Lifestyle, Golf, Passat, Beetle, Touareg, Verzie GTI / 27. máj 2020 / 11 minút ČÍTANIA

Viete, ktoré produkčné modely Volkswagen dominovali svojím výkonom? Tu je 10+1 z nich

Značka Volkswagen nie je zrovna ikonou “mačovských” parametrov a brutálneho výkonu. Cez dávku typickej racionality, ktorou značka naopak známa je, preniklo niekoľko modelov s nie zrovna zanedbateľným výkonom. Pripravili sme pre vás prehľad tých najzaujímavejších produkčných “rakiet”, ktoré nosili logo Volkswagen.

Corrado VR6

Trojdverové kupé Corrado je veľmi príjemným svetlým bodom v histórii značky Volkswagen. Excentrický hatchback stál na upravenom podvozku druhej generácie Volkswagenu Golf a na trh prišiel v roku 1988, čím sa prakticky stal nástupcom modelu Scirocco. Automobilový svet na ňom však nešetril chválou.

Model vyrábaný v spolupráci s firmou Karmann označil britský magazín Auto Express za jedno z najlepšie ovládateľných áut značky Volkswagen. Corrado ste mohli dostať s 1,8-litrovým a s 2-litrovým benzínovým motorom, buď s 8 alebo 16-ventilovým rozvodom. Najslabšia verzia produkovala len 79 kW/107 koní, no vrchol ponuky spravil doslova dieru do sveta.

Verzia VR6 s 2,9-litrovým benzínovým šesťvalcom bola zaradená do do zoznamu “25 áut, ktoré musíte šoférovať, kým zomriete”. A niet sa čomu čudovať. Krásny prejav bezmála trojlitrového šesťvalca, výkon 140 kW/190 koní, skvelý podvozok a 5-stupňová manuálna prevodovka boli doslova očarujúce. Pokiaľ vám však nepríde výkon 190 koní nijak vzrušujúci a dnes máte doma TDI s rovnakou porciou výkonu, nezabúdajte, že išlo o prelom 80-tych a 90-tych rokov.

New Beetle RSi

Medzi rokmi 2001 a 2003 vyrábala značka Volkswagen jedno zo svojich najbláznivejších áut histórie. Limitovaná edícia New Beetle RSi bol prakticky druhogeneračný “Chrobák”, s extrémnym body kitom a pretekárskym interiérom, plným uhlíkových vlákien a hliníku.

Pri pohľade z exteriéru dávali jasne najavo svoju prítomnosť 18-palcové disky kolies OZ Superturismo, ktoré boli obuté do širokých pneumatík s rozmerom 235/40. To je však všetko iba “kozmetika”. Karosériu vystužovala priečna vzpera a podvozok prešiel na zadnej náprave výraznými úpravami pre jazdu na okruhu. To samozrejme zaručovalo, že sa zadné pneumatiky často nedočkali ani len niekoľkých dní života pri ostrejšej jazde.

Čo je však najpodstatnejšie sa nachádzalo pod chutnou prednou kapotou. Kultový 3,2-litrový šesťvalec VR6 si našiel cestu aj pod kapotu “New Beetle”, kde sa predvádzal výkonom 165 kW/224 koní. Tieto úctyhodné čísla putovali na všetky štyri kolesá skrz 6-stupňovú manuálnu prevodovku a pohon 4MOTION. V uliciach zas tieto kone budili okolie cez dvojicu dychových nástrojov od firmy Remus.

Golf GTI MK8

Tradičné vyhotovenia legendárneho Golfu GTI nikdy neboli o ultimátnom výkone. Výnimkou nie je ani ôsma generácia tohto spoločensky beztriedneho unikátu. Štvorvalcový dvojliter TSI produkuje na dnešnú dobu pomerne umiernenú dávku výkonu.

