Počúvame to každú chvíľu: elektromobilita je nuda! Nuž, nie tak celkom. Naša štipka korenia prichádza v podobe špeciálu Volkswagen ID. R. Pozor, je riadne štipľavé!

Aj s elektromobilmi dokáže byť zábava. Akurát si to mnoho ľudí neuvedomuje. Elektrifikovaná budúcnosť sa však čoraz presvedčivejšie mení na súčasnosť a preto je na mieste zmeniť dogmy, ktoré šíria najmä konzervatívnejší motoristi.

Jeden rekord padol

Jedným z najlepších zdrojov emócii je šport a súťaženie. Motoristický šport je navyše skvelé výskumné laboratórium pre technológie, ktoré sa neskôr môžu dostať do sériových áut. Aj preto sa špecialisti z Volkswagen Motorsport pustil do projektu ID. R. Cieľom bolo dokázať, že elektromobil môže poraziť autá s konvenčným pohonom. Prvý cieľ? Najnáročnejšie preteky do vrchu Pikes Peak.

 

A podarilo sa. Volkswagen ID. R pokoril svetový rekord a nechal za sebou všetku konkurenciu. Predchádzajúci rekord z rúk Sébastiana Loeba vytrhol Romain Dumas, pričom bol rýchlejší až o zdrvujúcich 16 sekúnd. Prečítajte si zaujímavý report z rekordnej jazdy.

To je len začiatok

Ďalšia rekordná jazda sa odohrala na festivale rýchlosti v Goodwoode. Tam pokoril Romain Dumas rekord pre elektrické vozidlá.

Teraz má Volkswagen ID. R zacielené na Nürburgring. Táto trať je so svojimi necelými 21 kilometrami podobne dlhá ako Pikes Peak, avšak nenachádza sa tak vysoko a má iný profil zákrut. Inžinieri z Volkswagen Motorsport museli teda zmeniť nastavenie aerodynamiky, podvozka a aj kalibráciu auta. Inšpiroval sa pritom svetom Formule 1. Keďže Nürburgring je rýchla trať, Volkswagen ID. R nepotrebuje taký veľký prítlak. Dostal teda kompletne nový, nižší zadný spojler. Navyše k tomu dostal aj systém DRS, ktorý zmenší uhol zadného krídla na rovinkách, kde prítlak nie je potrebný. Tento systém tu má dvojitú úlohu. Na jednej strane umožňuje autu dosiahnuť vyššie rýchlosti, na druhej strane šetrí energiu. Popri novom zadnom krídle sa zmenilo aj predné lízatko a architektúra podlahy auta. Celý tento nový „setup“ sa potom ladil pomocou rôznych simulácii a nakoniec aj v špičkovom aerodynamickom tuneli.

Prvé testy na Severnej slučke Nürburgringu už prebehli. Inžinieri pozbierali cenné dáta, ktoré teraz slúžia na ďalšie ladenie podvozka, tlmičov, geometrie a aerodynamiky. Ladí sa aj elektronika, priebeh rekuperácie a mnoho ďalších vecí. Vďaka výkonu 500 kW (680 k) a pohonu oboch náprav je ID. R dostatočne rýchle, avšak udržať ten výkon počas ostrého kola je ďalšia vec. A keďže batérie sú ťažké, ich kapacita je presne vypočítaná tak, aby so sebou Volkswagen ID. R zbytočne nevláčil kilá navyše. Pripomíname, že to nie sú jednorazové batérie. Aj pri Pikes Peak sa musela batéria vedieť nabiť na plnú kapacitu za 20 minút. A presne toto sú veci, ktoré sa náramne zídu pri sériových elektromobiloch.

Čo hovorí na prvý „pozemný“ test pilot Romain Dumas? „Bol to skvelý zážitok, jazdiť s ID. R na mojej obľúbenej trati. Rýchlosti v zákrutách, ktoré s ID. R dosahujeme, sú oveľa vyššie, než na aké som zvyknutý pri autách typu GT. Ale v kokpite sa cítim dobre a to je dôležité. Severná slučka Nürburgringu má väčšie a početnejšie nerovnosti než trate, na ktorých sme doteraz testovali. Teraz sa sústredíme na ladenie tlmičov a svetlej výšky, aby sadli unikátnej konfigurácii tejto trate.

Zostaňte naladení, príbeh pretekára Volkswagen ID. R sledujeme ďalej. Prvý pokus o rekord prebehne už v lete 2019.