Lifestyle, Golf, Verzie GTI / 8. apríl 2020 / 12 minút ČÍTANIA

Spoznajte životnú púť legendy menom Volkswagen Golf GTI

S príchodom ôsmej generácie hatchbacku Volkswagen Golf GTI nepadne na škodu malé historické okienko. Kde sa vzal tento legendárny “hot hatch” a kde má svoje korene? Čím si získal srdcia motoristov z celého sveta a ako dokáže byť obľúbený už celých 44 rokov?

Volkswagen Golf GTI sa predstavil ako športová verzia jedného z najdôležitejších áut sveta už v jeho prvej generácii. Dokonalá náhrada za Volkswagen Beetle, ktorou Volkswagen Golf bezpochyby bol, prišla na svetlo sveta v roku 1974. O dva roky neskôr prišla na trh verzia GTI, ktorá okorenila už beztak úspešné auto, z ktorého sa od začiatku jeho trhovej premiéry predá na svete jeden kus každých približne 41 sekúnd.

Zrod GTI alebo “čo dom dal”

Mnoho legendárnych áut má skromný pôvod a nie je tomu inak ani v prípade prvej generácie “hot hatchu” Golf GTI. Pri vývoji sa inžinieri rozhliadali po ponuke dielov značiek z rodiny Volkswagen. Ako najžiarivejší príklad tohto improvizovaného prístupu je fakt, že 1,6-litrový motor so vstrekovačmi paliva využíva diely z 1,6-litrového štvorvalca z modelov Audi. Štvorvalcový atmosférický motor produkoval výkon 80 kW/110 koní a maximálny krútiaci moment 140 Nm.

No a pokiaľ vám to pripadá byť málo, pripravte sa na malý návrat do čias, kedy autá nepotrebovali 300-koní, aby ste sa s nimi dokázali pobaviť. Prvá generácia Volkswagen Golf GTI vážila len 810 kilogramov, čo jej aj napriek skromnému výkonu dovolilo zrýchliť z nuly na 100 m/h v priebehu 9 sekúnd, no dosiahnuť maximálnu rýchlosť 176 km/h.

Prakticky všetky dizajnové odkazy prvej generácie prežili až do dnešných dní a môžeme ich vidieť aj na najnovšej, ôsmej iterácii Golfu GTI. Najvýraznejším exteriérovým odkazom je rozhodne červený lem prednej masky. Pri pohľade do interiéru môžete spoznať GTI podľa tartanových poťahov sedadiel a samozrejme, hlavici radiacej páky v tvare golfovej loptičky. Takto to všetko začalo.

Ťažká úloha nasledovníka

Druhá generácia Golfu GTI je do dnešných dní považovaná za veľmi podarenú. So svojím predchodcom však toho veľa po technickej stránke nezdieľal. “Dvojka” dostala nový podvozok a motor narástol z 1,6-litra na 1,8-litra. Keby len jeden motor, no Golfu narástli rovno dva.

V roku 1984 bola predstavená druhá generácia s 8-ventilovým 1,8-litrovým štvorvalcom, ktorý produkoval výkon 82,4 kW/112 koní a krútiaci moment 154 Nm. V roku 1986 však prikvitla do ponuky novinka, ktorá niesla názov Golf GTI 16V. Táto séria znakov je do dnešných dní vysoko rešpektovaná a označuje jeden z najlepších ostrých hatchbackov histórie. Motor so 16-ventilovým rozvodom ponúkal výkon až 139 koní pri “stratosferických” 6100 otáčkach za minútu a maximálny krútiaci moment 168 Nm pri 4600 otáčkach. Silnejšiu verziu ste mohli spoznať podľa červeno-čiernych emblémov “16V” na predku a zadku auta.

Golf GTI MK2 však dostal aj svoju prvú verziu s “ustreleným deklom”. Tou bola verzia G60, ktorá využívala 1,8-litrový motor s 8-ventilovým rozvodom. Označenie G60 získala vďaka kompresoru, ktorý dopomáhal motoru k výkonu až 117 kW/160 koní. Do roku 2002 išlo o najsilnejší Golf GTI od jeho vzniku. Na pohľad zostávalo GTI aj naďalej diskrétne a prezrádzal ho len červený lem okolo prednej masky, emblém GTI a pri pohľade do kokpitu známe tartanové poťahy a golfová lopta na mieste hlavice páky.

Priateľ vzduch

Obdobie 90-tych rokov prinieslo do sveta automobilového dizajnu svieži nový vietor. Autá sa začali zaobľovať a tomuto trendu neunikla ani tretia generácia Golfu. Golf GTI Mark 3 sa predstavil svetu v roku 1992 a dal definitívne “zbohom” ostrým hranám. Trojka taktiež zamávala ikonickému lemu prednej masky, ktorý pre nový tvar mriežky chladiča nahradila červená línia neprieč prednou maskou. Vo víre divokých 90-tych rokov však zmizla aj známa hlavica radiacej páky v tvare golfovej loptičky a dokonca aj tartanové poťahy sedadiel. Pribudli však čierne blatníky, väčší nárazník, zadný spojler, dvojitá koncovka výfukov a hlavne, zliatinové disky Long Beach, ktoré tretiu generáciu definujú na prvý pohľad.

