Testy, Arteon, Verzie R / 9. september 2022 / 6 minút ČÍTANIA

TEST Volkswagen Arteon R Shooting Brake: Až príliš dobrý?

Vyskúšali sme si najštýlovejší Volkswagen – vlastne, tých naj tam v skutočnosti bolo viac. Nový Arteon R Shooting Brake je pre mnohých auto snov.

Môže sa to zdať ako klišé, ale pre tých, čo majú iba jedno miesto v garáži, je auto, ktoré dokáže všetko, skutočne splneným snom. A nový Volkswagen Arteon R Shooting Brake je presne taký typ auta. Teda za predpokladu, že máte trochu šoférsky orientovanú dušu.

Čaro siluety

Opis jeho dizajnu necháme na fotografie. Avšak karoséria typu kombi s klesajúcou líniou strechy, dlhá kapota, znížený podvozok a krásne 20-palcové kolesá zanechávajú hlboký dojem. Symbol R znamená vo svete Volkswagenu emócie a zážitky, avšak z Arteonu R vyžaruje v prvom rade šarmantný pokoj. Ten asi plynie zo sebavedomia, že v akejkoľvek situácii sa ocitnete, Arteon R bude mať vždy dostatok dynamického potenciálu. Je skrátka lepší než väčšina áut naokolo a je si toho vedomý.

A nevyniká iba v dynamike. Reči o variabilite a priestore môžu byť nudné dovtedy, kým práve tieto vlastnosti neoceníte pri balení sa na rodinnú dovolenku. Vtedy si uvedomíte, aké skvelé je mať možnosť neobmedzovať sa pri aute, ktoré má také dynamické kvality. Objem batožinového priestoru 565 dm3 je skvelo využiteľný vďaka štedrému nakladaciemu otvoru. Poteší aj elektrické veko, ktoré rozumie aj pokynom nohy pod zadným nárazníkom auta, ak máte práve plné ruky batožiny či nákupu.

Priestor na zadných sedadlách je kapitola sama o sebe. Tu sa dá bez preháňania povedať, že Arteon R Shooting Brake môže konkurovať skutočným limuzínam. Vzadu nie je problém preložiť si nohu cez nohu, toľko je tu miesta na nohy. A kým máte do cca 190 cm, nemusí vás trápiť nedostatok priestoru nad hlavou. Posed vzadu je veľmi príjemný a zadní pasažieri majú k dispozícii vlastnú klimatizáciu a vyhrievanie pre krajné sedadlá.

Kompromis alebo nie?

Základná otázka znie: je Arteon Shooting Brake akceptovateľný aj ako verzia R? Načo by bol všetok ten priestor a luxus, ak by bolo auto tvrdé a nepríjemné?

A práve tu sa ukazuje najväčší talent najrýchlejšieho Arteonu Shooting Brake: Je to sakramentsky dobré auto na úplne každú príležitosť. Vďaka dvojitým sklám je vynikajúco odhlučnený a podvozok sa podarilo naladiť tak, že nestráca ani štipku komfortu. Skôr naopak, Arteon R Shooting Brake je mimoriadne pohodlný. Adaptívny podvozok je plne akceptovateľný aj vo východziom režime, ale prepnite tlmiče do režimu Comfort (alebo si manuálne zvoľte ešte mäkšiu charakteristiku cez režim Individual) a podvozok sa zdanlivo takmer odpojí od zvyšku karosérie a krásne vás prenesie aj ponad rozbitejšie úseky ciest. Ako sa to podarilo aj s použitím 20-palcových kolies, to je záhada.

Vodič však bude mať aj v tomto režime perfektné spojenie s autom. Presné riadenie, delikátne naladený brzdový pedál a výborné reakcie dvojlitrového preplňovaného štvorvalca 2.0 TSI neustále naznačujú, že toto auto myslí aj na šoféra.

Každopádne, toto je famózne auto na zdolávanie dlhých vzdialeností. Tiché, komfortné, priestranné, skvelo vybavené, vynikajúco svietiace a s perfektným audiosystémom Harman Kardon. A pri normálnom tempe si vypýta iba okolo 8 l/100 km.

Pridajme

Lenže Arteon R Shooting Brake má aj temnejšiu stránku. V režime Race, ktorý môžete aktivovať priamo dotykovým tlačidlom na volante, sa jeho reakcie priostria. Otvorí sa klapka vo výfuku, prevodovka DSG začne radiť razantnejšie a využívať vyššie otáčky. Najviac si s ňou však užijete v manuálnom režime, využívajúc nové veľké pádla pod volantom.

Podvozok je zrazu tuhší, avšak stále pekne absorbuje nerovnosti. Reakcie auta sú však priamejšie, zmeny smeru ochotnejšie a presnejšie. A keď v správnom momente podradíte pred zákrutou, zo štvorice výfukov sa ozve salva striel, aké by ste od takéhoto elegána vonkoncom nečakali.

