Verzie R / 10. máj 2022 / 8 minút ČÍTANIA

RDays: najvýkonnejšie modely Volkswagenu. V jeden čas, na jednom mieste. RRRomantika!

Päť modelov Volkswagenu so skutočným R v DNA. Bachledova dolina. Uzatvorená rýchlostná skúška, nádherné okresky a driftovacia plocha. Asi tušíte, že RDays v podaní Volkswagenu boli plné zábavy a adrenalínu.

Lapiz Blue. Tak sa volá ikonická hlboká modrá farba, ktorá je jedným zo symbolov najrýchlejších Volkswagenov súčasnosti. Rovnakým, ako štvorica výfukov. Alebo akým je preplňovaný dvojlitrový štvorvalec s výkonom cez 300 koní. A pohon všetkých kolies. A sedemstupňová prevodovka DSG.

Nie je tých spoločných čŕt nejako priveľa? Nebudú modely Golf, T-Roc, TiguanArteon vo verziách R príliš podobné na to, aby boli zaujímavé? To bola len jedna z otázok, ktorú sme si kládli cestou cez Čertovicu do malebnej Bachledovej doliny, kde sme mali čoskoro hľadať na tieto otázky odpovede.

Volkswagen totiž pripravil pre novinárov a VIP zákazníkov event, ktorý na Slovensku nemá obdoby: dva dni strávené s modelmi R na nádherných cestách v okolí Bachledovej doliny spolu s bohatým sprievodným programom. K dispozícii bol na jazdy aj nový Volkswagen Multivan, elektrizujúca novinka ID.5 GTX aj s ID.4 GTX, ale aj Volkswagen Touareg. Alebo čistiace vozítko Kärcher, keďže táto spoločnosť bola partnerom eventu a zabezpečovala čistenie áut aj na miestach, kde nebol prístup k vode alebo k elektrine.

Nový potenciál

Prekvapením bolo už to, že Volkswagen doprial verziu R aj modelu Tiguan. Keď sme potom zistili, že tento model prichádza zároveň s celkom novou koncepciou pohonu 4 × 4, ktorá využíva miesto medzinápravovej spojky a diferenciálu iba dve spojky (jednu na každej strane zadnej nápravy), okamžite sme začali rozmýšľať, čo to znamená pre ďalšie modely z rodiny R. Tento systém totiž umožňuje autu posielať výkon individuálne medzi kolesá zadnej nápravy a vektorovať tak krútiaci moment motora.

Zjednodušene: predstavte si, že nákupný vozík potlačíte iba jednou rukou napríklad za pravý kraj rukoväte. Čo sa stane? Nákupný vozík sa začne stáčať doľava, pričom jeho zadná časť ho bude chcieť predbehnúť. Typický pretáčavý šmyk.

Nový systém, ktorý sa nazýva Torque splitter, je momentálne na všetkých modeloch R, ktoré máme k dispozícii, okrem T-Rocu R (vo flotile chýba aj Touareg R, ktorý taktiež nepoužíva Torque splitter). Znamená to, výber medzi rôznymi modelmi R sa obmedzuje len na dizajn?

Príchute modrej: Arteon R Shooting Brake

Flotila vedľa seba zaparkovaných R-iek pôsobí po krátkom spánku ako dobrá káva. Rôznorodosť ich tvarov je fascinujúca, o to viac, keď zdieľajú toľko techniky. Ale nenechajme sa opantať predsudkami. Ako prvý som si vylosoval Volkswagen Arteon R Shooting Brake. Už klasický Arteon považujem za etalón pre jeho vynikajúce naladenie podvozka, odhlučnenie, jazdné vlastnosti a komfort. Teoreticky môže ako R iba stratiť. Sadám do jeho príjemne športových sedadiel, štartujem a ozve sa jemne nahnevané vrčanie štvorvalca vyladeného na 235 kW (320 k).