Motory 8 a 16-ventilových verzií narástli objemom na rovné 2 litre, teda na veľkosť, ktoré majú Golfy GTI do dnešného dňa. Verzia s 8-ventilovým rozvodom produkovala výkon 85 kW/116 koní, no tá sa nestretla s nadšením u fanúšikov Golfu GTI. Hlavne aj z toho dôvodu, že kým prvá generácia vážila v nezaťaženom stave len 810 kilogramov, hmotnosť tejto dosahovala až 1032 kilogramov. Dva roky po predstavení tohto modelu teda prišla na trh ďalšia verzia s 2-litrovým motorom, no tento krát so 16-ventilovým rozvodom. Výkon vyletel na rovných 110 kW/150 koní, ktorý dosahoval motor pri 6000 otáčkach za minútu.

Golf GTI MK3 16V dosahoval maximálnu rýchlosť 182 km/h a na stovku sa rozbehol už v priebehu 8 sekúnd. Nešlo však o najvýkonnejší Golf vo vtedajšej ponuke. Tým bola verzia VR6 s 2,8-litrovým šesťvalcom, ktorý dosahoval výkon až 128 kW/174 koní a na svoju dobu poctivý krútiaci moment 235 Nm. Mnoho nadšencov však uprednostnilo práve GTI 16V pred verziou VR6 pre jeho “ľahší nos” a agilnejšie riadenie.

GTI pre všetkých

Na pohľad bola štvrtá generácia na nerozoznanie od bežného Golfu a v tomto prípade doslova. Ikonické prvky z prvej generácie sa objavili až vo výročnej edícii “25th Anniversary”. S GTI Mark IV však prišiel opäť absolútne nesmrteľný dizajn a prekvapivo široká ponuka motorizácií. Tá zahŕňala až štyri motorizácie v prípade bežných modelov a jednu výnimočnú vo výročnom modeli 25th Anniversary. Atmosférická verzia mala pod kapotou 1,8-litrový atmosférický motor s 20-ventilovým rozvodom, ktorá produkovala pomerne krotkých 92 kW/125 koní a šprint na stovku zdolávala bezmála 10 sekúnd. Ešte väčšie prekvapenie však prišlo v máji roku 1999, 1,8-litrový motor 20V vystriedal väčší dvojliter.

Atmosférický dvojliter s výkonom 84,6 kW/115 koní predĺžil šprint na stovku o ďalšiu polovicu sekundy a maximálku zrazil z 201 km/h v prípade “jednaosmičky” na 195 km/h. Tento vlažný potenciál však vyriešilo až prvé turbo pod kapotou GTI, ktoré bolo namontované na 1,8-litrový motor. Premiérovo “oturbené” GTI dosahovalo výkon 110 kW/150 koní a z pokoja sa rozbehlo na stovku v priebehu 8,5 sekundy. S prekvapeniami však nekončíme.

K prvému preplňovanému benzínovému motoru sa pridala v štvrtej generácii GTI aj naftová verzia. No a nebol to žiadny udýchaný traktor. Notoricky známy motor 1,9 TDI ponúkal identický výkon ako turbom preplňovaná “jednaosmička”, čiže 110 kW/150 koní. Tieto motory mali dokonca identickú maximálnu rýchlosť (216 km/h) a diesel bol v šprinte na stovku pomalší od benzínu len jednu desatinu sekundy. Kým však TDI spotrebovalo v kombinovanom cykle len 5,4 litra nafty, benzínová verzia si hltala 8 litrov každých 100 kilometrov. V prípade výročnej ediície pri oslave 25 rokov Golfu GTI bol 1,8-litrovému benzínovému turbomotoru zdvihnutý výkon na hranicu 132 kW/180 koní. Išlo o najvýkonnejšie GTI až do príchodu piatej generácie

Som späť, bejby!

Golf GTI sa na sklonku svojho štvrťstoročia začal pomerne výrazne vzdiaľovať svojím ideálom. S príchodom piatej generácie sa však karta obrátila. Do exteriéru sa vracajú výzazné prvky ako zadný spojler, červený lem prednej masky, výrazné logá GTI na predku a zadku auta či poriadne macaté disky kolies. No comebackom výrazného exteriéru to všetko len začalo. Do interiéru sa vrátila hlavica páky radenia v tvare golfovej lopty, sedadlá s ikonickým tartanovým čalúnením a to všetko podčiarkuje červená kontrastná niť prešívania koženého čalúnenia.