Golf GTI je dokonalým liekom na výkonnostné vojny v automobilovom priemysle, pretože pri ňom zistíte, že aj výkon mierne nad 200 koní môže byť zábavný, použiteľný a dostupný širokému publiku. O novinke sa dočítate viac v správe z jeho digitálnej premiéry.

Golf R32

Prakticky posledný šesťvalcový Golf prišiel na svet v septembri roku 2005. Mark 5 Golf R32 bol nástupcom prvého Golfu s označením “R”, na ktorý musel tento model čakať celé 4 generácie. Golf s poradovým číslom 5 vniesol klasického a dlho strateného ducha do modelového radu GTI a svoje čaro zanechal aj na brilantnom R32.

Motor si nepriešiel žiadnymi medzigeneračnými zmenami, no dýchalo sa mu o 7 kW/10 koní lepšie, vďaka prepracovanému saciemu potrubiu. Výkon poskočil na šťavnatých 184 kW/250 koní a všetky štyri kolesá častoval maximálnym krútiacim momentom 320 Nm. Z nuly na 100 km/h sa rozbehol v priebehu 6,2 sekundy, aj za pomoci prevodovky DSG a elektronický obmedzovač krotil jeho temperament gentlemansky dohodnutou hranicou 250 km/h.

Z hľadiska exteriéru išlo už typicky pre model Golf o absolútne diskrétnu a nenápadnú šelmu. Pri pohľade z exteriéru definovala R32 sada 18-palcových 20-lúčových diskov Zolder, ktoré ukrývali modré brzdové čeľuste. No a poviem vám tajomstvo. Golf R32 piatej generácie bol o 40 kilogramov ťažší ako jeho predchodca. Aj tak si zaslúži miesto na tomto zozname.

Scirocco R

Elegantnejší braček modelu Golf, Volkswagen Scirocco, bol jedným z najsexy Volkswagenov všetkých čias. Toto tvrdenie naberá na váhe dvojnásobne pri verzii Scirocco R, ktorá konštrukčne vychádza z pretekárskeho špeciálu triedy GT24. No a na ceste ho samozrejme nebolo možné prehliadnuť.

Veľké nasávacie otvory na prednej maske, integrovaný predný spojler, veľké krídlo na tretích dverách, čierny difúzor a dvojica chrómových koncoviek výfuku. Tieto všetky elementy predznamenávali zrejmé a to, že máte dočinenia s hotovou beštiou.

Pod kapotou pracoval postrach predných pneumatík s označením 2.0 TSI. Ten šľahal na predné kolesá výkon 195 kW/265 koní a maximálny krútiaci moment 350 Nm už v roku 2009. Po 5 rokoch v produkcii dostal model facelift, s ktorým poskočil aj výkon motora. Od roku 2014 malo sexy Scirocco R výkon 206 kW/280 koní. Už sa hrabete v online bazároch? Nečudujeme sa.

Golf R

Duchovný nástupca ostrých šesťvalcových Golfov je ukážkou diskrétnej brutality. Pokiaľ narazíte na Golf siedmej generácie vo vyhotovení R, vôbec ho nezaregistrujete. Jediným poznávacím znamením budú pozdvíhané sukne a rozviate kravaty ľudí na ulici od nečakaného tornáda smerujúceho od cesty. V skutočnosti výrazne prezrádzajú Golf R prakticky iba mierne agresívnejšia predná maska a štvorica masívnych koncoviek výfukov, cez ktoré dýcha jeden veľmi dobre vychovaný motor.

Konkrétne ide o známy štvorvalec 2.0 TSI, ktorý má však za sebou zaujímavý príbeh. Vzhľadom na to, že produkuje 110 kW/150 koní na liter objemu, absolvoval výrazné chirurgické zákroky v oblasti vnútorností.

Celkovo 221 kW/300 koní výkonu našli inžinieri v motore vďaka modifikovanej hlave valcov, výfukovým ventilom, ich sedlám a pružinám, piestom, vstrekovacím ventilom a väčším turbodúchadlám či medzichladču. Trhy nachádzajúce sa v teplejších podnebiach, ako napríklad Južná Afrika, Austrália, Japonsko a USA mali k dispozícii verzie s výkonom “len” 206 kW/280 koní. Vďaka za naše mierne Európske podnebie, teda.

