Vyše 4000 Volkswagenov, ktoré majú aspoň niečo spoločné s označením GTI (a pár, ktorým sa podarilo prešmyknúť), sa stretlo na jedinečnom zraze GTI Coming Home vo Wolfsburgu. Len tak. Alebo aby si skrátili čakanie na Wörthersee. Alebo aby videli naživo koncept Golf GTI TCR. Nemohli sme pri tom chýbať.

Ešte je to len druhý ročník a už sa tu zišlo 16000 návštevníkov a 4000 áut. To je tak, keď podnet na takúto akciu vzíde z ľudu. Zraz vo Wolfsburgu, rodnom meste Volkswagenu a aj modelov GTI, iniciovali sami majitelia týchto legendárnych hot-hatchov. Na legendárnom zraze pri Wörthersee sa zišla skalná skupinka nadšencov GTI a opýtali sa predstaviteľov Volkswagenu: Prečo nezorganizovať zraz aj v rodnom meste GTI? Nebolo sa treba pýtať dvakrát… A tak vznikol zraz GTI Coming Home.

Na všetky spôsoby

Samozrejme, že fanúšikovia GTI si zaslúžia ultimátne GTI. Na zraze teda nesmel chýbať koncpet Golf GTI TCR. Táto každodenne použiteľná raketa má výkon 290 koní a mierne upravený vzhľad, aby sa srdcia nadšencov rozpumpovali ešte rýchlejšie. Táto ultimátna reprezentácia GTI, ktorá sa dosť pravdepodobne čoskoro dočká aj sériovej podoby, ukazuje, kam kult GTI smeruje. Avšak za vzniknutie samotného kultu stoja najmä ľudia, ktorí za písmenkami G, T a I videli oveľa viac, než len hot-hatch, ktorý si môže hocikto kúpiť v showroome.

Dôkazom boli autá, ktoré sa zrazu zúčastnili. Volkswageny s odznakom GTI, ale aj také, ktoré iba vyznávali GTI filozofiu a teda ponúkali svojim majiteľom zábavu za prijateľné peniaze. Bolo tu všetko. Od sériových kúskov z každej generácie a modelu GTI v stave, v akom vyšli z továrne, až po šialene upravené autá stojace pár milimetrov od zeme a meniace svoju farbu.

Do kultu GTI jednoznačne patria aj autá, ktoré tento odznak na sebe nenosili. Volkswagen Corrado s jeho nesmrteľnými líniami a vysúvateľným zadným spojlerom, VW Scirocco, zbesilý Golf Rally s kompresorom prepĺňaným štvorvalcom… Alebo Golf mk.3 VR6. Nápad narvať pod malú kapotu kompaktného hatchbacku veľký šesťvalec bol šialený aj geniálny zároveň. Toto auto dalo vzniknúť 240-koňovému Golfu R32, prvému Volkswagenu s prevodovkou DSG a jednému z prvých áut s dvojspojkovou prevodovkou na svete. A ten je predchodcom dnešného Golfu R.

 

Tuning

Kým na sériové GTI môžete naraziť kdekoľvek, takéto upravené kúsky len tak nestretnete. Každý je totiž unikátny. Majitelia GTI sú s takmer stopercentnou pravdepodobnosťou motoristickí nadšenci. Niet divu, že veľa z nich chce svojmu autu vdýchnuť dušu a upraviť si ho na svoj obraz. Niekedy to začína nevinne, peknými diskami kolies. Potom zistíte, že tie oveľa lepšie vyniknú na zníženom podvozku. Niekto tu skončí. Iní siahajú po rozšírených nápravách, vzduchovom podvozku a ultimátnom „stance“. Úpravy završujú extravagantné farby karosérie a vlastne všetkého, čo je na auta a občas aj vedľa neho. Výkon motora ovplyvňuje predstavivosť, šikovnosť a v neposlednom rade aj hrúbka peňaženky majiteľa.

Niektorí uprednostňujú funkciu pred formou. Tým nevadí pár škrabancov na laku, či diskutabilná kvalita laminátových dielov karosérie. Podstatná je nízka hmotnosť, perfektné jazdné vlastnosti a adekvátny výkon.

Čo vám však budeme hovoriť, radšej si pozrite naše video a fotogalériu 🙂 Už teraz sa tešíme na ďalší zraz GTI Coming Home!