Vchádzame do zákruty. Pred ňou tvrdé brzdy, kde je auto neochvejne stabilné. Po zatočení sa auto  jemne naváži, oprie sa do 245 mm širokých vysokovýkonných pneumatík Pirelli a s obrovskou priľnavosťou, krásne rozloženou medzi prednú a zadnú nápravu, opisuje oblúk.

Blíži sa výjazd. A tu má šancu zažiariť nový zadný diferenciál pohonu 4Motion schopný prenášať krútiaci moment motora individuálne medzi jednotlivými kolesami zadnej nápravy. Na výjazde pod plynom prisúdi väčšiu porciu výkonu na vonkajšie zadné koleso, čo predok auta krásne nasmeruje do zákruty a s najjemnejším náznakom efektívnej pretáčavosti vás zo zákruty vystrelí vpred, do náruče ďalšej. Tam sa celé divadlo opakuje.

Arteon nie je hravý hot-hatch, ale veľmi rýchle a efektívne GT, ktoré vďaka novému pohonu našlo nové spôsoby, ktorými vás zapojiť do hry uprostred zákruty. Na kľukatých cestách plných horizontov, slepých zákrut a prepadnutých krajníc ukazuje neochvejnú stabilitu. Môžete mu dôverovať, že má v rezerve vždy ešte trochu gripu aby vás dostal z potenciálnej šlamastiky. Neodvráva, len brzdí, zatáča, zrýchľuje a robí radosť.

A k tomu zrýchľovaniu: výkon 235 kW (320 k) a krútiaci moment 420 Nm vás dokáže pekne zatlačiť do sedadla. Arteon váži takmer 1 800 kg, takže nečakajte žiaden teleport, ale krásne lineárna charakteristika výkonu a veľmi pekný zvuk vám spravia radosť o to viac, pretože budete častejšie čerpať z celého potenciálu motora. Nemáme tým na mysli otáčky, aj keď má zmysel motor točiť takmer k hranici 7 tisíc.

Skvelý krútiaci moment, pekný zvuk v strednom pásme a vynikajúca práca prevodovky však vytvára zábavu aj v oblasti stredného pásma, kde pôsobí Arteon R príjemne svalnato. Držte ho v okolí 4 tisíc otáčok, pred zákrutou dovoľte prevodovke ostro podradiť za sprievodu praskania vo výfuku, vychutnajte si oblúk a na výjazde s odpľutím preraďte vyššie, a tak stále dokola. Kiež by kľukaté cesty boli nekonečne dlhé!

Záver

Volkswagen Arteon R Shooting Brake je lepší, než sme si predstavovali. Je to krásny hltač kilometrov, ktorý kombinuje luxus a športové jazdné vlastnosti tak, ako sme ani nevedeli, že je to možné.

Volkswagen Arteon R Shooting Brake 001.jpg
Volkswagen Arteon R Shooting Brake 002.jpg
Volkswagen Arteon R Shooting Brake 003.jpg
Volkswagen Arteon R Shooting Brake 004.jpg
Volkswagen Arteon R Shooting Brake 005.jpg
Volkswagen Arteon R Shooting Brake 006.jpg
Volkswagen Arteon R Shooting Brake 007.jpg
Volkswagen Arteon R Shooting Brake 008.jpg
Volkswagen Arteon R Shooting Brake 009.jpg
Volkswagen Arteon R Shooting Brake 010.jpg
Volkswagen Arteon R Shooting Brake 011.jpg
Volkswagen Arteon R Shooting Brake 013.jpg
Volkswagen Arteon R Shooting Brake 014.jpg
Volkswagen Arteon R Shooting Brake 015.jpg
Volkswagen Arteon R Shooting Brake 016.jpg
Volkswagen Arteon R Shooting Brake 017.jpg
Volkswagen Arteon R Shooting Brake 018.jpg
Volkswagen Arteon R Shooting Brake 019.jpg

Súvisiace články

Verzie R

RDays: najvýkonnejšie modely Volkswagenu. V jeden čas, na jednom mieste. RRRomantika!

Golf, Verzie R

Toto je nový Golf R. Má driftovací režim!

Eventy, Tiguan, Verzie R

Exkluzívna prvá jazda: Volkswagen Tiguan R

Súvisiace články

Verzie R

RDays: najvýkonnejšie modely Volkswagenu. V jeden čas, na jednom mieste. RRRomantika!

Golf, Verzie R

Toto je nový Golf R. Má driftovací režim!

Eventy, Tiguan, Verzie R

Exkluzívna prvá jazda: Volkswagen Tiguan R