Technológie, Verzie R / 12. december 2021 / 3 minúty ČÍTANIA

Volkswagen niečo chystá...

Softvér sa ukazuje ako jednou z hlavných oblastí, kde je možné získavať konkurenčnú výhodu. Ale ako sa také niečo prejaví na samotných automobiloch? Volkswagen chystá zásadné novinky v oblasti podvozka a riadenia.

Plán ACCELERATE, ktorý definuje stratégiu Volkswagenu do budúcnosti, jasne hovorí, že v budúcnosti sa má Volkswagen stať poskytovateľom mobility orientovaným na softvér. Možno je ťažké si to predstaviť, no už dnes softvér do veľkej miery definuje to, ako sa cítime za volantom a ako auto reaguje na naše pokyny. Softvér je totiž akousi bránou medzi mechanickými komponentmi vozidla a samotným vodičom.

Moc aj zodpovednosť

Dnes je softvér veľmi mocný nástroj, najmä ak je spojený s dobrými mechanickými komponentmi. Môže ovplyvňovať všetko možné – od komfortu posádky cez radosť z jazdy až po bezpečnosť. Skvelým príkladom je Volkswagen Golf R. Vďaka systému Vehicle Dynamics Manager, ktorý centrálne ovláda všetky systémy zodpovedné za dynamiku auta, dokáže auto neuveriteľne rýchlo, presne a konzistentne reagovať na požiadavky vodiča. Má na to kopec nástrojov vrátane pohonu 4Motion a špeciálneho zadného diferenciálu Torque Splitter, ktorý dokáže prerozdeľovať krútiaci moment nezávisle medzi jednotlivé kolesá zadnej nápravy.

K slovu sa pritom nedostáva len vtedy, keď sa rozhodnete prejsť nejakú zákrutu dverami napred, ale výraznou mierou prispieva aj k bezpečnosti. Dokáže potlačiť nedotáčavý šmyk a naviesť auto späť na želanú trajektóriu.

To isté platí aj o adaptívnom podvozku, ktorý neustále mení parametre tlmenia nezávisle pre každé jedno koleso tak, aby malo auto maximálny kontakt s vozovkou a aby s istotou a bezpečne zvládlo každý manéver, ktorý od neho vodič očakáva.

Aj dnes sú modely VW známe práve tým, aké sú prístupné a predvídateľné. Veľký podiel má na tom aj riadenie, ktoré je veľmi presné, ale inžinieri si dali obzvlášť pozor na to, aby vo vysokých rýchlostiach nebolo nervózne. Auto musí skrátka výborne držať zvolenú stopu.

Komfort aj variabilita

Volkswagen chystá nový systém podvozka a riadenia. Oficiálni predstavitelia zatiaľ nepovedali nič konkrétne, avšak je jasné, že zmeny majú byť postavené najmä na báze softvéru.

Podľa toho, čo sme videli vo videu Innovation Talk: Driving Dynamics má byť však výsledný efekt veľkolepý. Nová generácia podvozkov sa má starať o ešte lepšie kontrolované pohyby karosérie aj na tých najnáročnejších nerovnostiach. Ukážku nájdete tu:

Takýto systém má veľký význam aj v kontexte prichádzajúcej éry vysoko autonómnych vozidiel, kde zákazník môže očakávať mimoriadne plavnú jazdu, aby počas nej mohol napríklad komfortne čítať knihu.

Ďalšou zásadnou novinkou v oblasti jazdnej dynamiky má byť riadenie. Tu nechceli technici prezradiť vôbec nič, ale už z videa je jasné, že sa môžeme tešiť na nejakú formu aktívneho riadenia, kde jednotlivé jazdné režimy nebudú ovplyvňovať len úroveň asistencie posilňovača riadenia, ale aj prevodový pomer riadenia, ktorý sa navyše bude dynamicky meniť v závislosti od rýchlosti auta.

Súvisiace články

Technológie

Ako fungujú adaptívne tlmiče DCC?

Novinky, Arteon

Dva Arteony sú lepšie, než jeden: pribudne Arteon Shooting Brake!

Novinky, Technológie, Passat

Vynovený Volkswagen Passat: Viac IQ, viac online

Súvisiace články

Technológie

Ako fungujú adaptívne tlmiče DCC?

Novinky, Arteon

Dva Arteony sú lepšie, než jeden: pribudne Arteon Shooting Brake!

Novinky, Technológie, Passat

Vynovený Volkswagen Passat: Viac IQ, viac online