Lifestyle, Tipy / 6. december 2016 / 5 minút ČÍTANIA

Je váš Volkswagen pripravený na zimu?

Prichádza obdobie, keď je vzduch studený, cesty vlhké, miestami zasnežené, či posolené. Ako sa najlepšie pripraviť na zimnú prevádzku motorového vozidla?

Dnes sú už všetky automobily schopné zvládnuť zimné obdobie bez väčších problémov, avšak opatrnosti nikdy nie je dosť. Pred zimou je dobré navštíviť váš servis, ktorý by mal vykonať zimnú prehliadku auta, pričom dokáže vykonať údržbu, s ktorou si sami často neporadíte. Ak máte auto staršie, než 4 roky, venujte jeho príprave na zimu väčšiu pozornosť. Vtedy sa už totiž môže začať prejavovať slabý akumulátor a podobne.

V prvom rade treba mať na pamäti, že autá s dieselovým motorom potrebujú tankovať špeciálnu nemrznúcu naftu, ktorá je v zimnom období k dispozícii na väčšine čerpacích staníc. V servise by vám mali skontrolovať aj žeraviace sviečky, ktoré musia byť pre hladké naštartovanie v dobrom stave. Štartér by nemal vydávať žiadne nezvyčajné zvuky. Uistite sa tiež, či má akumulátor dostatočnú kapacitu. Jeho životnosť  býva spravidla 4-5 rokov, potom sa už v extrémnych podmienkach môže správať nevypočítateľne a aj keď ste s ním v lete nemali žiadne problémy, v zime môže auto odmietať naštartovať. V servise vám vedia skontrolovať jeho stav.

volkswagen-servis

Chladiaca kvapalina by mala mať v našich podmienkach bod tuhnutia -27°C. Náplň v ostrekovačoch treba vymeniť za zimnú zmes, pretože pri vlhkých nasolených cestách nie je nič horšie, ako nefunkčné ostrekovače. Inak sa vám môže stať, že slaná a špinavá voda zaschne/primrzne na vašom čelnom skle a vy zostanete úplne bez výhľadu pred seba! Skontrolovať treba aj stierače, pretože tie sú v zime vystavené vysokej záťaži. Čelné sklo nesmie byť nijako poškodené, pretože by sa kvôli vysokej tepelnej záťaži mohlo stať, že praskne. Klimatizácia je tiež prvkom, ktorému treba venovať pozornosť. Mnoho ľudí robí tú chybu, že keď majú vytečenú náplň klimatizácie, nechajú si opravu až na leto, lebo v zime klímu nepoužívajú. Náplň však má antikorózne účinky a bez nej sa môže klimatizačný systém poškodiť. Klimatizácia má navyše aj funkciu odrosovania – pri zapnutej klíme sa sklo odrosí desať krát rýchlejšie, než bez nej. Pre rýchle odrosenie zadného skla a spätných zrkadiel (ak má auto vyhrievané zrkadlá) je dobré zistiť funkčnosť  ich vyhrievania.  Toto všetko vám zaručí dobrú viditeľnosť, ktorá je v zimných mesiacoch nevyhnutnosťou.

Pred sezónou je dobré pozrieť sa aj pod auto, skontrolovať manžety, čapy a tlmiče. Prípadnú koróziu podvozka treba odstrániť ešte v zárodkoch a prestriekať špeciálnou farbou na podvozky. Pri rozsiahlejšej korózii je to už práca pre servisných technikov. Tlmiče je vhodné nechať otestovať aj na špeciálnej stolici. Vďaka tomu je možné zistiť ich reálny stav. V zime sú na tlmiče kladené vyššie nároky, pretože cesty bývajú rozbité a tlmič má na starosti zabezpečiť čo najlepší kontakt kolesa s vozovkou pre optimálne jazdné vlastnosti. Pri studenom štarte auta, keď dlhšie stálo, sa snažte vyhnúť jamám a prudkým nerovnostiam. Zmes v tlmičoch môže byť ešte tuhá a silný ráz môže tlmič roztrhnúť.

volkswagen-winter-001

To isté platí aj o zohrievaní motora. Za studena má jeho olej priveľkú viskozitu – je príliš hustý a nemusí sa dostať všade tam, kde by sa mal. Preto je dobré vyvarovať sa vysokej záťaži a najmä vysokým otáčkam aspoň kým sa naplno nezohreje chladiaca kvapalina. Tí, čo máte v aute teplomer oleja, ste si možno všimli, že aj keď má chladiaca kvapalina 90 stupňov, teda plnú prevádzkovú teplotu, olej môže mať stále iba 50 stupňov. Jeho ideálna prevádzková teplota je pritom približne 80 – 110 stupňov Celzia. Najháklivejšie sú turbodúchadlá, ktorých otáčky dosahujú závratné hodnoty a preto sú na mazanie extrémne náročné, pričom sa mažú tým istým olejom, ako motor. Ideálne je nevytáčať naplno motor aspoň počas prvých 5 – 10 minút jazdy. Taktiež nezabudnite, že zohriať sa musí aj prevodovka, takže s ňou narábajte zo začiatku jemnejšie. Po štarte v úplnom mraze je najlepšie nechať auto aspoň pár sekúnd bežať na voľnobeh, nech sa motor premaže, a potom pomaly vyraziť. Dlhodobé zohrievanie na voľnobeh nie je efektívne.

Na záver je dobré auto dôkladne umyť a navoskovať. Odporúčame ručné umývanie. Lak je totiž porézny, čiže ručné voskovanie, ktorým vosk vmasírujete do karosérie a upcháte tak póry v jej laku, je účinnejšie, než voskovací program v automatickej umyvárni. Pre zamedzenie vzniku korózie je dôležité karosériu navoskovať minimálne pred zimou, ideálne by sa však auto malo voskovať raz za štvrť roka.

O význame a potrebe zimných pneumatík hádam ani písať nemusíme. Alebo o nich napíšeme krátky článok niekedy nabudúce ;)

Tak šup-šup, doteraz bolo celkom pekne, ale ozajstná, riadne "osolená" zima sa nezadržateľne blíži! :)

Súvisiace články

Tipy

4 veci, ktoré by ste v zime mali mať v aute (časť 1)

Tipy

Škola jazdy s VW: ako jazdiť v zime

Tipy

Sú v zime lepšie menšie a užšie kolesá?

Súvisiace články

Tipy

4 veci, ktoré by ste v zime mali mať v aute (časť 1)

Tipy

Škola jazdy s VW: ako jazdiť v zime

Tipy

Sú v zime lepšie menšie a užšie kolesá?