Testy, Polo, Verzie GTI / 1. október 2018 / 6 minút ČÍTANIA
Exkluzívny test: Volkswagen Polo GTI
Je malé, je vrtké, zároveň praktické a naozaj rýchle. Tak sa dá charakterizovať nové Polo GTI. Vyskúšali sme si ho na ceste, aj na trati. Niektoré dni sú skrátka dobré :).
Technické parametre modelu Polo GTI sú známe už dávno. So stredne veľkým GTI sme sa už stihli zoznámiť aj v zahraničí, na GTI Performance Days. Nič však nenahradí možnosť jazdiť na aute v domácom prostredí, zaparkovať si ho do garáže a pár dní sa k nemu správať ako k vlastnému.
Na prvý pohľad...
Keď sa pozriete na Polo GTI, zbadáte, že to nie je obyčajné Polo. Väčšie kolesá, spod ktorých vykúkajú červené brzdiče, ikonická červená linka tiahnúca sa naprieč prednou maskou, decentný spojler, decentne znížený podvozok...
Mňa si však Polo GTI získalo najmä krásnym interiérom so športovými károvanými sedadlami. Úžasný detail! Digitálny prístrojový štít, opticky prepojený s displejom navigácie, vyzeral na tomto mieste taktiež výborne. Už sa nevieme dočkať, kedy vyrazíme!
Naozaj na každý deň
Hneď prvé prekvapenie nám prichystal podvozok. Už po prvých pár metroch po získaní kľúčov nám bolo jasné, že to nie je žiadna "vytriasačka". Skôr naopak – podvozok bol veľmi príjemne poddajný a krásne tlmil nerovnosti všetkých druhov. Naše Polo GTI malo vo výbave nastaviteľný podvozok Sport Select, ktorý ponúka dve tuhosti tlmičov.
Spolu s ním je vo výbave tuhší predný stabilizátor, robustnejšie tyčky riadenia, a tuhšie vodiace ramená vzadu. Je to teda verzia najviac pripravená na športovú jazdu. O to viac nás potešilo, že každodenné jazdenie po nie práve dokonalých cestách nebolo pre auto ani jeho posádku nijako vyčerpávajúce. Parkovanie je vďaka systému Park Assist v spojení s cúvacou kamerou a malou dĺžkou auta hračka, pričom GTI vás nevtrestá ani na spotrebe. Medzimestské trasy sa na ňom dajú absolvovať aj za 6 litrov, ak idete vyslovene úsporne. Menej opatrná jazda vás stále vyjde do len 7 l/100 km. Kombinovaná spotreba niečo cez 7 l/100 km nie je žiadna utópia, ale už záleží iba na vás, ako často budete potenciál motora využívať. A odolať je niekedy dosť ťažké...
Upsizing!
Ten motor totiž prekypuje energiou. Navyše je v aute tejto triedy veľmi jedinečný. Konkurencia v tejto triede siaha po oveľa menších motoroch. Polo GTI má však pod prednou kapotou plnotučný dvojliter "osolený" turbom. Celé je to naladené na výkon 147 kW (200 koní) a serióznych 320 Nm. Motor sa preberá k životu veľmi charizmatickým zavrčaním. Zo športového výfuku s dvoma koncovkami sa šíri jemne namosúrený, hlboký zvuk. Keď v športovom režime pár krát prešliapnete plyn, vyludíte z neho dokonca aj hlasité pľuvance a bublanie. Tak to má byť! Volkswagen Polo GTI je na pocit veľmi ľahké auto. Je pravda, že váži iba približne 1350 kg, ale za pocit ľahkosti môže aj spomínaný motor. Stačí trochu pridať a Polo GTI vás okamžite krásne zatlačí do sedadla, aj keď máte zaradený vyšší prevodový stupeň. Reálny ťah motora sa dostavuje už pod hranicou 2000 otáčok. Spredu počuť, ako začne syčať turbo a v tom momente sa do predných kolies oprie celá porcia Newtonmetrov. Na prvých troch prevodových stupňoch ide Polo GTI ako zbesilé. Jasné, nie je to najrýchlejšie auto na svete, ale v takom malom balení by človek toľko sily nečakal. Svaly motora sa snaží naplno využiť elektronický diferenciál XDS, ktorý pribrzďovaním presúva výkon na tie kolesá, ktoré majú lepšiu trakciu.
Stabilné a predvídateľné
Prepíname do športového režimu. Prejav motora ešte zhrubne, riadenie stuhne, z výfuku sa začnú ozývať praskanice a prevodovka DSG radí s väčšou razanciou. Poddajnosť tlmičov vystrieda tuhosť, poskytujúca autu oporu pri ostrej jazde. A to sa hodí. Nachádzame sa totiž na obľúbenom horskom priesmyku. Bez otáľania volíme hneď celkom vážne tempo. Polo GTI nám to dovoľuje, pretože v jeho jazdné vlastnosti sme veľmi rýchlo nabrali dôveru. Po pár zákrutách sa to potvrdilo. GTI má všetky znaky hothatchu, akurát sú vodičovi podávané v takých porciách, aby ich zvládol aj keď nevyrastal za volantom motokáry. Polo GTI má teda v repertoári jemnú pretáčavosť pri ubratí plynu v zákrute. Dokáže sa jemne zavlniť na brzdách a napriek systému XDS občas roztočí vnútorné predné koleso pri výjazde z ostrej zákruty. Všetko je to však tak krásne čitateľné, predvídateľné a zrozumiteľné, že to človeka nevystraší. Kto si trúfne, môže vyskúšať športový režim ESP (úplne sa deaktivovať nedá), ktorý umožní väčšie šmyky a preklz kolies. Ani séria zákrut s prehadzovačkami a nerovnosťami však Polo GTI nerozhodí. Aj to je dôvod, prečo si s ním môžete trúfnuť ísť naozaj rýchlo. Jeho podvozok toho zvládne prekvapivo veľa.
Ultimátna skúška
Samozrejme, na ceste sa naplno blázniť nedá. Ešteže máme Slovakia ring! No dobre, veľký okruh by bol pre Polo GTI zbytočný... Jeho malej postave a hravej náture viac sedí slalom. Pri Slovakia Ringu je však Centrum bezpečnej jazdy – parádny polygón, kde prebiehajú rôzne školenia vodičov. My sme si v tomto areáli postavili malú slalomovú dráhu a rozhodli sme sa vyskúšať Polo GTI na maximum. A bola to nesmierna zábava. Polo je hravé, krásne a čitateľne mení smer, je stabilné, vždy pripravené dravo zrýchľovať a jeho zvuk je ozaj perfektný. Vyskúšali sme si Launch Control pre čo najlepší odpich z miesta, brzdenie, vyhýbacie manévre... Nikde sa Polo GTI neprejavilo nejakým negatívnym zvykom. Náklony karosérie sú pekne pod kontrolou a tlmiče nádherne zvládajú prenos hmotnosti. Jediné, čo nám vadilo, bolo, že pri dosiahnutí maximálnych otáčok prevodovka DSG sama preradí a vodiča tým občas prekvapi. Taktiež nám pár krát odmietla podradiť. Je naladená trošku zbytočne konzervatívne. Zvyšok auta je však bombový!
Facebook Mail | |
Polo Volkswagen Polo GTI GTI Volkswagen Polo test VW Polo GTI hothatch Nové Polo Slovakia Ring Polo GTI slalom |