Passat R36

Od nenápadného Hitmana z prítomnosti sa opäť vraciame do roku 2007. Tento kúsok musí byť známy mnohým cestným pirátom, keďže Passat R36 slúžil v mnohých krajinách účelom diaľničnej polície. Ako napovedá samotný názov, kubatúra motora bude už zrejme každému jasná.

V roku 2007 prišiel Volkswagen Passat na autosalón vo Frankfurte s 3,6-litrovým šesťvalcom VR6 pod kapotou a minimom exteriérových dôkazov o jeho prítomnosti. Verzia Variant a Sedan boli skutočne dokonalými autami pre boj s cestným pirátstvom, pretože o svojom potenciáli prakticky nedávali nijak výrazne vedieť okolitému svetu.

Výkon 221 kW/300 koní bolo možné spoznať len vďaka emblému R36 na modifikovanej prednej maske, 18-palcovým diskom Omanyt, mierne agresívnejšiemu bodykitu a dvojici tučných koncoviek výfuku. R36 využíval pohon všetkých kolies 4MOTION, prevodovku DSG a na stovku akceleroval z pokoja už v priebehu 5,6 sekundy. Taktiež sedel o 20 mm bližšie k vozovke ako bežný model.

Golf GTI Clubsport S

Svojho času ultimátny Golf sa zapísal do dejín ako najrýchlejšia “predokolka” na Nürburgringu s časom 07:49:21. Od klasického GTI sa odlišoval rozdielnym predným nárazníkom, bočnými prahmi, difúzorom, viacdielnemu strešnému krídlu a špecifickým dizajnom 18-palcových diskov. No a tieto aerodynamické "vychytávky" nemali pôsobiť len imidžovo.

GTI Clubsport S malo prítlak veľmi zhodný s pretekárskymi špeciálmi. Z limitovanej edície vzniklo len 400 kusov, no išlo o doslovného brutalistu. Zadné sedadlá ustúpili v prospech šetrenia hmotnosti, ktorá spadla v pohotovostnom režime na 1 360 kg. Podľa európskej legislatívy je ale v tomto čísle zahrnutý aj priemerný vodič a batožina.

Špeciálny kúsok vyšľachtený pre mordovanie rekordov na okruhu Nürburgring Nordschleife mal pod kapotou notoricky známy motor 2.0 TSI. V prípade Clubsport S ale posielal výkon na predné kolesá cez elektronický samosvorný diferenciál a semi-slicky. Z pokoja na stovku to chuligánsky hatchback zvládol za šialených 5,8 sekundy. To všetko vďaka výkonu 228 kW/310 koní.

Touareg R50 TDI

Skáčeme späť do minulosti a to konkrétne do obdobia medzi rokmi 2007 a 2010. Vtedy sa na svetle sveta slnil Volkswagen Touareg R50, ktorý bol len tretím modelom po Golfe a Passate s označením “R”, z divízie Volkswagen Individual GmbH. Išlo o poriadne zviera s konfiguráciou pohonnej jednotky, ktorá sa už tak jednoducho v budúcnosti nezopakuje.

Veľké SUV dostalo k výnimočnému výkonu a obriemu krútiacemu momentu do vienka 21-palcové disky Omanyt, športovo naladený vzduchový podvozok, špeciálne dekorovaný interiér a príplatkovú 4-zónovú klimatizáciu. No a tie čísla. Sedíte? Dobre.

Názov R50 pochádza spojením označenia “R” pre výnimočne výkonné modely a objemu 5,0-litrového motora V10 bežiaceho na naftu. Obrí diesel mal ventilový rozvod SOHC, disponoval len dvojicou ventilov na jeden valec a dopovalo ho turbodúchadlo.