Charakter a historické odkazy však nezostali len na povrchu. Golf GTI Mark V sa predstavil s preplňovaným dvojlitrovým turbomotorom, ktorý dosahoval maximálny výkon 147 kW/200 koní a 280 Nm maximálneho krútiaceho momentu, ktoré ťahali už od 1800 ot./min. Šprint z nuly na stovku sa oproti “štvorke” skrátil na 7,2 sekundy a maximálka vyskočila na pozoruhodných 235 km/h. Mark V však prichádza do čias digitálnych narastajúceho výpočtového výkonu. Toto GTI ste si mohli objednať so 6-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG, ktorá sadla mäsitému motoru ako “zadok na šerbeľ.

Piata generácia GTI však dbala aj na pohodlie. Pri jazde na diaľnici rýchlosťou 130 km/h sa motor obracal v intervale 3000 ot./min. Spojka bola pri voľbe manuálnej prevodovky ľahká a hutný krútiaci moment motora zabezpečoval pohodlné zrýchlenie z nízkych otáčok, bez nutnosti podraďovania do nižších stupňov. Zároveň išlo o najbezpečnejšie GTI doposiaľ s 5-hviezdičkovým hodnotením v crash testoch organizácie EuroNCAP. Statická tuhosť karosérie poskočila o neuveriteľných 80% na hodnotu 25 000 Nm na jeden stupeň. GTI sa konečne nachádza v 21. storočí a valcuje svoju konkurenciu.

Nastolený poriadok

Šiesta genenerácia pokračuje v trende, ktorý nastolil Golf GTI Mark V. Legendárny hatchback je po renesancii z roku 2004 silnejší, presnejší a ctí tradície svojich predkov až na jednu. Zovňajšok už klasicky definuje séria červených detailov, no v tomto prípade nájdete na meske GTI nie jednu, no rovno dve červené línie. Novinkou je taktiež po prvý krát prítomná dvojica separátnych koncoviek výfukov.

Auto je elegantné, diskrétne a opäť prekvapuje výrazným dizajnom diskov kolies. Podobný príbeh sa odohráva aj v interiéri. Červená kontrastná niť a tartanový dizajn poťahov sú prítomné, no chýba tu jeden drobný detail a tým je hlavica radiacej páky v tvare golfovej loptičky. Ani v prípade voľby prevodovky DSG a ani v prípade manuálnej prevodovky tento prvok prítomný nie je.

Výkon 2-litrového turbomotora poskočil o 10 koní na celkových 155 kW/210 koní. Maximálna rýchlosť kulminuje na hranici 240 km/h a šprint z 0 na 100 km/h je hovotý v priebehu 7,2 sekundy. Spotreba benzínu klesla oproti predošlej generácii o necelý polliter na 100 km. Najzásadnejšou novinkou je však podvozok napchatý elektronikou a prítomnosť elektronického diferenciálu. Vďaka tomuto vynálezu bolo možné zatlačiť “šestku” až na doraz bez toho, aby ste mali problém s nedotáčavosťou a nemožnosťou využiť výkon 210 koní do poslednej kvapky.

Návrat ostrých hrán

Oblé tvary GTI, ktoré sa ikonického modelu držali od tretej generácie sú so siedmou iteráciou definitívne preč. Z hľadiska identity ide však zatiaľ siedma generácia po pekne vyšliapanej ceste. Dvojica koncoviek výfuku, agresívnejšie disky kolies a zadný spojler však dávajú jasne najavo, s čím máte na ulici tú česť. Interiér zároveň odfajkáva všetky historické úlohy vrátane na chvíľku stratenej golfovej loptičky na hlavici páky.

Skvelé spracovanie materiálov, interiérová ergonómia, akustická pohoda a športovým potenciálom nadýchaný komfort dopĺňa možnosť voľby medzi dvomi motorizáciami. Obe vychádzajú z 2-litrového benzínového štvorvalca TSI. Základný stupeň ponúkne výkon 162 kW/220 koní a maximálny krútiaci moment 350 Nm. Silnejšia verzia GTI Performance so sebou prináša mierny výkonový skok o 10 konských síl, no krútiaci moment totožný so základnou motorizáciou. Je však dostupný od 1500 ot./min až po 4600 ot./min., oproti slabšej verzii, ktorej maximum krútiaceho momentu začne klesať pri 4400 ot./min.