Okamžite po vyštartovaní je jasné, že Arteon nestratil nič z vnímaného komfortu. Isto, je tuhší, jeho pohyby karosérie sú presnejšie vymedzené, ale komfort je stále prvotriedny. Vaše telo číta signály, že sedíte v niečom výnimočnejšom, ale zároveň si kladiete otázku, na akú dovolenku by ste ho najradšej zobrali. Pokojne to môže byť aj ďaleko. To sa však blížime závore. Pri nej stoja organizátori a za ňou je niekoľko kilometrov úzkej cesty lemujúcej kopce, relatívne prudko klesajúcej strmo do doliny.

Dierované kotúče s hliníkovými klobúkmi a riadne veľké modré brzdové strmene by mali byť znakom dobre dimenzovaných bŕzd, ale čosi mi hovorí, že aj tak dostanú zabrať. ESC Off (dá sa to!), režim Race, prevodovka do manuálneho režimu. Ľavá noha zatlačí na brzdu, pravá dá plný plyn. Motor sa roztočí na niečo cez 3 500 otáčok, z výfukov sa ozve paľba. Launch Control aktivovaný. Púšťam brzdu a Arteon napriek hmotnosti takmer 1 800 kg vyráža vpred ako vystrelený z praku. Stovka za 4,9 sekundy a teraz je treba dávať pozor.

Úzka, veľmi rýchla cesta miestami prekvapí štrkom či hrbmi. Arteon R Shooting Brake je však maximálne sebavedomý. Nie je ostrý, ale veľmi schopný, pričom jeho podvozok má úžasnú schopnosť žehliť cestu pod sebou pri zachovaní maximálnej kontroly nad karosériou. Motor má aj so sériovým výfukom zaujímavý zvuk – ako stíhačka. A občas si riadne odpľuje.

Arteon na výjazdoch zo zákrut takpovediac nepozná nedotáčavosť, je veľmi neutrálny. Brzdy ani ku koncu rýchlostnej skúšky nemajú problém zahryznúť sa do žeravých kotúčov tak, že musí zasiahnuť ABS. Ešte jedna šikana, kde Arteon predvedie ladnú agilitu a je koniec. Zastavujem, ale kúdoly dymu valiace sa spoza kolies mi naznačujú, že brzdy by ešte potrebovali dochladiť. Úžasný výkon!

Príchute modrej: T-Roc R

Po Arteone R Shooting Brake prichádza na rad model T-Roc R. Ten má síce „len“ 221 kW (300 k) a 400 Nm, ale váži o 200 kg menej než Arteon, takže dynamika mu rozhodne nechýba. Vlastne je to najľahšie R-ko. Má rýchlejšie riadenie, jeho karoséria sa v zákrutách viac nakláňa, ale to mi zároveň dáva príležitosť naplno si vychutnať čaro prenosu hmotnosti v zákrutách.

Tu je ešte klasický 4Motion a cítiť, že na výjazdoch z vláseniek nemôžem pridávať tak skoro – auto sa začne trochu hrnúť nosom von zo zákruty. Tu treba old-school prístup: nabrzdiť si auto pekne až k vrcholu zákruty, využiť balans auta na jeho rotáciu okolo apexu a potom plný plyn smerom von. Na rýchlostnej skúške sme veľmi ocenili schopnosť T-Rocu absorbovať aj v plnej paľbe vskutku veľké vlny.

Príchute modrej: Tiguan R

Nasledoval Tiguan R. Väčší než T-Roc, ťažký ako Arteon R, ale s vyšším ťažiskom. Očakávania nie sú vysoké, aspoň príplatkový titánový výfuk Akrapovič mi bude spríjemňovať cestu. Lenže... Tiguan R bol asi najväčšie prekvapenie! Bol ostrý. Oveľa ostrejší, než by sa na jeho kultivovaný vzhľad patrilo.

