Na internete to teraz vrie. Jeden „vychovávač“ zablokoval vodiča, ktorý chcel využiť prázdny pripájací pruh, video s jeho konaním sa dostalo na internet a už bol oheň na streche. Skoro každý diskutujúci by jednému z aktérov najradšej zobral vodičák, lenže ktorému vlastne?

Hneď na začiatok článku by sme chceli upozorniť na jednu vec: v žiadnom prípade nepodporujeme žiadnu formu „vychovávania“ ani blokovania vodiča ostatnými vodičmi. Áno, človeka to nahnevá, keď niekto obieha kolónu tak, ako sa nemá, ale takých by mala riešiť polícia, ktorá má prostriedky na to, aby takýchto vodičov zastavila či potrestala. Ktokoľvek iný iba ohrozuje seba, svoje auto, svoju posádku a aj posádku toho druhého vozidla. Dodajme, že nemôžete vedieť, či sa dotyčný neponáhľa z veľmi vážnych dôvodov – možno mu niekto skolaboval na palube, možno mu rodí manželka, alebo sa ponáhľa zachrániť svoje dieťa v núdzi. Raz sa v podobnej situácii môžete ocitnúť vy a určite by vás nepotešilo, ak by vás blokovaním „vyškoľoval“ niekto iný.

Poďme sa však pozrieť na situáciu z videa. Vodič auta s kamerou sa chcel krátko po odbočení z Einsteinovej ulice v Bratislave na most Apollo zaradiť do voľného ľavého pruhu pripájača, čo si majiteľ bielej Octavie vysvetlil ako predbiehanie sa, pretože všetky autá stáli poslušne iba v pravom pruhu, a chcel mu v tom zabrániť, čo sa mu aj podarilo. Spravodlivosti bolo vykonané zadosť – iba, že by nie. Voči jeho konaniu sa ohradila dokonca aj Polícia na čele s jej viceprezidentom Ľubomírom Ábelom. Ten vysvetlil, že využívať dodatočný pruh vôbec nie je hriech – skôr naopak.

My vás nebudeme nudiť paragrafmi. Pokúsime sa vysvetliť situáciu jasne, zrozumiteľne, „po lopate“ a najmä ľudsky.

Dva pruhy v pripájači totiž majú svoj význam. Slúžia ako „zásobník“ áut. Ich úlohou je pozbierať do seba autá z križovatky, alebo z cesty, kde by obmedzovali plynulosť cestnej premávky. Presne takto fungujú aj v konkrétnom prípade z videa, avšak drvivá väčšina vodičov druhý pruh „zo slušnosti“ nevyužíva, aby nepredbiehali kolónu áut v pravom pruhu. Tí, čo prázdny ľavý pruh využijú, vyzerajú, ako keby sa predbiehali a neprajnosť ostatných vodičov pri spätnom zbiehaní pruhov ich núti, aby sa do radu vozidiel „natlačili“. To, že vychovávači porušujú príkaz značky C30, ktorá prikazuje striedavé radenie do pruhu (tzv. zipsovanie) a je tam umiestnená, si asi neuvedomujú. V skutočnosti by sa však mali vodiči striedavo radiť do oboch pruhov. Nikto by tak nikoho nepredbiehal, pretože na konci pripájača by sa autá pekne „zazipsovali“ späť pomedzi seba.

Premávka by tak bola paradoxne plynulejšia. Predstavme si, že každý z pruhov v privádzači má kapacitu 10 áut. Zmestí sa sem teda 20 áut. Keď sa využíva iba jeden pruh, na privádzači je iba 10 áut a zvyšných 10 „trčí“ do cesty, z ktorej sa odbočuje – v tomto prípade je to dvojpruhový privádzač na diaľnicu. Autá čakajúce pred odbočkou na Apollo tak blokujú jeden z dvoch jazdných pruhov, ktoré vedú na diaľnicu a bránia plynulosti cestnej premávky. Pre ilustráciu prikladáme autentickú fotku z rannej špičky.

Podľa rovnakého princípu by mali vodiči využívať aj pripájacie pruhy. Množstvo ľudí sa najmä v pripájacích pruhoch v meste a na obchvatoch snaží čo najskôr dostať do priebežného, ideálne dokonca do najrýchlejšieho pruhu, z ktorého sa paradoxne razom stane najpomalší. Nechávajú pritom pred sebou stovky metrov voľnej cesty, na ktorej by sa vedeli pekne a plynulo zaradiť do premávky. Najepší sú vodiči, ktorí sú schopní na začiatku pripájacieho pruhu brzdiť a vyčkávajú na medzeru, zatiaľ čo za nimi je hotová potopa. Niekedy si treba uvedomiť, koľko áut muselo pribrzdiť len preto, aby sa jeden nedočkavý vodič zaradil do priebežného pruhu.

Využívať voľnú cestu nie je hanba a ak by to robili poctivo všetci vodiči, nevznikali by také dlhé kolóny a premávka by bola oveľa plynulejšia a predvídateľnejšia. Treba ísť, pokiaľ máte kam a ak na konci svojho pruhu narazíte na značku C30,  zapnite príslušnú smerovku a auto v priebežnom pruhu je zo zákona povinné umožniť vám zaradiť sa do premávky. Naopak, ak ste v priebežnom pruhu vy, prvé auto pred „prekážkou“ či obmedzením má prednosť, ak má vyhodené príslušné smerovky.

 

Stačí dodržiavať pár základných pravidiel a uvedomovať si dôsledky svojho konania, a z ciest sa môže razom stať oveľa príjemnejšie miesto :). Len netreba byť sebecký, uvedomiť si, že nie sme na ceste sami a aj keď sa my neponáhľame, pár áut za nami môže byť vodič, ktorému je čas drahý a možno má na to aj vážne dôvody. Preto ak zasvieti zelená, nečakajme a nebojme sa trošku stúpiť na plyn. Nenechávajme si v kolónach medzi sebou zbytočné medzery. Bratislavskými cestami denne prejdú státisíce áut. Len prístavný most denne využije vyše sto tisíc áut. Ak by si len každé desiate auto nechávalo v kolónach odstup 20 metrov, znamená to denne o takmer 200 kilometrov viac kolón iba na jednom moste!

Naučme sa teda využívať voľný priestor, naučme sa zipsovať a zároveň buďme tolerantní. Na cestách sa bude oveľa krajšie (a aj bezpečnejšie) žiť!