Vyhotovenie GTI performace dosahuje maximálnu rýchlosť až 250 km/h a šprint z nuly na stovku zhltne už za 6,4 sekundy. “Sedmička” vo verzii GTI Performance nadväzuje na inžinierske finty na prednej náprave z generácie šesť. Volkswagen sa stal prvým výrobcom, ktorý využil elektronicky ovládanú svornosť diferenciálu v aute s pohonom predných kolies. Vďaka tejto technológii je riadenie izolované od negatívnych efektov klasických mechanických diferenciálov. Aj v tých najvypätejších situáciách a najostrejších zákrutách si teda GTI Mark VII drží šoféra v komforte a sústredeného na čo najlepšie zvládnutú jazdu. Mnoho svetových novinárov a nadšencov opísalo tento systém ako fyzikálneho mága, ktorý si obtáča odstredivú silu okolo malíčka.

Vitajte v budúcnosti

Volkswagen Golf GTI ôsmej generácie sa narodil do zložitých čias poznačených prísnymi emisnými normami, rýchlym rozvojom autonómnej dopravy a poklesom záujmu mladých ľudí o nové autá. Golf GTI však šoféruje človek, ktorý stavil milión na čiernu, keď na rulete padla červená. No a takýto človek potrebuje v živote niečo, na čo sa môže spoľahnúť. Tento človek si teda môže byť istý, že GTI ôsmej generácie ho nesklame a dôvod prečo tomu tak je sa dočítate TU.

Volkswagen_Golf_GTI_4_generacia_VOLKSWAGENBLOG007.jpg
Volkswagen_Golf_GTI_6_generacia_VOLKSWAGENBLOG0016.jpg
Volkswagen_Golf_GTI_6_generacia_VOLKSWAGENBLOG0013.jpg
Volkswagen_Golf_GTI_6_generacia_VOLKSWAGENBLOG0010.jpg
Volkswagen_Golf_GTI_6_generacia_VOLKSWAGENBLOG009.jpg
Volkswagen_Golf_GTI_6_generacia_VOLKSWAGENBLOG006.jpg
Volkswagen_Golf_GTI_6_generacia_VOLKSWAGENBLOG004.jpg
Volkswagen_Golf_GTI_5_generacia_VOLKSWAGENBLOG009.jpg
Volkswagen_Golf_GTI_5_generacia_VOLKSWAGENBLOG006.jpg
Volkswagen_Golf_GTI_5_generacia_VOLKSWAGENBLOG004.jpg
Volkswagen_Golf_GTI_5_generacia_VOLKSWAGENBLOG002.jpg
Volkswagen_Golf_GTI_5_generacia_VOLKSWAGENBLOG001.jpg
Volkswagen_Golf_GTI_4_generacia_VOLKSWAGENBLOG0012.jpg
Volkswagen_Golf_GTI_4_generacia_VOLKSWAGENBLOG009.jpg
Volkswagen_Golf_GTI_4_generacia_VOLKSWAGENBLOG008.jpg
Volkswagen_Golf_GTI_1_generacia_VOLKSWAGENBLOG002.jpg
Volkswagen_Golf_GTI_3_generacia_VOLKSWAGENBLOG0015.jpg
Volkswagen_Golf_GTI_3_generacia_VOLKSWAGENBLOG0013.jpg
Volkswagen_Golf_GTI_3_generacia_VOLKSWAGENBLOG0011.jpg
Volkswagen_Golf_GTI_3_generacia_VOLKSWAGENBLOG007.jpg
Volkswagen_Golf_GTI_3_generacia_VOLKSWAGENBLOG006.jpg
Volkswagen_Golf_GTI_3_generacia_VOLKSWAGENBLOG003.jpg
Volkswagen_Golf_GTI_2_generacia_VOLKSWAGENBLOG0010.jpg
Volkswagen_Golf_GTI_2_generacia_VOLKSWAGENBLOG007.jpg
Volkswagen_Golf_GTI_2_generacia_VOLKSWAGENBLOG006.jpg
Volkswagen_Golf_GTI_2_generacia_VOLKSWAGENBLOG005.jpg
Volkswagen_Golf_GTI_2_generacia_VOLKSWAGENBLOG004.jpg
Volkswagen_Golf_GTI_2_generacia_VOLKSWAGENBLOG002.jpg
Volkswagen_Golf_GTI_1_generacia_VOLKSWAGENBLOG006.jpg
Volkswagen_Golf_GTI_1_generacia_VOLKSWAGENBLOG005.jpg

Súvisiace články

Novinky, Verzie GTI

Tri príchute rýchlosti. Prichádza Golf GTI, GTD a GTE

Eventy, Verzie GTI

Wörthersee, festival tuningu a GTI: ročník 2019

Video, Testy, Golf, Verzie GTI

Exkluzívny test: Volkswagen Golf GTI TCR + VIDEO!

Súvisiace články

Novinky, Verzie GTI

Tri príchute rýchlosti. Prichádza Golf GTI, GTD a GTE

Eventy, Verzie GTI

Wörthersee, festival tuningu a GTI: ročník 2019

Video, Testy, Golf, Verzie GTI

Exkluzívny test: Volkswagen Golf GTI TCR + VIDEO!