našom prípade z neho trčali 4 nádherne spracované koncovky výfuku. Áno, testujeme T-Roc R vybavený titánovým výfukom Akrapovič! Toľko k vzhľadu auta. Poďme sa pozrieť „pod pokrievku“.

Volkswagen T-Roc R

Aby vznikol T-Roc R, základný model musel podstúpiť niekoľko modifikácií. Predná nápravnica je nová a je vyrobená z hliníka. Teraz je pevnejšia a najmä ľahšia. Tlmiče aj pružiny sú kompletne nové, pričom znižujú auto o 20 mm a ich kalibrácia prebiehala na Nürburgringu. T-Roc R sa v agilite mal čo najviac priblížiť Golfu R. Špičkový motor 2.0 TSI naladený na výkon 221 kW (300 k) dosahuje maximálny krútiaci moment až 400 Nm, čo si vyžiadalo patričnú modifikáciu brzdovej sústavy. T-Roc R má teda príplatkový brzdový systém z Golfu R s dvojdielnymi kotúčmi, avšak tu je v základe.

 

Pohonný reťazec uzatvára pohon 4Motion a 7-stupňová prevodovka DSG s funkciou Launch Control. S touto výbavou je T-Roc R schopný vystreliť z pokoja na 100 km/h za neuveriteľných 4,8 sekundy, pričom prvotný odpich vás doslova hodí do výrazne tvarovaných športových sedadiel. Akceleráciu sprevádza zaujímavá zvuková kulisa. Najmä ak si priplatíte za titánový výfuk od spoločnosti Akrapovič, ktorý popri úžasnom zvuku šetrí aj cenné kilá na hmotnosti auta.

Zaujal nás agresívnejší softvér prevodovky DSG, ktorá pri radení v najostrejšom jazdnom režime „Race“ pekne kope do chrbta, pričom z výfukov sa vtedy ozve výrazné zapraskanie. Motor má inak naladené reakcie na plyn. Sú lineárnejšie a najmä pri ostrej jazde sa plyn ľahšie a presnejšie dávkuje.

Komfort zostal

Výsledný efekt? Mimoriadne impozantný. Sympaticky svalnatá karoséria T-Rocu si vyslovene pýtala poriadnu porciu výkonu. Teraz ju dostala. S poriadnymi kolesami a níženým podvozkom je efekt dokonalý. A nemyslite si, že T-Roc je rovinkár. Je to mimoriadne dobre vyladené auto. Úprimne sme sa báli, čo spraví taký výkon s karosériou s vyšším ťažiskom. Buď utrpí komfort, alebo schopnosť auta zatáčať. Náš T-Roc R bol vybavený adaptívnym podvozkom DCC.

Prvé kilometre sme absolvovali v meste s početnými spomaľovačmi. Na komfort nebol dôvod sa sťažovať. Bol veľmi podobný základnému T-Rocu. Prekalibrované riadenie s rýchlejším prevodom a tuhším odporom sme si však všimli aj v mestskej premávke. Keď sme sa dostali na legendárnu Route Napoleon a kľukaté cestičky okolo nej, prepli sme T-Roc do režimu Race, vypli stabilizačný systém… A vyskúšali, čo robí 300 koní s malým mestským SUV.

Horúco za volantom

A zostali sme takmer bez dychu.  T-Roc R jazdí brilantne. Pocitovo takmer rovnako ako Golf R, čo je kompliment. Má vynikajúcu prednú nápravu, ktorá má v zákrutách obrovské zásoby priľnavosti. A aj keď to v nájazde preženiete, nikdy sa predné pneumatiky nevzdajú úplne. Cítiť, že sa snažia za každú cenu zahryznúť do asfaltu. Ani v najtvrdšom režime podvozka T-Roc R neodskakuje a nie je ani prehnane tvrdý.  Jeho stabilita je vynikajúca.

Vyššie ťažisko vôbec necítiť, čo je umocnené aj prekvapivo nízkym posedom v športových sedadlách. V tiahlych zákrutách sa dá s jeho postojom k apexu pracovať aj plynom. Uberte a T-Roc R sa začne predvídateľne stáčať smerom do vnútra zákruty. Pridajte a čaká vás raketový výjazd. V najostrejších vracákoch francúzskych rýchlostných skúšok sa nám podarilo roztočiť vnútorné predné koleso, čo sa na Golfe R nestáva. Je to však len moment, počas ktorého vás aj tak vpred tlačia aj zadné kolesá. Systém 4Motion je nastavený tak, aby predvídal stratu priľnavosti a tak zadnú nápravu pripája skôr, než dôjde k preklzu prednej. Je to cítiť a na snehu s ním musí byť obrovská zábava. Brzdy sa nám napriek ostrému tempu nepodarilo unaviť ani dole kopcom. Prevodovka DSG žiaľ nepodrží zaradený rýchlostný stupeň a aj v manuálnom režime preradí vyššie po dosiahnutí obmedzovača. Zvuk Akrapoviča je pri ostrej jazde úžasný. Plný a agresívny pri akcelerácii, šťavnatý a bublavý pri uvoľnení plynu. Nikdy však nie je obťažujúci.

T-Roc R je skvelo vyladený ako celok a je naozaj cítiť, že mu venovali pozornosť ľudia, ktorí vedia, ako má jazdiť auto. Aby sme boli objektívni, máme aj pár výhrad. A v podstate všetky smerujú k interiéru. Na pohľad je pekný, ale je plný ozaj tvrdých plastov, a to nie len v nižších častiach palubnej dosky. Auto síce na plasty nejazdí, ale T-Roc R už nie je taký lacný, aby mohol mať výplne dverí takmer bez mäkkého čalúnenia.

Jeho každodenná použiteľnosť je jeho najväčšia zbraň. A nebavíme sa len o základnom komforte jazdy. T-Roc R môže byť smelo jediné auto v rodine. Má silný motor, podvozok ktorý zvládne byť komfortný aj nekompromisný. Má zvýšený podvozok a pohon 4 × 4, takže sa nemusíte báť ísť s ním na lyžovačku či dokonca do jemného terénu. Áno, T-Roc R má dokonca aj terénne režimy! Strecha si zachovala rovnakú nosnosť. Napriek štyrom výfukom je T-Roc R dokonca schopný aj ťahať príves na ťažnom zariadení! Utiahne až 1 900 kg. Ostatné „každodenné“ vlastnosti si môžete prečítať v teste klasického T-Rocu TU.

Volkswagen T-Roc R nás napriek vysokým očakávaniam dokázal prekvapiť. Je to štýlový, riadne horúci crossover. Chystáme pre vás aj video, takže sledujte tento priestor 😉 !