Hlásime sa zo slnečného Portugalska, kde sme medzi prvými absolvovali testovacie kilometre za volantom nového Volkswagenu T-Roc. Ako jazdí naše najmenšie SUV?

Dočkali sme sa. Počasie je perfektné, cesty v okolí Lisabonu zaliate slnkom, pobrežie Atlantiku bičujú masívne vlny a my máme v rukách kľúčiky od nového Volkswagenu T-Roc! A rovno so silným motorom 2,0 TSI (140 kW/190 k), pohonom 4Motion, prevodovkou DSG a vo verzii Beats. Keď nám pridelili auto so šedou farbou a čiernou strechou, trošku sme ohŕňali nosom. T-Roc je totiž prvý osobný Volkswagen, pre ktorý je dostupné dvojfarebné lakovanie karosérie. Pútavý farebný koktejl si teda namieša každý a my sme sa tešili na trochu výraznejšiu farbu.

Keď sme však naše auto zbadali naživo, zmenili sme názor. Šedo-čierna karoséria postavená na krásnych 19-palcových diskoch, spod ktorých provokatívne vykúkajú červené strmene bŕzd, vyzerá prudko elegantne a vďaka päťuholníkovým LED denným svetlám nestráca mladistvého ducha. Je muskulatúrne tvarovaná a so širokou maskou chladiča a výrazne tvarovanými blatníkmi vyzerá naživo fantasticky. Vytvára dojem, že je široká a nízka, a to napriek zvýšenému podvozku.

Poďme preskúmať interiér. Palubná doska je vyskladaná horizontálne, podobne ako v modeli Polo. Displej navigácie je teda v jednej rovine s novým Active Info Displayom, takže vodič má všetky dôležité informácie pekne vo svojom zornom poli.

  

Tiež tu nájdeme dekory, ktorých farbu si môžete zvoliť podľa svojho vkusu. Ešte aj čalúnení je na výber niekoľko. My sme mali v aute pekné dvojfarebné sedadlá, príznačné pre verziu Beats. Sú príjemné a dobre tvarované. Mimochodom, v T-Rocu je prekvapivo veľa miesta. Najmä na zadných sedadlách sa v úplnej pohode odvezú dvaja dospelí ľudia a batožinový priestor má T-Roc najväčší v segmente (objem 445 – 1 290 litrov).

 

Púšťame si dobrú hudbu cez perfektné audio od Beats a vyrážame na krásne portugalské cesty. S motorom 2,0 TSI je T-Roc naozaj svižný a predbiehacie manévre máte za sebou často skôr, než vám stihne tretí krát bliknúť smerovka doľava. Motor má silu už v nízkych otáčkach, pričom jeho energia so stúpajúcou ručičkou otáčkomera pekne narastá, až kým sa nedostane k číslu 5000. Motor potom už len kontinuálne ťahá až do obmedzovača, ktorý je v okolí 6 500 otáčok za minútu. Prevodovka DSG si robí svoju prácu dobre, ale ak máte vlastnú predstavu o radení, môžete ju prepnúť do manuálneho režimu a ovládať ju aj pádielkami pod volantom.

T-Roc je na ceste veľmi agilný a pôsobí ľahko. Na jednej strane za to môžu široké rozchody kolies a minimálne previsy karosérie, na druhej aj samotné nastavenie podvozka. Naše auto bolo dokonca vybavené adaptívnymi tlmičmi. Tie sprostredkujú autu v komfortnom režime príjemne hojdavú jazdu. Normálny režim je výborný kompromis, pri ktorom je T-Roc stále dostatočne pohodlný, ale pri ostrejších manévroch nestratí dobré držanie tela.

 

Športový režim je citeľne tvrdší, auto je v ňom uskákanejšie a viac kopíruje profil cesty, avšak v zákrutách či prudkých zmenách smeru sa takmer vôbec nenakláňa. S T-Rocom sa dá jazdiť až prekvapivo dynamicky. Vymetanie serpentín je vďaka silnému motoru, dobrým brzdám a predvídateľnému správaniu auta zábava. Vďaka systému XDS má Volkswagen T-Roc výbornú trakciu a pod plynom nehrabe vnútorným kolesom na výjazdoch z ostrých zákrut. Navyše nehrozí, že by sa vám ruky pri krútení volantom zamotali do vianočky, pretože T-Roc je vybavený dynamickým riadením, ktoré poznáme z Golfu GTI či Arteonu. Jediné, s čím si T-Roc nevedel celkom dobre poradiť, boli krátke nerovnosti a drsné cesty, čo však dávame na vrub obrovským, 19-palcovým kolesám. Myslíme si, že na naše cesty budú vhodnejšie 18-ky, ktoré na aute stále veľmi dobre vyzerajú, ale budú pohodlnejšie.

Volkswagen T-Roc však dokáže ísť aj mimo spevnených ciest, čo sme využili pri fotení. Na fotkách to tak nevyzerá, ale na miesto sme sa museli dostať cez veľké kamene a piesok, pričom sme museli využiť aj bočné náklony. T-Roc uľahčuje takéto výlety vďaka pohonu 4Motion Active Control so špeciálnym režimom Off-Road (rovnaký systém využíva aj väčší Tiguan).

 

Ten upraví nastavenie pohonu 4×4, aby vždy zaberali všetky štyri kolesá. Zároveň sa zmení nastavenie trakčnej kontroly, aby umožnila väčší preklz kolies, ale zároveň sa zvýši citlivosť systému elektronických uzávierok diferenciálov, aby výkon motora vždy putoval na to koleso, ktoré má priľnavosť. V režime Off-Road sa zároveň zmení citlivosť plynového pedála a logika prevodovky DSG, ktorá drží dlhšie zaradený prvý prevodový stupeň a pri rozbehu viac využíva spojku, aby mal vodič k dispozícii vyšší výkon aj pri nízkych rýchlostiach. K dispozícii je aj asistent zjazdu z kopca, ktorý automaticky udržuje rýchlosť auta pri zjazde zo strmého kopca. To je užitočná funkcia najmä na šmykľavom, či nerovnomernom povrchu. Samozrejme, všetko funguje perfektne a T-Roc sa dokáže veľmi disciplinovane plaziť aj po teréne, do ktorého by ho jeho majitelia ani nezobrali.

Celkovo teda prináša T-Roc čerstvý vietor do segmentu SUV, ale aj do nášho portfólia modelov Volkswagenu. Je to fakt pekné a štýlové malé mestské SUV, ktoré však ako jedno z mála ponúka aj poriadny pohon 4×4, dostatok miesta pre celú posádku, použiteľný kufor, množstvo asistenčných systémov a bezpečnostných technológií, high-tech prvky ako Active Info Display a navyše si ho môžete prispôsobiť vašim predstavám.

Už teraz sa tešíme na domáci test!