Technológie, Tiguan / 20. február 2022 / 2 minúty ČÍTANIA

So studeným motorom opatrne... Ale čo na to plug-in hybridy?

Zásady slušného správania hovoria o tom, že studený motor nevytáčame a nevystavujeme nadmernej záťaži. Plug-in hybridy však tieto pravidlá nerešpektujú. Ako si to môžu dovoliť?

Predstavte si typický scenár majiteľa plug-in hybridného vozidla. Ráno odpojíte auto zo zásuvky a v batérii vás čaká príjemných 50 až 60 kilometrov čisto elektrického dojazdu. Vonku je chladno, vy vyrazíte do práce.

Plug-in hybridné modely Volkswagenu štartujú predvolene v čisto elektrickom režime, ak majú nabitú batériu. To znamená, že spaľovací motor vám pri bežnej dennej rutine ani raz nenaskočí.

Volkswagen Tiguan eHybrid prejde s nabitou batériou reálne okolo 50 čisto elektrických kilometrov

Avšak po desiatich kilometroch jazdy, kedy by auto s bežným motorom už bolo zohriate na prevádzkovú teplotu sa zrazu ocitnete v situácií, kedy vám nestačí samotný výkon elektromotora. Potrebujete spraviť predbiehací manéver alebo sa rýchlo zaradiť do priebežného pruhu na diaľnici.

Stlačíte plyn až na podlahu a úplne studený motor sa zrazu prebudí a okamžite podáva svoj plný výkon, pri takmer maximálnych otáčkach. Ako je možné, že to vôbec prežije? Túto otázku sme položili jednému z inžinierov hybridného pohonu na prezentácii Volkswagenu Tiguan eHybrid v blízkosti Hannoveru.

„Pre životnosť motora je dôležité, aby bol neustále dostatočne lubrikovaný. My teda motor čas od času pomaly pretáčame pomocou spojky. Napríklad pri spomaľovaní alebo aj pri dlhodobej súvislej jazde zovrieme občas spojku v prevodovke natoľko, aby sa motor párkrát nebadane pretočil. Vďaka tomu sa na všetky dôležité miesta dostane olej a motor je pripravený kedykoľvek okamžite naštartovať.“ Aké jednoduché a pritom geniálne riešenie!

Stačí špecifický olej s nízkou viskozitou a špeciálne piestne krúžky - žiadna ďalšia mágia nie je potrebná.

Boli sme však prekvapení, že žiadne elektrické ohrievanie motora ani iné sofistikované technológie sa nepoužívajú. Jedinou modifikáciou samotného motora sú špeciálne piestne krúžky. Inak na bezpečnú prevádzku studeného motora aj pod vysokou záťažou stačí špeciálny olej s veľmi nízkou viskozitou.

Podľa technikov je životnosť motora v plug-in hybride rovnaká ako v bežnom aute. Ak si však uvedomíme, že samotný motor nabehá oveľa menej kilometrov než celé auto a väčšinou beží vďaka asistencii elektromotora pod oveľa menšou záťažou, môže byť paradoxom, že jeho životnosť bude ešte väčšia.

Volkswagen Tiguan eHybrid ponúka systémový výkon až 180 kW (245 k).

Súvisiace články

Technológie, Golf

DSG: Automat, ktorý zmenil svet

Novinky, Tiguan

Nový Volkswagen Tiguan prichádza na Slovenský trh so širokou ponukou výbav a motorizácií

Novinky, Tiguan

Toto je nový VW Tiguan! Prináša šokujúce novinky

Súvisiace články

Technológie, Golf

DSG: Automat, ktorý zmenil svet

Novinky, Tiguan

Nový Volkswagen Tiguan prichádza na Slovenský trh so širokou ponukou výbav a motorizácií

Novinky, Tiguan

Toto je nový VW Tiguan! Prináša šokujúce novinky