Zatáčal ako keby mal o 300 kg menej, bol mimoriadne agilný, agresívny a pritom stále dosť pohodlný. Na výjazdoch z vláseniek citeľne pomáhala zadná náprava, akurát auto občas trochu poskočilo. Ale inak bol Tiguan R vynikajúci.

Príchute modrej: Golf R

Čerešničkou na torte mal byť Golf R. S ním som si mohol vyskúšať aj nový Drift režim. Na veľkej ploche, ktorú zavlažovali miestni hasiči, som bez problémov vydriftoval kolečko, ale aj osmičku. Pôsobivé, ale priznám sa, že autu takýto spôsob jazdenia úplne nepristal. Manévre sme museli robiť na jednotke, lebo dvojka bola na motor už príliš ťažká. Systém robil čo mohol a jeho schopnosti sú ozaj zázračné, ale oveľa viac som si cenil, ako dokázal pracovať na okreskách, kde autu prepožičiaval veľmi stabilné a neutrálne jazdné vlastnosti.

Či bolo sucho alebo mokro (zažili sme oboje), Golf R bol neomylný, neotrasiteľný a dovolím si povedať, že rýchlejší než takmer čokoľvek, čo by stretol. Je to majster mnohých disciplín. A je to Golf. So všetkým, čo z toho vyplýva.

Čo som teda zistil? Že Volkswagen R ponúka vskutku rôznorodé príchute, aj keď sa to na prvý pohľad nezdá. Arteon R Shooting Brake je mimoriadne rýchle, krásne GT. T-Roc R je malý old-school chuligán. Tiguan R je jazdne najschopnejšie SUV, aké poznám. A Golf R je najrýchlejšie a dynamicky najdokonalejšie R. Osobne ma však najviac oslovil Arteon R Shooting Brake, ktorý k schopnostiam R pridáva aj veľmi pekný a kvalitný interiér, úžasný dizajn a vynikajúcu využiteľnosť. Je to GT v tom najlepšom zmysle slova.

Poďakovanie našim partnerom

Náročné podujatie v horskom prostredí Beliansky Tatier by nebolo možné uskutočniť bez našich partnerov. O pohostinnosť a naše pohodlie sa staral personál hotela Grand Hotel Strachan s jeho špičkovými službami.

Čistotu celej flotily našich vozidiel mala počas podujatia na starosti legendárna nemecká firma Kärcher so svojimi produktami a profesionálnym prístupom.

A v neposlednom rade musíme poďakovať nášmu hlavnému partnerovi, špičkovému poskytovateľovi financovania vozidiel spoločnosti Volkswagen Financial Services.

JH

RDays 003.jpg
RDays 007.jpg
RDays 008.jpg
RDays 009.jpg
RDays 010.jpg
RDays 011.jpg
RDays 013.jpg
RDays 014.jpg
RDays 018.jpg
RDays 019.jpg
RDays 021.jpg
RDays 025.jpg
RDays 026.jpg
RDays 027.jpg
RDays 031.jpg
RDays 035.jpg
RDays 037.jpg
RDays 041.jpg
RDays 042.jpg
RDays 044.jpg
RDays 045.jpg
RDays 046.jpg
RDays 047.jpg
RDays 050.jpg
RDays 052.jpg
RDays 054.jpg
RDays 055.jpg
RDays 056.jpg
RDays 058.jpg

Súvisiace články

Volkswagen Golf R Variant je skvelý na snehu, na okruhu ale aj na ceste s rodinou do Tesca

Video, Golf, Verzie R

Ostrý súboj hot-hathov! Ako obstojí Golf R v tvrdej konkurencii?

Eventy, Golf, Verzie R

Volkswagen Golf R Variant: Pán dokonalý

Súvisiace články

Volkswagen Golf R Variant je skvelý na snehu, na okruhu ale aj na ceste s rodinou do Tesca

Video, Golf, Verzie R

Ostrý súboj hot-hathov! Ako obstojí Golf R v tvrdej konkurencii?

Eventy, Golf, Verzie R

Volkswagen Golf R Variant: Pán dokonalý