Tipy / 29. júl 2019 / 7 minút ČÍTANIA

Škola jazdy s VW: Ako jazdiť v daždi

Keď je mokro, viac sa šmýka a treba si dať pozor. Lenže ako? To sa dozviete v nasledujúcom článku.

Isto to poznáte – keď naprší, väčšinou si na cestu do práce môžete rovno vyhradiť viac času a svoje nervy pripraviť na zápchy často vyplývajúce z dopravných nehôd. Netreba polemizovať o tom, kedy prší viac a kedy menej. Dážď skrátka k šoférovaniu patrí a vy musíte vedieť ako sa s ním vysporiadať. My vám v tom pomôžeme. Podobne ako keď sme písali o jazde na snehu, aj teraz máme pre vás niekoľko rád a možno aj zaujímavých informácií.

Príprava

Ešte než vôbec sadneme za volant, môžeme si cestu v daždi zjednodušiť. Ani najlepší šofér v daždi nebude mať dobrý pocit, ak nebude mať auto s vyhovujúcim technickým stavom.

Úplne najdôležitejšie je vidieť. To znamená, že ak vaše stierače nechávajú na okne šmuhy alebo pásy, sú staré, skáču a vydávajú pazvuky, vymeňte ich. Kvalitné stierače oceníte najmä v noci, keď sa svetlá oproti idúcich áut nerozpíjajú na vodnej vrstve vám rovno pred zrakom a neznemožňujú vám spoľahlivý výhľad na cestu. Môžete si priplatiť za drahé stierače, ale tie starnú v podstate rovnako ako tie lacnejšie. Tu platí, že nové sú vždy lepšie, ako staré. Nestoja veľa a ich výmena zaberie pár minút, takže tu sa šetriť neoplatí. A keď už vidíte, musíte aj vy byť videný. V každom daždi si zapnite svetlá a cez deň na diaľnici pokojne aj zadné hmlovky, ak sa za vami vytvára nepriehľadný vodný sprej. Nezabudnite si ich však potom aj vypnúť. Nezabúdajte, že denné svietenie nestačí!!! Vtedy vám totiž nesvietia zadné svetlá, ktoré sú cez deň v daždi pomaly dôležitejšie, než predné. Modernejšie Volkswageny vybavené dažďovým senzorom našťastie v daždi svetlá automaticky aktivujú.

  

Potenciál vášho auta na vode určujú pneumatiky. Ultralacné čínske pneumatiky väčšinou na suchu fungujú ako-tak, ale na vode je ich výkon katastrofálny. Česť výnimkám. Preto dbajte, aby boli na váš Volkswagen obuté pneumatiky takej značky, o akej ste aspoň počuli. Informácie o schopnostiach konkrétnej pneumatiky v daždi nájdete na ich štítku. Ale aj tie musia mať dezén, aby ste sa vyhli najobávanejšiemu fenoménu, ktorý sa nazýva aquaplaning.

Zdroj: Nokian Tyres

V skratke: aj zlé pneumatiky s dobrým dezénom vám umožnia aspoň v rámci ich obmedzenej priľnavosti ako-tak ovládať vaše auto. Dezén pneumatiky slúži pre vodu ako úniková cesta a tým umožňuje pneumatike dostať sa do kontaktu s vozovkou. So zvyšujúcou sa rýchlosťou má pneumatika menej času vytlačiť spod seba všetku vodu, ak sú už drážky plné. V istom momente tak nastáva aquaplaning. To znamená, že pneumatika sa cez vodu vôbec nedostane do kontaktu s vozovkou a v podstate na nej pláva rovnako, ako človek na vodných lyžiach. Vtedy nie je pneumatika schopná preniesť žiadne sily.

Z tohto logicky vyplýva, že čím máte plytší dezén na pneumatikách, tým skôr môže nastať aquaplaning. Podľa testov z roku 2018 si najlepšie nové pneumatiky môžu s 9 mm stĺpcom vody poradiť až do rýchlosti 88,5 km/h. Pneumatiky s dezénom zjazdeným na 2,5 mm začnú plávať už pri rýchlosti 75,4 km/h.

Technika jazdy

Voda je lubrikant. Mokrý asfalt sa viac šmýka a treba na to myslieť. Ako veľmi sa šmýka, to už záleží od vašich pneumatík, ale aj od samotného asfaltu. Niektoré (zo skúseností najmä tie bledšie) asfalty sú mimoriadne šmykľavé, niektoré poskytujú dosť slušnú porciu priľnavosti.