Výkon tejto mašiny kulminoval na hodnote 257 kW/350 koní pri 3 500 ot./min. A dodnes brutálnym krútiacim momentom 850 Nm od ospalých 2 000 ot./min. Kolosálny motor rozhýbal 2 602 kilogramov Volkswagenu na stovku za 6,7 sekundy a zrýchľovanie vyvrcholilo pri obludných 235 km/h. Nuž a tento motor bol aj prekvapivo úsporný. Teda, nie, nebol. V meste si podľa oficiálnych údajov nárokoval na 17,7 l/100 km. Dodnes však zostáva hrdinom, ktorý ochotne rozhýbe Zem, keď sa jedného dňa prestane točiť. A to už od 2 000 ot./min.

Phaeton W12

Nakoniec pretočíme “pásku” až do roku 2002, kedy ženevský autosalón uzrel zrod ultimátneho modelu značky Volkswagen. Phaeton vznikol po neuveriteľne náročných požiadavkach, už dnes nebohého šéfa spoločnosti Volkswagen Ferdinanda Piёcha.

Jednou z najznámejších z nich bola požiadavka, aby vlajková loď značky zvládla celý deň jazdiť rýchlosťou 300 km/h pri vonkajšej teplote 50°C a klimatizácia udržala interiérovú teplotu 22°C. Piёch trval na tejto požiadavke aj napriek tomu, že auto už od prvých návrhov disponovalo elektronickým obmedzovačom rýchlosti, ktorý zasiahol už pri hodnote 250 km/h.

Nečudo, že tento model predstavoval darcu orgánov pre vtedy nové modely Bentley Continental a Flying Spur. Jeho odkaz žije dodnes aj keď bol samotný model po facelifte druhej generácie stiahnutý z výroby. V súboji o zákazníkov bojoval s takými legendami akými sú BMW radu 7 alebo Mercedes-Benz triedy S.

Paleta motorov bola bohatšia ako menu v čínskej reštaurácii. V ponuke sa objavili 3,2 a 3,6 litrové motory VR6 alebo 4,2-litrový motor V8, samozrejme, bežiaci na benzín. Naftová ponuka zažila až trojicu vyhotovení motora 3.0 TDI a pod kapotou ste mohli mať aj legendárny desaťvalec z Touaregu R50. Ten však vo Phaetone produkoval "len" 230 kW/313 koní.

Na vrchole ponuky trónil “vejárový” dvanásťvalec s označením W12, ktorý svojimi kompaktnými rozmermi uľahčil inžinierom zapracovanie pohonu všetkých kolies 4MOTION. Obrovský motor disponoval výkonom 309 kW/420 koní medzi rokmi 2002 až 2004. V období od roku 2004 až do roku 2011 však po sérii úprav dosahoval 331 kW/450 koní.

Aktuálny šampión

Šampiónom dneška je ale aktuálna vlajková loď značky Volkswagen. Ide o plug-in hybrid kombinujúci 3-litrový benzínový šesťvalec 3.0 TSI s výkonom 250 kW/340 koní a elektromotor integrovaný v 8-stupňovej automatickej prevodovke Tiptronic.

Batéria s kapacitou 14,1 kWh a elektromotor s výkonom 100 kW/136 koní mu dovoľuje jazdiť čisto na elektrickú energiu do rýchlosti 140 km/h. Viac sa však o Touaregu R a jeho impozantnej technike dočítate na našom blogu.

Súvisiace články

Novinky, Golf, Touareg, ID

Sumár (ne)ženevských premiér Volkswagenu je pestrý. Čo sa však stane s autosalónmi?

Verzie R

Ďalšie R ako plug-in hybrid! Privítajte Volkswagen Touareg R

Súvisiace články

Novinky, Golf, Touareg, ID

Sumár (ne)ženevských premiér Volkswagenu je pestrý. Čo sa však stane s autosalónmi?

Verzie R

Ďalšie R ako plug-in hybrid! Privítajte Volkswagen Touareg R