Snažte sa v prvom rade jazdiť opatrne. Je lepšie ísť pomalšie, než raz prešvihnúť rýchlosť v zákrute a potom to ľutovať. Ak na to máte priestor, môžete si obraz o priľnavosti asfaltu spraviť na otvorenom a prehľadnom úseku cesty, kde si vyskúšate krízové brzdenie (t.j. maximálny tlak na brzdový pedál). To vám dá dobrú predstavu o tom, aké sú podmienky. Asi vám nemusíme pripomínať, že by najmä za vami nemalo byť počas tohto manévra žiadne auto.

Na vode sa pneumatiky šmýkajú potichu a nevydávajú varovné signály. To znamená, že sa na hranice ich možností môžete dostať veľmi ľahko a pneumatiky vám o tom nedajú včas vedieť pískaním. Na vode je okno medzi priľnavosťou a šmykom relatívne tenké a treba preto dobre načúvať, či nezačujete podozrivé hlboké dunenie naznačujúce nedotáčavosť, alebo či necítite jemnú zmenu v odpore volantu alebo vibrácie. Keď sa už šmýkate, vyvarujte sa prudkým pohybom volantu alebo prudkému brzdeniu. Ak ste rýchlosť prešvihli len mierne, jednoducho uberte plyn, volant nechajte natočený do zákruty a počkajte, kým sa predné pneumatiky chytia. Auto pri ubratí plynu spomalí, jeho hmotnosť sa prenesie na predné pneumatiky a tie tak získajú vyššiu priľnavosť. Najdôležitejšie je nepreháňať to s točením volantom.

A čo aquaplaning? Tu je najlepšie sa s ním nikdy nestretnúť. Keď k nemu totiž dôjde, nemôžete robiť vôbec nič, pretože nad autom v tom momente nemáte nijakú kontrolu. Aquaplaning väčšinou nastane keď idete prirýchlo po diaľnici so stojacou vodou alebo keď vletíte do veľkej mláky. Ak sa to stane, nebrzdite, nezrýchľujte a vyrovnajte volant. Musíte sa modliť a čakať, kým auto odpor vody spomalí a pneumatiky dosadnú na cestu. Práve ten posledný moment je kritický. Ak by ste mali natočený volant keď sa vám chytia predné kolesá, okamžite vás pošlú do šmyku.

Ako sa aquaplaningu vyhnúť? V princípe stačí spomaliť keď cítite a počujete, že kolesá bojujú s vodou na ceste. Určite sa vyhýbajte viditeľným kalužiam a naučte sa predvídať, kde by mohlo byť viac vody na ceste. V klopených zákrutách sa môže cez cestu spraviť malý potok, ktorý je extrémne nebezpečný. Ak sú na ceste koľaje, tie v sebe tiež držia vodu. Vyhýbajte sa im. A ak náhodou musíte predbiehať, myslite na to, že budete koľaje plné vody križovať.

Drobnosti na záver

Rátajte aj s prípadmi, keď vám okoloidúce auto rozstrekne vodu na vaše sklo. Je to celkom "šupa", skúste sa nezľaknúť a netrhnúť volantom. Ak vidíte, čo sa blíži, nesnažte sa vode vyhnúť, aby ste si nevyvolali šmyk.

V prípade krupobitia sa skúste s autom schovať, avšak určite nezastavujte na diaľnici! Prípadné jamky na karosérii sa dajú vyrovnať ale ak to do vás napáli kamión, bude vás to mrzieť viac.

Jazda v daždi a najmä potme je veľmi vyčerpávajúca. Nehanbite sa dať si pauzu. To isté platí, ak sú podmienky neznesiteľné. Oddýchnite si na nejakom bezpečnom mieste a možno aj prečkáte to najhoršie.

A nakoniec, ak náhodou narazíte na zaplavenú cestu, radšej sa cez ňu nepokúšajte prejsť. Neviete odhadnúť, aká je voda hlboká a či na dne nie sú nánosy blata, v ktorých by ste mohli uviaznuť. Možná škoda na aute za ten risk jednoducho nestojí.

Rain 106
Rain 105
Rain 104
Rain 103
Rain 102
Rain 101
Rain 002
Rain 001
Rain 107

Súvisiace články

Tipy

4 veci, ktoré by ste v zime mali mať v aute (časť 2)

Tipy

4 veci, ktoré by ste v zime mali mať v aute (časť 1)

Tipy

Škola jazdy s VW: ako jazdiť v zime

Súvisiace články

Tipy

4 veci, ktoré by ste v zime mali mať v aute (časť 2)

Tipy

4 veci, ktoré by ste v zime mali mať v aute (časť 1)

Tipy

Škola jazdy s VW: ako jazdiť v zime